2022. december 20., kedd

Avatar: The Way of Water – Avatar: A víz útja

(A szubjektív élménybeszámolóm nyomokban spoilert tartalmaz DE meggyőződésem, hogy ezek a film "élvezetét" nem fogják rontani. Ha láttátok az első Avatárt, akkor meg főleg nem.)

Döbbenet.

Ezen kotlott James Cameron 13 (tizenhárom!!!) elcseszett, füstbe ment évig…?!

Uramisten…

Ha ez a film 2010-ben jött volna ki, és Cameron azt mondja, hogy villámgyorsan írta meg a vécén, miközben a nagydolgát végezte, egy hirtelen a keze ügyébe került vécépapír gurigára, akkor azt mondom: hát, igen, ilyen rövid felkészüléssel kábé ennyit lehetett kihozni belőle.

De tizenhárom év alatt… aranyapám… :-OOO

Döbbenten néztem, hogy elsózza nekünk _újra tök ugyanazt_, amit már egyszer leforgatott az első részben. Döbbenten néztem az töméntelen önismétlést, az ötlettelenséget, a sablonokat, a logikátlanságokat.

Nem hittem volna, hogy az Avatár a Mátrix sorsára jut… vagy oda ahogy Lucas és Spielberg megerőszakolták Indyt… Nem hittem volna, hogy Cameron teljesen hülyének néz mindenkit, és megcsinálja „Az ébredő Erő” Avatár 2.0-verzióját.

Döbbenten állok az előtt, hogy ajnározzák ezt a filmet.

Itt mindenki vak és süket? Vagy senki nem látta az Avatárt 2009-ben? Vagy látta, de mára mindenki elfelejtette…?

Avatár 1.: Beilleszkedés az omatikayák közé, megismerjük hitüket, élőhelyüket.
Avatár 2.: Beilleszkedés a metkayinák közé, megismerjük hitüket, élőhelyüket.
 
Avatár 1.: Hogy teljes értékű tagja legyen a törzsnek, meg kell ülnie a helyi totemállatot.
Avatár 2.: Hogy teljes értékű tagja legyen a törzsnek, meg kell ülnie a helyi totemállatot.
 
Avatár 1.: A gonosz földlakók el akarnak venni valamit/mindent az omatikayáktól.
Avatár 2.: A gonosz földlakók el akarnak venni valamit/mindent a metkayináktól.
 
Avatár 1.: A gonosz földlakók leggonoszabbja Quaritch ezredes.
Avatár 2.: A gonosz földlakók leggonoszabbja az avatár Quaritch ezredes.
 
Avatár 1.: A film végső csúcsjelenete Jake Sully és Quaritch ezredes harca, amibe Sully felesége is beszáll.
Avatár 2.: A film végső csúcsjelenete Jake Sully és Quaritch ezredes harca, amibe Sully felesége és gyerekei is beszállnak.
 
Avatár 1.: A végén gonosz Quaritch ezredes meghal.
Avatár 2.: A végén gonosz Quaritch ezredes avatárja nem hal meg. „A Gonosz tovább él.”

Ez nem egyszerűen döbbenet, hanem a pofátlanság csúcsa. Szerény, nyomott, egyvágányú véleményem szerint. :-PPP

A film közepén tekeregtem a széken, zsibbadt a lábam, és rohadtul untam magam.

Hogy miért is?

Én emlékszem, amikor kiskoromban anyukám összekiabált minket az udvarról, hogy „Gyertek, kezdődik a Cousteau kapitány!” – és mi rohantunk, és néztük, ahogy a Calypso kormányánál állva egy fantasztikus, csodálatos ember megmutatja nekünk a tenger világát. Fekete-fehérben. És mi mégis tátott szájjal ámultunk. :leborul:

Itt film közepén Cameron lesz szerelmes saját teremtményébe, úsztat minket a Pandora tengerében, csilli-villi lények között – én úgy éreztem, órákon át… És úgy untam ezt a túlcicomázott, giccses szépelgést, hogy ott is vakartam, ahol nem viszketett: „történjen már valami, baszki! akármi, bármi!”. :-OOO

…és Jacques-Yves Cousteau áldott emléke járt az eszemben…

Aztán megjelent az első tulkunbálna. És nekem megint egy klasszikus jutott eszembe…

„– Miféle cörnyek élnek itt? – érdeklődött Krigli Jimmy közönyösre erőltetett, érdeklődő hangon. – Ugye, nem nagyon vecélyes cörnyek?
– Hát… – motyogta Gyagya Bilux – állítólag a magma belsejében él a… Kismegesz, a Közepesmegesz, a Nagymegesz és az Óriásmegesz… aztán a Kisfelfal, a Közepesfelfal… 
– …meg a Nagyfelfal ész asz Óriászfelfal – bólogatott Krigli Jimmy kelletlenül. 
– Te is tudsz róluk? – csodálkozott a bunga döbbenten. – Én azt reméltem, hogy ezeket a marhaságokat csak az én felajzott képzeletem ötlötte ki!”

Jeffrey Stone – John Caldwell: Sztárt Wársz? Bárgyú Árnyak (1999)

Miután csöndben kividultam magamat ( :-) ), figyeltem ezt a tulkunbálna-mitológiát.

Ezek a hosszúszárnyú tulkunbálnák sokkal okosabbak, mint egy ember! Értenek a filozófiához, a matematikához, fejben(!) verseket írnak, két strófa között másodfokú egyenleteket oldanak meg, és kvantumfizikáról kvaterkáznak, meg csupa ilyesmi…!

Ám! Node! Amikor tulkunbálnavadász-hajók üldözik őket: hát abonyekbe! Pont úgy viselkednek, mint egy átlagos, hülye bálna! Nahát! :eeekkk:

És amikor beszélgetnek a metkayinákkal (akik a lélektestvéreik!), miről is van szó?

„Anyád, hogy van?” „Jó volt a hínártermés az idén?” „Te hogyan készíted a planktont?” „Mikorra vagy kiírva a gyerekkel?” „Találtál már egy jó bébiszvimmert?”

Igen, igen, ilyen mélységesen sekélyes, (le)épületes fecserészés folyik. A végtelenül rohadt okos tulkunbálnákkal. Akik egyébként kurvára nem segítenének ám egy bajba jutott társuknak – nem úgy, mint a vaddisznók, a zebrák, a gnúk… meg vagy 1000 kevésbé okosságos, „sima” állat idelent a Földön. :-P

És közben kapjuk a „tinédzserek beilleszkedése az új középsuliba”-sablonköröket. Bullying, csajozás, rivalizálás, balhé, összebékülés. Szóval, a teljes repertoár. Csak itt a vízben vagyunk. De nekem már ettől teljesen újszerű! (A lónak a fa…rát, azt… :-PPP)

A Végső (Előtti Vagy Néggyel?!) Leszámolás meg: óóó, meg ááá…!

Jönnek ám a metkayinák vagy két-háromszázan! Meg Sullyék hatan.

A Végső(?) Csata meg megy-megyeget… egyszer csak: abonyekbe! Hát nem csak Sullyék hatan vannak az egészen sok ellenséggel szemben…?! Hova a francba tűnt az a sok metkayina?! Nem, nem ölték meg mindet: a film végén büszkén várják Sullyékat odahaza. Biztos csak úgy beszélték meg, hogy rohamra felsorakozunk – aztán harcoljanak Sullyék, mi megyünk haza, kezdődik a vízállásjelentés! :-PPP

A „tisztáldozatról” csak Dávid véleményét idézném: „Tudtam, hogy valaki majd meghal közülük, de hogy pont az, akit a legkevésbé ismertünk meg, és szinte semennyire nem kötődtünk hozzá… azt azért elrontották. Ezen nem lehetett meghatódni, vagy megrendülni.”

…és a végén az 1011. sablonpont: „a Gonosz tovább él”. Pipa. Cseszd meg.

Azt meg már csak úgy csendben kérdezem meg: hogyan, miért lett Spiderből magyarul Gekkó? Nehogy összekavarja a sok hülye, egybites magyar néző Spidermannal…?! :-PPP

És a legvégén Sully: „mi már metkayinák vagyunk! ez az otthonunk! itt vetjük meg a lábunkat, és nem menekülünk tovább! harcolni fogunk!”

…én meg arra gondoltam: te, Sully, eleddig meg omatikayák voltatok! Az Erdő volt az Otthonotok! Onnan meg simán elmenekültetek! Hát mi az anyádért nem OTT vetetted meg a lábadat?! Óóó, anyám, borogass… „Szívet cseréljen, aki hazát cserél!” :-OOO

Nem volt érdemes erre tizenhárom évet várni, James. Egy évet se lett volna érdemes. Úgy látszik, megöregedtél, megfáradtál, csak ismételni tudod önmagadat. Ebben a filmben az eredetiség szikrája sem csillant meg. Csak innen-onnan összelopkodtad és összefércelted. Ha 13(!) év alatt csak ennyire telt: akkor ideje befejezned a szakmát. :thumbsdown:

Üres látványfilm. Mint amilyet a Planetáriumban vetítettek.

A valódi címe lehetne mondjuk: „Az Akvárium, és ami benne van”.

És a tanulság? Megmondom: ha túszul ejtesz egy gyereket, gyorsbilincseld a hajókorláthoz. Az mindig beválik. :-PPP :-DDD

Meg az, hogy egy jó TÖRTÉNET nélküli látványfilm szart se ér. :thumbsdown:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése