„Gli sbirri sono tutti bastardi!”
Van, aki azt írja az imdb-n, hogy ez egy „propaganda-film” …
Szerény, egyvágányú véleményem szerint, meg ez eléggé… hm… „agylövött”
álláspont. :idiot:
Annyit viszont nyugodtan kijelenthetünk, hogy ebben a
filmben mindenki könnyen megtalálhatja a maga „ellenségét”, „gonoszát”, „mumusát”:
mert vannak benne rohamrendőrök, futballhuligánok, nácik, politikusok, elvált
és együtt élő, egymással marakodó és egymásnak „betartó” nők és férfiak…
Ne mondjátok, hogy ebben a felsorolásban senki nem találta
meg a… hm… „saját tüskéjét”?! ;-)
De hogy színt valljak: engem több „tüske” is megbökött… és…
a fene se tudja… de lehet, hogy ez segített abban, hogy ne egyik, vagy másik oldal
„propagandájának” állítsam be a filmet: hanem azt mondjam – nincs tisztán se
fekete, se fehér.
Mindenkinek van olyan oldala, amiért el lehet/kell ítélni…
de_ majdnem_ mindenkinek van olyan oldala is, amivel… ha nem is egyetérteni, de
legalábbis… magunkban hümmögve lehet bólogatni.
Persze, tisztelt Olvasóim :-),
ha Ti egyértelműen és kristálytisztán „tiszta fehér lap” vagytok, a
megkérdőjelezhetetlen és kétségtelenül egyértelmű „Jók”, akkor nyilván könnyebb
dolgotok van: rámutattok a szereplők közül valakire (mindenkire…?), és
deklaráljátok, hogy ő(k)/az(ok) a „Gonosz”. És kész.
Én a magam bumfordi és esetlen módján nem tudok és nem is akarok
ilyen könnyen ítélkezni.
Nekem mindenki… legalábbis ember volt. Hibákkal és jó
tulajdonságokkal, érthető és elfogadható, vagy éppen érthetetlen és
elfogadhatatlan motivációkkal.
Éppen ezért tetszett ez a film. :sör:
Cobra (Pierfrancesco Favino), Negro (Filippo Nigro), Mazinga
(Marco Giallini) régi rohamrendőrök, közéjük érkezi a fiatal újonc, Adriano
(Domenico Diele), és gyakran hozzájuk csapódik még a rendőrségtől már kilépett
barátjuk, Carletto (Andrea Sartoretti).
Az ő mindennapjaikat kísérhetjük figyelemmel, ahogy
dolgoznak, és ahogy élnek: együtt, barátságban és folyamatos egymásra
utaltságban.
Van, amikor kiküldik őket tüntetést szétverni – van, amikor
két ellenséges szurkolótábor közé kell állniuk – van, amikor utcai harcokat
kell megfékezniük – van, amikor kilakoltatásban kell segédkezniük – van, amikor
bevándorlókat kell hazatoloncolniuk – van, amikor bevándorlókat kell
megvédeniük a lincseléstől…
És mindig, minden helyzetben gyűlölik és megvetik őket. Nem
számíthatnak senkire és semmire, csak egymásra.
Ebből viszont egyenesen következik, hogy a „mundér
becsületét” megvédik, egymás mellett akkor is kiállnak, amikor nem az igazság
és törvényesség útján járnak…
…és van, amikor odacsapnak: ami nem törvényes – de az
igazságérzet ezt diktálja.
Közben mindegyikük hordozza a saját keresztjét: Cobra küzd a
démonaival, és a folyton felszínre buggyanó agressziójával; Negro elvált
feleségével harcol kislánya láthatásáért; Adriano édesanyja kilakoltatása és a
lakásában élő illegális bevándorlók miatt hadakozik a hatóságokkal; Mazinga fia
pedig neonáci…
Nem egyszerű élet egyik sem.
Aztán meg váll-vállnak, pajzs-pajzsnak vetve állnak az
utcán, és csak abban reménykednek, hogy aki mellettük áll, az ki fog tartani.
Az, hogy leköpik és megdobálják őket, már mindennapos esemény.
Néha olyan érzése van az embernek, hogy éppen olyanok, mint
amikor Hannibál az első sorokban küldte harcba az egyszál karddal küzdő núbiaiakat…
Akiket senki nem nézett embernek, csupán feláldozható, arctalan tömegnek.
Furcsa az emberi gondolkodás: ha az utcákon csőcselék hőzöng, gyújtogat és fosztogat, akkor azért dühöng, hogy hol vannak már, akik megfékezik ezeket – ha pedig az utcán tüntet, vagy szurkol a csapatának, akkor meg miért nem takarodnak el ezek a „fattyúk” az útjából?
Furcsa az emberi gondolkodás: ha az utcákon csőcselék hőzöng, gyújtogat és fosztogat, akkor azért dühöng, hogy hol vannak már, akik megfékezik ezeket – ha pedig az utcán tüntet, vagy szurkol a csapatának, akkor meg miért nem takarodnak el ezek a „fattyúk” az útjából?
Az is egy elgondolkoztató pillanat volt, amikor a neonácik „főhadiszállásán”
láthattuk a rendőröktől elszedett „ereklyékből” készített „trófea-falat”…
…és a film végén lévő kiállás is, valahogy… olyan egyértelmű
üzenetet hordozott.
Ami viszont meglepett, hogy nagyon jó zenék csendültek fel
benne: egy ilyen filmtől sok mindent vártam, de jó zenét… hááát… legalábbis nem
annyira. :-)
Egy szó, mint száz: ez egy kemény, karcos, mégis elgondolkodtató
film. Szerintem egyáltalán nem „propaganda” – de tőlem mindenki azt lát bele, amit a szíve és a
beállítottsága diktál. :sör:
Update:
Update:
The Clash: Police on my Back
Well I'm running police on my back
I've been hiding police on my back
There was a shooting police on my back
And the victim well he wont come back
I been running monday tuesday wednesday
Thursday friday saturday sunday runnin
monday tuesday wednesday thursday friday
Saturday sunday
What have I done?
I've been hiding police on my back
There was a shooting police on my back
And the victim well he wont come back
I been running monday tuesday wednesday
Thursday friday saturday sunday runnin
monday tuesday wednesday thursday friday
Saturday sunday
What have I done?
What have I done?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése