2013. március 9., szombat

Vikings s01e01 - Rites of Passage & Mayday s01e01



Ujujujujujjj… Komolyan mondom, néha már az is félelmetes (hová tud az ember süllyedni, nem…?! ;-) ), ha egy sorozat nyitóepizódja bitang jól sikerül.

Mert akkor nem annak örülök, hogy „ujjé, a ligetben nagyszerű! micsoda felütés! micsoda remek indítás! milyen nagyszerű sorozatot csíptem ki már megint! egy mázlista vagyok, de komolyan!” :-) – hanem már ilyenkor rögtön azon agyalok: „jó, jó… nade milyen lesz a folytatás?!”.

Igen, mert telhetetlen vagyok – és rossz tapasztalataim vannak… :-/

Telhetetlen: mert azt akarom, hogy _minden rész_ egyformán szenzációs legyen!

Rossz tapasztalataim vannak: mert a remek kezdést az esetek 80%-ában csúnya visszaesés, minőségromlás szokta követni… :-/

Remek (negatív) példa erre a jobb sorsra érdemes „Traveler”, ami a 10/10-es(!!!) nyitóepizód után olyan gyorsan hullott a kútba, hogy a 13 részes évadberendelést menet közben(!) 8 részre vették vissza, és gyorsan el is tűnt a szemétcsúszdán… :-///

Szóval, ezért vagyok némileg szkeptikus a „bitang jó évadnyitásokkal” kapcsolatosan…

…de megrázom magam, és félre borongás, félre bú és pesszimizmus! :-)

Két nagyon bejövős sorozatba ütöttem bele az orromat! :sör:


Vikings s01e01 – Rites of Passage


A korrektség kedvéért le kell szögeznem _irtózatos elfogultságomat_ : nekem minden jöhet ezerrel, ami _viking_!!! :skall: :sör: :-)

Szóval, ahhoz valami nagyon nullához közelit kellene dobni a csontkockákkal, hogy nekem ne legyen bejövős egy vikinges történet. :-)

De (azt hiszem ezt objektíven és higgadt távolságtartással… ;-) ) kijelenthetem, hogy a History Channel „Vikings” sorozata egyáltalán nem a nullához konvergál – de nagyon nem. :respect:


Én, aki nagy „Rome” fan voltam/vagyok, azt hiszem, valami pont ilyet vártam.

Nem, nem vártam statiszták százait felvonultató nagy csatajeleneteket, áll-leejtős CGI zsonglőrködést, tengert elsötétítő sárkányhajó-flottát. Mert egy sorozat nem engedheti ezt meg magának.

Vártam viszont jól megformált, karcos, egyedi karaktereket, korhűséget – azt az érzést, hogy most _tényleg_ belepillanthatok a vikingek életébe.

És ezt megkaptam, ezerrel. :respect:

Korábban nem láttam még ezeket a remek színészeket ( :shameonme: ), de mindegyik nagyszerűen hozza a karakterét.

Ragnar – Travis Fimmel, Rollo – Clive Standen, Lagherta – Katheryn Winnick, Floki – Gustaf Skarsgård.

És Haraldson szerepében egy nagy név: Gabriel Byrne.


Az epizód felütése nagyon bejött: csata végén (igen, kevés pénz… :-) de oda se neki! :sör: ) már csak pár túlélő, a legjobbak, a legerősebbek harcolnak, ők is már erejük végén járva.

Itt látjuk meg először Ragnart és testvérét, Rollót. :thumbsup:

…azt hiszem, ezt kár is tovább ecsetelni. Látni kell. :sör:

Hamarosan megismerhetjük Ragnar feleségét, Laghertát – akiről hamarosan kiderült, hogy híres „shield maiden”… és talán még egy fokkal keményebb harcos is, mint a férje.

Kedvesem gyakran a szememre hányja, hogy a színésznőkkel nem vagyok úgy képben, mint „illene” és hogy rivjúimban meglehetősen hímsoviniszta szemszögből láttatom a nőket :-).

Nos, meglehet, hogy ez így is van :-), de Katheryn Winnick viszont bejövős volt a maga spontán kőkeménységével. És egyáltalán nem tartottam nevetségesnek, mint egy-két „álmacsóan keménykedő” filmfőhősnőt…

Gabriel Byrne pedig átült a terapeuta székéből a jarl trónusára… Neki ennél többet nem is nagyon kell tenni ahhoz, hogy súlyosnak érezzük a jelenlétét. :respect:

Mindenképpen szólnom kell még a Flokit megformáló Gustaf Skarsgård-ról (igen, abból a Skarsgård klánból, ahol Stellan az apa, Alexander és Bill testvérei – keresztapja pedig… Peter Stormare! :-) ), aki szintén erősíti a színészcsalád reputációját, és remek alakítással egy nagyon jó karaktert hoz. :sör:


 A milliő is szerintem nagyszerű, eszméletlen hangulatosra, és szvsz korhűre van hangolva – nem olyan „steril” és egyáltalán nem „műtermi”, mint egynémely… hm… egyéb alkotások.

Van viszont egy belőlem vegyes érzelmeket kiváltó személy, akit még meg kell említenem: Michael Hirst. Ő az, akinek a négy évadot megélt „Tudors” sorozatot köszönhetjük – de ő az is, akinek nevéhez a (szerintem megérdemelten) kaszált „Camelot” sorozat kötődik…

Őszintén remélem, hogy itt a „tudoros” énje fog felülkerekedni… nem pedig a „camelotos”…

Mindenesetre: engem az első rész kilóra megvett – nézni fogom. :skall: :sör: :yokkela: :-)


Mayday s01e01


Mondom, én sem akartam elhinni, hogy szinte egyszerre fogok két remek sorozatot felütni – és mégis, tessék. :-)

Nem azt mondom, hogy itt az „_új_” „Killing” – azt meg főleg nem, hogy „_új_” „Bron/Broen” :-P… de hogy van egy eszméletlen hangulatos felütése, az már biztos. :sör:

És azért engedtessék meg nekem mégis némi „párhuzam” a „Killing”-gel – ott Rosie Larsen, itt pedig Hattie Sutton gyilkosát fogjuk keresni… Bár itt még nem nyilvánvaló, hogy mi történt Hattie-vel… de a jelek valami nagyon sötét dologra utalnak…

A „viewpoint/nézőpont” karakterek gyakran változnak, nem mondhatnánk azt senkire, hogy „na, ő a Főszereplő!”.

A film első képsorai alatt azt nézhetjük, ahogy Hattie, Május királynőnek öltözve üdén, fiatalon és vidáman végigkerekezik a városon – miközben a város férfi lakói olyan pillantásokkal illetik… hogy attól a hideg borzongás szaladgál az ember hátán…

…mint amikor a ragadozók lesik a prédát.


Ezek után pedig Hattie eltűnik – és mindenki gyanús… Annyira, hogy gyanúsabb már nem is lehetne.

Eszméletlen hangulatos film. Hiába a barátságos, kisvárosi környezet, az embernek olyan érzése van, hogy a „nagyvárosi dzsungel” ehhez képest csak a kisdedek játszótere.

A karakterek angol filmektől megszokott és elvárt módon karcosak és egyediek: és mindben ott érezzük a lehetséges gyilkost…

A szereplők közül én csak Aidan Gillent (The Wire, Game of Thrones) és Sam Spruellt (Snow White and the Huntsman) ismertem fel, de mint már mondtam, ebben a filmben mindenki nagyon jó.

Jobban belegondolva: cselekmény, történés, esemény nem sok volt a nyitóepizódban, de a karakterekkel való ismerkedés olyan sejtelmes és izgalmas, hogy egy percig sem unatkoztunk. :sör:

Pár nappal később a Kedvesem meg is jegyezte: „gondolkoztam a dolgon… és rájöttem, hogy nagyon jó volt az a film! mikor nézzük a következő részt?”. :-)

Remélem, hamarosan: csak „Chriskov”-tól függ, aki a feliratot fordítja… :sör: ;-)

Egyébként a sorozatot az a BBC One jegyzi, akiknek a „Sherlock”-ot és a „Luther”-t is köszönhetjük. Szóval, ez azért, ugye… :respect:


Nagyon jól indul ez a sorozat is, remélem, megmarad azon a szinten, hogy megmarad a „nézni kell!”-listámon. :ihopeso:

 
„- What have you done? Seth!
- You know what I've done.”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése