2013. január 20., vasárnap

Argo & Utopia s01e01



Argo


Ben Affleck újabb rendezői-főszereplői filmje. Komolyan, ez a fickó az évek múlásával egyre jobban kikupálódik. :sör:

És határozottan jól áll/megy neki a rendezősködés… :respect:


Ebből az 1980-as iráni túszdrámából egy nagyon izgalmas drámát/akcióthrillert rittyentett – esküszöm, a második felét szinte körömrágva izgultam végig… holott végig (majdnem…) biztos voltam a pozitív befejezésben.

Szóval, elismerésem. :sör:

A szereposztás is nagy neveket vonultat fel: Alan Arkin, John Goodman, Tate Donovan, Kyle Chandler, Zeljko Ivanek, Titus Welliver – akik mind-mind remekül teszik a dolgukat.


De meg kell mondanom, a történet annyira feszült és izgalmas, hogy akár közepes színészekkel is elvinné a filmet…

UPDATE: Elfelejtettem korábban beírni egy érdekességet, miszerint a túszszabadításhoz kitalált kamuArgo-film forgatókönyvéhez Roger Zelazny Lord of Light - A Fény Ura című könyvét vették alapul.
Érdekes, nem?!

Az iráni túszdráma megtörtént eseményeit egy valós személy, Antonio Joseph „Tony” Mendez szemszögéből mutatja be, aki az akkori tevékenységéért megkapta a CIA második legrangosabb kitüntetését, az „Intelligence Star for Valor”-t – ráadásul kétszer. :-) Ugyanis amikor először megkapta, az akció titkosságára való tekintettel azonnal vissza is vették tőle, és nem is beszélhetett róla senkinek. Egészen 1997-ig, amikor feloldották az ügy titkosítását – és akkor újra átvehette a kitüntetést, és ezúttal meg is tarthatta. :-)


És mivel az ő szemszögéből, az ő szerepét kiemelve látjuk a filmet, így igazán nem értem azt a sok vinnyogást, amit a neten lehet olvasni… Mert az ügy számtalan szereplője, résztvevője emelte fel szavát azért, hogy az ő szerepét miért „hallgatták el/kisebbítették/túlozták el”…

Kérem, emberek, hát akkor csinálja meg mindenki a saját verzióját! Vagy tervezzetek egy csapatos, nagy és „igaz” filmet, üljetek egy asztalhoz, és vitatkozzatok róla (évekig…), hogy kinek-milyen szerepe volt/legyen az együtt összehozott, közös (lónak túros a háta… :-P ) alkotásban. :eeekkk: :eszetlenek:

Azt mondjuk viszont simán megértem, hogy az iráni kormányszervek miért verik az asztalt azért, hogy majd (bosszúból…?! válaszcsapásként…?! :-P ) ők is jól megcsinálják a saját verziójukat… :-P :-)

Szóval, egész klassz kis mozi volt – és elégedetten hátra is dőltem volna, hogy megpihenjek az élmény ölelő karjában :-) ha nem lett volna még kedvem és időm megnézni utána egy új angol sorozat nyitóepizódját…


Utopia s01e01


…amiről azt tudom mondani, hogyha az „Argo” horzsolt, de durván, akkor az „Utopia” legalábbis mélyszántást végzett… :mindfreak: :madness:

Itt kell egy kicsit „outcomingolnom”: ugyanis (mint ahogy talán észrevettétek) egy ideje leálltam az „American Horror Story” második évadával, mert úgy éreztem/érzem, hogy a „céltalan” és „kilátástalan” erőszak, amiben a „Jónak” esélye sincs a győzelemre, és csak a nyers, zsigeri gonoszság uralkodik… nem szükséges a hétköznapjaimba. Főleg nem „szórakozás” gyanánt… :-///

Ezért lemondtam az ilyen típusú filmekről, és úgy voltam vele, hogy a hasonlókat próbálom is kerülni a közeljövőben.

Nos… ez nem sikerült. :-P

Ugyanis az „Utopia” kemény, mint az állat, és zsigeri, mint amikor nyers, véres húst puszta kézzel tépnek és foggal marcangolnak…


 Arra gondolok, illetve egyelőre úgy érzem, hogy a méltánytalanul kaszált „Fades”-sorozat méltó utódjával állunk szemben – aminek végtelenül örülök. :respect:

És hogy miről is szól? Beszéljen erről egy élőszavas dialógus:

„- It's a graphic novel. It's called The Utopia Experiments. It's about a scientist who makes a deal with the devil for knowledge. And the devil appears in a number of guises, but always an animal-human hybrid, most notably a rabbit...
- A rabbit?
- Yeah. His name was Mark Dane. He was a delusional paranoid schizophrenic. He spent two years in a mental institution called Shenley, where he wrote this and then killed himself.”

…és egy internetes chat:

BEJAN: Who’s out there?
WILSON: Wilson Wilson at your service.
GRANT: Grant, mothafukkaaaaaaaa!
IAN: I’m here.
BEJAN: Who are you?
IAN: Ian. I’m new.
BECKY: I’m here.
BEJAN: You four are the choosen.
BEJAN: I want us to meet. I have something you should see.
GRANT: No-one on this forum ever meets. Deems da rools.
BEJAN: I have the Utopia. Part Two.
GRANT: There is no part two, dickhead.
BEJAN: There is. It was never published. But I have it.
BEJAN: Original manuscript, original drawings
WILSON: Are you shitting us?
BECKY: What’s it like?
BEJAN: Impossible.”


Angol módra, lassan, komótosan építkezik a történet, a részletek megfontolt gondossággal bontakoznak ki – de amikor ránt egyet-egyet az istrángon, akkor a levegő is bentszakad az emberben…

Mert két titokzatos „ember” szintén a nyomában van ennek a ritka képregénynek: és senkit és semmit nem kímélnek azért, hogy megszerezzék azt…

…volt „szerencsém” már egy-két filmes kínzási jelenethez… de az „Utopiá”-ban lévő… nagyon keményre sikeredett…


 Ezt csak azért írom le, hogy szóljak: kell hozzá gyomor…

…de a sztori viszont olyan izgalmas és feszült, hogy nem tudtam kikapcsolni – ráadásul a végére még tartogattak egy olyan cliffet, amitől azonnal nyomtam volna a második részt.
(Ha kijött volna már…)

Brutális, sokat ígérő egy felütés volt – nem tudom hova fut kifutni… de egyelőre nagyon-nagyon kecsegtető. :thumbsup:

És a szereposztás! Majdnem elfeledkeztem róla… :eeekkk:
(Védekezhetnék azzal, hogy azért, mert a sztori olyan jó… de ez elég sovány mentség. :-/)

Akkor a remek szereplőkről, tőszavakban: Wilson Wilson – Adeel Akhtar (akit a szenzációs „Four Lions”-ban láthattunk, mint Faisal :-) ), Ian – Nathan Stewart-Jarrett („Misfits”-ben láthattuk, mint Curtis), Becky – Alexandra Roach, Bejan – Mark Stobbart, Grant – Oliver Woollford, Letts – Stephen Rea, Arby – Neil Maskell, Michael – Paul Higgins

Nem is tudom, mit mondhatnék még, talán annyit, hogy:

Nézni kell. :sör:

3 megjegyzés:

  1. Nagyon nyomod, Tibi, hol lesz nekem időm ennyi ígéretes filmre...?

    Justin

    VálaszTörlés
  2. :-)

    És most gondolj bele, hogy van mindig egy-kettő, amit megnézek, de nem írok róla... mert annyira "semlegesnek/semmilyennek" találom. :-/

    Arról meg ne is beszéljünk, hogy nem nagyon hagytam ki a szezonban legfeljebb 3-4 NFL meccset... a többit mindet láttam. :go49ers!: :cool:
    (Tegnap este 9-tól hajnal 4-ig nyomtam a konferenciadöntőket, miközben Istvánnal sms-ben tárgyaltuk ki a dolgokat. :-) )
    :-)
    :sör:

    Szerintem, jobban kéne beosztanod a napjaidat... például úgy, hogy éjjelente nem alszol - meglátod, egy csomó szabadidőd lenne hirtelen! ;-)
    :-)))

    VálaszTörlés
  3. KÖszi gyakran éjszakázom, most éjszaka is 5-kor végeztem a melóval, 6-kor meg keltem szokás szerint :) De valahogy a filmekkel mégsem vagyok előrébb :D

    VálaszTörlés