Nyílt levél Fiamnak, Dávidnak! (2034. évben kézbesítendő)
Mivel jelenleg még csak kilenc éves vagy, időben egy kicsit „előrecélzom”
ezt a levelet – egy olyan időpont környékére, amikor már képes leszel megérteni,
és reményeim szerint éretten fogadni, amiről beszélni akarok.
Te már most úgy szereted a filmeket, mint jó apád, így azt
hiszem, legalább tíz évvel korábban eljutsz arra a pontra, abba a
lelkiállapotba, ahova én – éppen tegnap este.
Tudod, láttam már pár filmet, de negyven év alatt egy sem
volt, ami ilyen lelkiállapotba juttatott volna, mint tegnap este a „Cloud
Atlas – Felhőatlasz”…
Persze, 2034-re biztosan vannak már színes-szagos-tapintható-ízlelhető
filmek, amiket Te nyilván mindet láttad és kóstoltad, és nyilván egyik nagyobb
dobás a másiknál – de hidd el, 2013 februárjáig a te szentimentális (2034-re
lehet, hogy már szenilis … ;-) ), vén apád még nem látott olyat, ami ilyen
megrendítő hatással lett volna rá.
A film után csak feküdtem az ágyon, néztem az ablakon túl a
holdfényben szikrázó hóval borított világot, hallgattam, ahogy Kati és Te
szuszogtok és mocorogtok álmotokban… és arra gondoltam, hogy milyen jó nekem.
Hogy jó helyen vagyok, hogy jó élni, hogy elégedett lehetek,
mert nyilván igazán rosszul mégsem csináltam semmit, ha Itt és Most itt lehetek,
Veletek…
Aztán azt vettem észre, hogy folynak a könnyeim…
És ezt a ráeszmélést a „Cloud Atlas – Felhőatlasz”-nak
köszönhetem.
Mert vannak olyan filmek, amik erős érzelmi választ váltanak
ki az emberből, belőlem: amikor a harag, a fájdalom, a veszteség, a
beteljesedés vagy az öröm érzése kibuggyan az emberből – a szemén keresztül…
…de olyan, ami a karjába vesz és elringat, miközben a
füledbe suttogja, hogy nézz körül, szép az Élet, érdemes élned, és eddig sem
éltél hiába – hát olyannal nem találkoztam még.
Lehet, hogy csak most, éppen most ért meg az idő rá, most
lettem elég vén és elég érett szellemileg, hogy ez az élmény elérjen,
megérintsen… nem tudom.
Ezt a részét talán nem is kell, nem is érdemes elemezgetni,
csak örülnöm kell annak, hogy most rám és eltalált.
Egy-egy jó filmélmény után úgy szoktam vele lenni, hogy
igyekszem megosztani az élményt mindenkivel, rábeszélni minden barátomat
egy-egy általam értékesnek ítélt alkotásra, de a „Felhőatlasz” kapcsán
furcsa kettősség támadt bennem.
Mert féltékeny vagyok arra az intimitásra, amit a film alatt
átéltem: ezért nem akarom, hogy más is lássa – míg a másik oldalról az dübög
bennem, hogy mindenkinek látnia kell! Olyan ez, mint a szerelmeskedés, amikor valami
csak arra a két emberre tartozik… miközben az abból fakadó örömöt, a
boldogságot szeretné megosztani, szétkiabálni, a felhőkre írni.
Azt hiszem… nem, inkább azt mondom, hogy biztos vagyok
abban, 2034-ben is mondani fog valamit az embereknek a következő néhány név:
Tom Hanks, Halle
Berry, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Hugh Grant, Doona Bae, Ben
Whishaw, Susan Sarandon, James D’Arcy, Keith David
Mindegyikük fantasztikus volt a maga szerepében: szerintem Hugh Grant most hagyta maga mögött végleg
az „aranyifjú/sármos szingli” szerepkört – és valami durva volt, ahogy a vadember
„Kona
Chief” szerepében megjelent.
Ott lehet, hogy sok korombeli lánynál/asszonynál
eltört valami… de én a döbbeneten túl csak elismeréssel tudok rá emlékezni.
Mindenkit dicsérhetek ebből a filmből, és hidd el, egyik
szavam sem lehetne túlzó – de amit Tom
Hanks mutatott, az valami… egészen elképesztő.
Tudod, én ezt a színészóriást már leírtam párszor, de újra
és újra megmutatja, hogy nem pusztán mindent tud a színészmesterségről, de
felsőfokon is űzi azt.
Mindenképpen szót kell ejtenem még Hugo Weaving-ről, aki amikor „Ol’ Georgie”-t személyesítette meg,
olyan volt… hogy a hátam borsódzott a megjelenésétől… És a hideg verejték
kivert minden egyes kiejtett szavától.
És ami a legjobb egy filmben, amikor a remek színészek egy
nagyszerű rendezéssel és merész, megrendítő forgatókönyvvel találkoznak. Ez a
filmvilágban nagyon-nagyon-nagyon ritkán adatik meg, szóval, nagyon-nagyon-nagyon
meg kell becsülni. Talán 2034-ben már másként lesz, de 2013 elején még ez a
keserű rögvalóság.
A „Felhőatlasz” éppen egy ritka,
szerencsés csillagzat alatt született film: Tom Tykwer és a Wachovski-testvérek
írták és rendezték ezt az alkotást… és emiatt most, az én fiatal
felnőttségém nagy dobása, a „Mátrix” csak egy nagyon vérszegény
gurításnak tűnik mellette.
Írtam azt az imént, hogy „merész”: „micsoda hülyeség!” –
gondolhatod…
Mert mi más is lenne a haszna és értelme egy filmnek, ha nem
az, hogy merész, eredeti ötletet valósítson meg?!
Nos, mostanság ez sem így van – a „franchise”-ok (remélem,
2034-ben Te már nem is ismered ezt a taszító szót…), a „sokadik” folytatások
tobzódásának korában.
Ezért ünneplek én minden merész és újszerű filmet zászlólobogtatással
és ujjongással.
Tudom, kicsit szánalmas annak örülni, aminek természetesnek
kellene lenni… de ilyen időket élünk.
Merész és meghökkentő az a hat(!) idősík, ahol a cselekmény
játszódik (1849 – South Pacific, 1936 – Scotland, 1973 –San Francisco, 2012 –
England, 2144 – Neo Soul, 2321 – After the Fall) és még inkább
elrugaszkodott az, hogy az idősíkokat milyen merészen váltogatja: szinte úgy,
hogy az egyik korban belép valaki egy ajtón – és egy másik korban lép be a
szobába…
…de erre már a film elején figyelmeztet az egyik karakter.
„While my extensive experience
as an editor has lead me to a disdain for flashbacks and flash forwards, and
all such tricksy gimmicks, I believe that if you, dear reader, can extend your
patience for a just a moment, you will find there is a method to this tale of
madness.”
Ám én épp ezt szerettem benne! Remélem, ha már Benned is
folyik némi vér apádéból, Te is tudod majd élvezni és értékelni ezt.
Minden idősík története érdekes, izgalmas és élvezetes,
igazi ínyencség.
És – bár nem függ össze minden-mindennel, de – a történetek
mondanivalója, tanulsága, értelme valahogy egy irányba mutat… és ez az irány, legyen
bár dráma, tragédia, vagy önfeláldozás a befejezés, mind-mind azt sugallják,
hogy…
…érdemes. Hogy megéri. Hogy van értelme.
„- No matter what you
do, it will never amount to anything more than a single drop in a limitless ocean!
- What is an ocean but a
multitude of drops?”
Szeretem az ilyen üzeneteket, Kölyök… remélem, Te is
hasonlóképpen leszel vele.
Remélem, érted és megérted, hogy miért levélben mondom el
mindezt, és miért épp a harmincadik születésnapod évében. Bízom benne és tudom,
hogy megérted, miért tettem így.
Kell egy kis élettapasztalat ehhez a filmhez: de szerintem
Neked már tíz évvel kevesebb kell majd, mint nekem.
Nagyon örülnék, ha Neked is olyan végtelen örömöt és örömteli rácsodálkozást okoz(ott) ez a majd' három óra, mint az öregednek. És talán egyszer majd Te is írsz egy ilyen levelet az Unokámnak...
Szeretlek, Fiam.
Áldás kísérje minden léptedet.
Csókollak,
Apád
Nagyon örülnék, ha Neked is olyan végtelen örömöt és örömteli rácsodálkozást okoz(ott) ez a majd' három óra, mint az öregednek. És talán egyszer majd Te is írsz egy ilyen levelet az Unokámnak...
Szeretlek, Fiam.
Áldás kísérje minden léptedet.
Csókollak,
Apád
Hű, ez szép volt, Tibi!
VálaszTörlés:respect:
Justin
Érzelmileg nem érintett úgy meg a film, mint téged, mert a technikai megvalósítás, mely néha elismerő bólintásra késztetett, számtalanszor kizökkentett.
VálaszTörlésKezdem a negatívumokkal: amikor férfi szereplőket nőnek maszkíroztak, az szerintem rossz döntés volt, és a vágásokat is néha túl gyorsnak éreztem, mire elmerültem volna egy történetben, kirángattak onnan, és egy másik idősíkon találtam magam.
Az öt sztori sem volt egyenrangú, szerencsére a legérdekesebb és legdrámaibb történet (After the Fall) kapta legtöbb vászon-időt, ez foglalta keretbe a filmet.
A leglaposabb sztorinak a detektívtörténetként tálalt 1973-as San Francisco történet találtam, a Neo Soul sztori lírai volt, és bár a nagy rejtélyt már ellőtték (nem véletlenül emlegetik egy másik idősíkban a Zöld Szóját), a megvalósítás ezt feledtette. A sok drámai szál között érdekes volt látni a fekete humorú 2012-t, a maradék két történet pedig korrekt volt.
Tom Hanks alakításával agyonnyomott mindenkit, de ez inkább előnyére vált a filmnek, mintsem hátrányára, mert mindenki hozta, amire képes (Hugh Grant és Hugo Weaving pedig még többet is).
Olyan film a Felhőatlasz, amit érdemes többször megnézni, mert a vágások miatt sok finom utalás elsikkad. Például állítólag a Mitchell-regényből vették át, hogy a sztorik szereplői az előző történetet valamilyen módon megismerik. (Könyv formájában, levelekben olvassák, filmen látják, szájról-szájra mesélik.)
A könyv szerkezete is kicsit más, ha egyszer lesz időm, beszerzem és elolvasom, aztán pedig reflektálok.
Mindent összevetve a Felhőatlasz emlékezetes film, amit ha visszatekintek majd, minden lista készítéskor eszembe fog jutni.