2013. január 31., csütörtök

Warriors of the Rainbow: Seediq Bale – part1: The Sun Flag – part2: The Rainbow Bridge




Dobozi MihálySzondi GyörgyZrínyi Miklós

Döbbenet, hogy egy tajvani(!!!) film után magyar hősök, magyar vértanúk jutnak az eszembe… akik mind azt vallották: „inkább halál, mint szolgaság”.

…de mivel egy döbbenetesen jó, megindító és elgondolkoztató tajvani filmet láttam, olyat, amilyet soha korábban – talán már nem is annyira meglepő. :respect:


Tudjátok, tegnap estig úgy tartottam, hogy a legjobb háborús film, amit életemben láttam, az a 2004-es dél-koreai „Taegukgi hwinalrimyeo – Brotherhood of War – Harcosok szövetsége”. :thumbsup:

Tegnap estig ez így is volt… De ma már a „Warriors of the Rainbow: Seediq Bale” lépett fel a dobogó első fokára: nyugodt, súlyos és ellenállhatatlan erővel. :respect:

Az is egészen elképesztő, hogy egy dupla részes, négy és fél órás filmet úgy tudtam végignézni, hogy egy másodpercet nem untam és nem tartottam feleslegesnek belőle – és a stáblista görgésénél is csak ültem, néztem a képernyőt… és hallgattam a csodálatos tajvani harci dalokat… :amazing:

Nem is tudom, hogy kezdjem…

Talán ott, hogy vannak olyan büszke népek, nemzetek, akik nem félnek attól vesztes csatáikat, elbukott harcaikat filmre vigyék: mert vallják és hiszik – többek lesznek azzal, ha szembenéznek múltjukkal, és fejet hajtanak módszeres kegyetlenséggel kiirtott őseik, és elbukott hőseik előtt. :megarespect:

Ilyen alkotás volt a „Jin líng shí chai – The Flowers of War” – és ilyen a „Warriors of the Rainbow: Seediq Bale”.

(Hol van ilyenkor Kálomista Gábor, akit a legbevállalósabb, legszabadabb, legőszintébb, legelismerésre méltóbb magyar producernek tartok?!)
UPDATE: Ez már nem így van... :-///

Hol vannak a magyar hősökről szóló filmek? Hogy méltán emlékezhessünk meg nem alkuvásukra, büszkeségükre, hazaszeretetükre…

„Én csak Krisztustól várok kegyelmet.” – üzente vissza Szondi György Ali pasának…

Dobozi MihálySzondi GyörgyZrínyi Miklós

Egyébként nem hittem volna, hogy a „Seediq Bale” második része után így fogok érezni, nyilatkozni.

A film megtörtént eseményeket, Tajvan japán megszállását mutatja be 1895-től 1930-ig, és az 1930-ban történt „wushe incidens” van a film középpontjában – amikor az őslakos fejvadász törzsek összefognak, és bár tisztában vannak azzal, hogy nem győzhetnek, sőt, valószínűleg ezután az irmagjukat is ki fogják írtani, mégis egy öngyilkos lázadást indítanak.

 
A „wushe incidens” -ről vannak korabeli fényképek a neten… én nem illesztek be ide egyet se, mert gyomorforgató egytől-egyig.

Az első rész nyomasztó volt, aljassággal és fusztrációval teli – és bár a végén szinte „felszabadítólag” hatott a vérfürdő, mégis… napok kellettek ahhoz, hogy brutális kegyetlenségét „kipihenjem” és újult erővel – és nem kevés félelemmel – vágjak bele a második részbe.

Nem kevés félelemmel, mert éreztem, hogy az első rész katarzisát egy még kegyetlenebb, még irgalmatlanabb válaszcsapás fogja követni… és erősen tartottam attól, hogy… lehet, azt már az én gyomrom sem fogja bevenni.

Csak egyben tévedtem: bevette a gyomrom, és fel tudtam fogni, el tudtam fogadni a klánok asszonyainak, gyermekeinek, harcosainak döntését.

„Inkább halál, mint szolgaság”

Fantasztikus tajvani színészek keltik életre a fejvadász klánokat, egytől-egyig elképesztően hitelesek. :leborul:

De nekem mégis ki kell emelnem kettőt közülük: a lázadást vezető Mona Rudaó-t megszemélyesítő, karizmatikus és lehengerlő Lin Ching-Tai-t…


 …és a kölyökcsapatot vezető Pawan Nawi-t alakító, ifjú Lin Yuan-Jié-t.


 A többiek is fantasztikusak, ezt ki kell hangsúlyoznom! Ám mindenkit nem tudok felsorolni… így a számomra két legemlékezetesebbet emeltem ki. :respect:


 Elképesztően gyönyörű tájakon játszódik a film – komolyan mondom, egyszer el kellene ide menni, és csak gyönyörködni, ámulni, eltelni Tajvan szépségével…

…és a zene, a klánok harci dalai: először furcsán idegennek hatottak, de az idő előrehaladtával egyre jobban tetszettek, míg a végére csodálatosnak találtam, amikor felcsendült egy-egy ének. :respect:



Végül, de korántsem utolsó sorban szeretnék nagy-nagy köszönetet mondani a magyar felirat készítőjének – aki a különös „.:i2k:.012” nevet viseli. :sör:

Nélküled nem lett volna meg nekem ez az élmény: nagyon köszönöm a munkádat! :respect:


…és ne feledjük el mi sem Hőseinket, akikről lehetne pontosan ilyen gyönyörű, felemelően fájdalmas, feledhetetlen filmet készíteni…

Dobozi Mihály


Szondi György


 Zrínyi Miklós



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése