2015. február 14., szombat

American Sniper – Amerikai mesterlövész




(Ja, már megint itt vagyok… ahhoz képest, hogy az előző posztban… Mindegy, hagyjuk. :-) )

Kezdem azzal, hogy imádom a mesterlövészes filmeket: valahogy mindig is a gyengém volt ez a harcászati ág.

Szerettem és szeretem (minden hibája és beleköthetősége ellenére) az 1993-as Sniper-t, a 2001-es Enemy at the Gates-t, a 2007-es Shooter-t,  a 2008-as Wanted-ot… :thumbsup:

És nagyon vártam, hogy legyen végre új alkotás ebben a szcénában.

Mondjuk, én lennék az első, aki vonyítanék a gyönyörűségtől, hogyha valaki végre-valahára filmet készítene a döbbenetesen elképesztő Simo Häyhä -ról, aki igazoltan minimum 505 ellenséges katonát lőtt ki, mégis, a Jó Istennek igen kedves lehetett, hiszen majdnem 100 évet élt (1905-2002).



 De Simo Häyhä -nak egy nagy „problémája” van: hogy finn.

Finnországban született, Finnországért harcolt, Finnországban hunyt el. Így aztán aligha fogják a személyét valaha is elég „figyelemfelkeltőnek” találni Hollywood és az USA tájékán… meg úgy általában a filmvilág környékén. :-(((

Szóval, Simo Häyhä filmre azt hiszem, várhatok még (kb. életem végéig… :-PPP), de jött helyette a nem akármilyen, hanem az „_American_ Sniper”. :-S

Mindegy, a téma imádata miatt ennek a nagy bizonyossággal zászlólengetős, melldöngetős hollywood-i filmnek is nekiugrottam.

Hááát… nos… legalábbis… :-///

Kezdem azzal, hogy a poszter tökéletesen jellemzi a filmet: kicsit homályos, ködös kép, a háttérben a félre-/másfelé néző főhős, előtérben pedig uralkodik a lobogó USA zászló… Hát, igen. :-P

Előzetes (negatív) várakozásaim javarészt bejöttek. :-P

És a bajom a hangsúlyokkal van – és azzal, hogy leginkább egy gyenge dokumentumfilmre emlékeztet az egész… és „filmnek” igazán nem is nevezném.

Minden olyan steril, idegen, kívülálló benne, hogy igazából mi én is azzal a távolságtartással néztem az egészet, ahogy a készítők hozzáálltak. :-P

Igazából nem emeli ki a mesterlövész képességeit – bakker, egyszer csak azt vesszük észre, hogy „Legendá”-nak hívják a bajtársai… de hogy történt ez?! Mikor?! Miért?! Arról néma csend: Legenda, és kész. :-P És annyit vekeng a családi feszültségeken, és a poszttraumás stresszen, hogy néha párkapcsolati drámának érzem… máskor meg katonák/veteránok fájdalmas élettörténetének.

Szóval, mindenhová kap – de semmit sem fog meg igazán. Így én is csapongtam és vergődtem ide-oda, és igazából… senki és semmi nem volt szimpatikus az egészben. Senkiért nem szorítottam.

Bár ez utóbbi nem igaz: a kis arab srácért igen, hogy tegye le a földről felvett RPG-t… :-OOO

Az meg, hogy mi lett a vége

SPOILER ON!!!
hogy a nagy amerikai hőst pont egy amerikai veterán öli meg odahaza, az USÁ-ban …

SPOILER OFF!!!

az valahogy tényleg jellemzi ezt az egész… hm… az amerikai „hozzáállást/helyzetet”… :-/
:-S

És ezen én nem nagyon akarnék agyalni, hogy miért van ez így. Az ilyet nézzék, értelmezzék, és díjazzák rommá az amerikaiak. :-P

Én meg keresek magamnak inkább valami értelmes, érdekes, a rá szánt időre érdemes _Filmet_.
:thumbsdown:


Ui.: Többen feltették nekem a kérdést (e-mail-ben, telefonon, füstjelekkel, és telepatikusan :-))) ), hogy arról szót sem ejtettem, hogy ez egy Eastwood-film! Nem, ez nem egy Eastwood-film, barátaim. :-P

Lehet, hogy oda van írva Clint Eastwood neve a film fölé/alá/mellé, de higgyétek el nekem, hogy _annak_ a manusnak semmi köze az Unforgiven, a Changeling, vagy csodálatos búcsúdal, a Gran Torino döbbenetesen jó rendezőjéhez. :sux:

Ez van. :-P

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése