2012. április 22., vasárnap

Dirk Gently s01e00-e01

„My methods invariably necessitate a variety of expenses that, to the untrained eye, may appear somewhat tangential. I assure you these expenses are essential and non-negotiable and payable in advance, naturally.”

„In fact, I have been known to be so discreet that even my clients doubt I'm working on their case.”
:-)

Mea culpa. Mea maxima culpa.
 …mert csak most fedeztem fel… :-(

De végül is csak felfedeztem, nem igaz?! :-)

Ezt el kell, hogy meséljem nektek – igazi „dirk gentlys”, holisztikus találkozás volt. :-)

Azzal kezdtem, hogy beszereztem a s01e01-es epizódot, és végignéztem… és nem tudtam eldönteni, hogy tök ideges legyek, vagy lelkesedjek?!

És hogy miért? Mert úgy éreztem, hogy film olyan szinten „utánozza” kedvenc és utolérhetetlen Sherlock sorozatomat, hogy az már pofátlanság… :-/

Dirk és MacDuff tisztára Sherlock és Watson kapcsolatban vannak – talán csak kevésbé intellektuálisak… :-) –, de végül is az efféle nyomozópárosoknak van egy klasszikus archetípusa, nem?
Dirk a „felsőbbrendű elme”, mint Sherlock – MacDuff pedig a Watson-féle „unterman”.

A zenéje pedig: nos, eleinte meg voltam győződve, hogy Dirk Gently zenéjét szintén David Arnold és Michael Price írták, akiknek a Sherlock feledhetetlen dallamait köszönhetjük… de nem ők követték el, hanem Daniel Pemberton, így kénytelen vagyok azt mondani, hogy munkásságára legalábbis…hm… „nagy hatással volt” David Arnold és Michael Price kompozíciója.

Szóval, ezek a „sherlock-os áthallások” egyrészt zavartak… másrészt örömmel üdvözöltem őket, hisz „Sherlock-hiányos” időszakot élünk. :-)
Valamint kétségkívül megfigyelhetőek benne „Dirk”-es specialitások, amik azért más szintre helyezik őt, mint Sherlockot.



És folyamatosan arra kellett figyelmeztetnem magam, hogy Douglas Adams 1987-ben publikálta „Dirk Gently’s Holistic Detective Agency” című könyvét, szóval, aligha Dirk hasonlít Sherlockra (a sorozatról beszélek!) – inkább fordítva kell legyen… Azaz, a klasszikus Sherlock Holmes „reboot”-olása során talán Sherlock lett inkább „dirkesebb”…

Szóval, ahogy effajta feneségeken rágódtam, az internetet és az imdb-t bújva: egyszer csak döbbenettel eszméltem rá, hogy amiről én meg voltam győződve, hogy a Dirk Gently első része… az valóban első rész: ám van előtte egy un. „e00” sorszámmal ellátott pilot epizód is!

Kedvenc sorozatjunkie-mon Winnie írt is róla, miszerint: „a Dirk Gently pilot epizódja még 2010. decemberében ment le, de végre-valahára (2012) március 5-én érkezik a (3 részes) első évad a BBC4-ra.”
:eeekkk:

Ezek után begyűjtöttem a „nulladik”, pilot epizódot is, és immár a Kedvesemmel – akinek (szintén…) felcsillant a szeme, hogy „sherlockos” sorozat van a láthatáron – elkezdtük az egészet a… nulláról. :-)

 …és végül abban maradtam magammal: hogy ez egy marha jó sorozat. :sör: :thumbsup:

Gondolom, Pooka barátunk már a „Dirk Gently” és a „Douglas Adams” szavaknál rárabolt a sorozatra, lévén, hogy nagy Douglas Adams-fan… :-)

…de én, akit valahogy nem ragadott magával a „The Hitchhiker's Guide to the Galaxy”, még én is kénytelen vagyok elismerni, hogy a Dirk Gently igazán remek.:sör:

Dirk Gently (Stephen Mangan) és Richard MacDuff (Darren Boyd) simán elviszik a hátukon a showt. :respect:

MacDuff: „That has to go against our code of conduct. Do we have a code of conduct? Of course, we don't. It's you.”
:-)

A „nulladik” epizód inkább sci-fisebb volt, míg az „első” rész inkább az összetett marhaságával hódított: de annyi jó beszólás volt elszórva mindkét részben, hogy könyékig lehet dúskálni* benne. :-)

És természetesen a vicces magánnyomozó páros archetípusa mellől elmaradhatatlan a morózus rendőr – akit párosunk az őrületbe kerget… :-)


„- Detective Inspector Gilks! What a pleasant and unexpected surprise!
- Why are you even in the vicinity of one of my crime scenes, Gently? And think very carefully before you answer, because... if you so much as mention the interconnectedness of all things, I'll have you arrested under the anti-terror laws.
- Actually, I'm looking for a cat…”
:-)

Nyomozásaik eszelősen és elmebeteg módon összetettek… :-)

MacDuff: „Why are we following a white car?
Dirk: Because it looks like it knows where it's going. Zen navigation. The goats are un-tethered and travelling in some style!
(…)
MacDuff: So this Zen navigation of yours has led us to the pub.”
:-)

…és közben folytonosan vitatkoznak az alá-fölérendeltségi viszonyokon. :-)


„- This is Richard MacDuff, my assistant.
- Partner, and co-owner of the company!”

„- Richard MacDuff, partner.
- Assistant!”

„- Mr. Edwards hired myself and my partner because he believed the Pentagon had him under surveillance.
- Oh, I see, now we've got a gun pointed at us, I'm your partner all of a sudden!
- Oh, well, there's no pleasing you, is there, MacDuff?”
:-)

És közben remek az állandó közjáték az unott titkárnőjükkel is… :-)

MacDuff: „Could we please just pay her wages?
Dirk: If we pay her wages, then she will no longer turn up to work in the futile hope that one day we will pay her wages. Do I have to think of everything?”
:-)

De Dirk eszetlen nyomozási technikái, remek dialógusai MacDuffal, állandó perlekedései a titkárnővel, és aljas kis húzásai teszik igazán élvezetessé az egészet… :-)

„- What was my husband paying you?
- Fi... six, seven, L700 per day, plus all reasonable expenses.”
:-)

MacDuff: „Robbing a dead man. That is cheap, even for you. 
Dirk: If the police find my business card in his wallet, they will no doubt hold me for questioning. (…) Of course, there is the small matter of some unpaid expenses.”
:-)

Áh – elég. Abbahagyom a felesleges szócséplést. :-)
(Lassan beidézem az összes elhangzott szöveget…)

Ez egy marha jó sorozat – ha eddig nem jött volna még át… :-) – szóval, barátaim, javasolom, hogy repüljetek rá ti is. :thumbsup:



*= „Hefe! Tudod te, mi az, hogy dúskálni?” :-)

1 megjegyzés:

  1. Volt egy korszakom (valamikor a 80-as évek végén), amikor nagy Douglas Adams-kedvelő voltam, és akkoriban beszereztük - a Galaxis útikalauz mellett - a Dirk Gently-regények 2 részét (Dirk Gently's Holistic Detective Agency és The Long Dark Tea Time of the Soul). Akkoriban, főként a Galaxis útikalauzhoz képest én kissé untam, bár volt néhány remek ötlet benne (eleve Dirk Gently "fundamental interconnectedness" elmélete). De el tudom képzelni, hogy sok frissességet lehet belevinni pár jó forgatókönyvírónak. Lehet én is bevállalom Sherlock-pótléknak.

    Justin

    VálaszTörlés