2025. április 3., csütörtök

Tuesday & The Electric State – Elektronikus állam

Ugye, hogy mondtam…?! ;-)

Lássuk akkor.
 
 
Tuesday

„Ha eljön érted az Arapapagáj…”

(*= próbáltam beazonosítani, elvileg „orange macaw”, de nekem inkább a „scarlet macaw”-ra hasonlít jobban… Nyilván van olyan hozzáértő, aki pontosan meghatározza a faját. :sör: )

Igen, a címmel nem véletlenül „játszottam” – itt most nem Brad Pitt, hanem egy méretváltoztatásra bármikor képes arapapagáj képében jön el a Halál.

A méretváltoztatás is elég ijesztő, mint ahogy a hatalmas, horgas csőrű madár kinézete: eleinte tele kosszal, vérrel, sárral, mocsokkal…

…de amikor Arinzé Kene megszólaltatja… hááát… legalábbis összeszorul az ember gyomra…

Ám közben rohadt fontos leszögezni: a Halál nem gonosz. Ő a természet rendjének őre, a Végső Erő, amivel egy-egy megszületett élet találkozik. És ez már a születés(ünk) pillanatában elrendeltetik…

A súlyos beteg, önálló(an) életre képtelen Tuesday (Lola Petticrew) folyamatos fájdalommal él… édesanyja, Zora (Julia Louis-Dreyfus) és az ápolónővér, Billie (Leah Harvey) gondoskodnak róla. De talán egyikük jobban, mint a másikuk…

Egy fuldoklási roham alatt jelenik meg a halálmadár, és el akarja vinni a lányt – de ő mesélni kezd gyorsan egy vicces történetet… és a madár „végső szárnymozdulata” elakad, és hallgatja a lányt.

És egyszer csak azt veszi észre, hogy a fejében folyamatosan hallatszó hangok (haldoklók sikolyai, könyörgések, jajgatások, kínok és fájdalmak hangjai – „vigyél el végre!”) a lány meséje alatt elhalkulnak… és hirtelen hallani kezdi a környezet hangjait: a madárcsicsergést (…), a levelek zörgését, a szél fújását…

…és ezért a csöndért cserébe ad egy kis időt Tuesday-nak, hogy elbúcsúzhasson édesanyjától.

Ennyit a tartalomról, a többi – must see.


Annyira szürreális volt, annyira ijesztő sokszor, hogy már az a képernyő elé szögezett – és annyi, de annyi humánum, annyi, de annyi tisztesség és szeretet van benne, hogy az végtelenül felemelő.

A Halálmadár tiszteli és szereti azokat, akiket el kell vinnie: még amikor egy sámánasszony meg is teszi azt, amit sokan fogadkoztak már a világon („ha eljön értem a Halál, nevetek és a szemébe köpök!”), akkor is gyengéden teríti be szárnyával a testét… és vállára hajtja a fejét…

Igazából ez az Anya története, aki nem tudja, nem akarja elfogadni, hogy a szeretett lánya az Útja végére ért – és ez már megváltás lesz neki…

És jön Isten – vagy nevezzük úgy, hogy „Egy Felsőbb Hatalom” –, és megmutatja neki, milyen fontos munka is az, amit a Halál kötelessége elvégezni…

Nekem… gyönyörű volt ez a film. :respect:

Eszméletlenül sokat adott… Köszönet érte az író-rendezőnek: Daina Oniunas-Pusić. :leborul:

Zora: I was thinking, if there is an afterlife or a God… you know, I get that that's confidential information but… If there is an afterlife, then it would be better for me to be there with her, you know, to take care of her. Uh, and to… be with her. And if there isn't an afterlife, then… why am I here? I'm nothing. I'm nothing, really. Please. What are you…
Death: There is no God. Not in any… human way.
Zora: Makes sense.
Death: But there is an afterlife. The echo you leave, the legacy.

 

The Electric State – Elektronikus állam


The Marshall: You can't beat them.
Mr. Peanut: No reason not to try.
The Marshall: Even after what they did to you at the mall? All those bots down, you're still fightin'? How come?
Mr. Peanut: Freedom's worth any cost.
The Marshall: Even dyin'?
Mr. Peanut: We'd have to be alive to die.
The Marshall: Yeah. Yeah, you would, wouldn't ya?”

Te… én…

Hm…

Kezdem máshogy. Arra gondoltam, Mátéval nézzünk meg valami jópofa, robotos sci-fit. Tibi barátom a „Finch”-et ajánlotta – oké, nézzük. Leültünk: feliratos… Máté 11 évesen nem szokott feliratos filmeket nézni: most sem sikerült kedvet kapnia hozzá… :-/ Oké, akkor majd egyedül megnézem én: de ha már rákészültünk egy közös robotos sci-fi-hez, csak toljunk már valamit!

Legyen akkor ez – nagyon sok rosszat hallottam róla, magamtól nem nézném meg… de Mátéval… Máténak lehet, hogy tetszeni fog. Ennyit simán megér nekem is. (Hja, igen: a „Flow”-t is együtt néztük… ;-) )

Megy a film, megyeget…

…egyszer csak arra eszmélek, hogy… tetszik. Hogy szívesen nézem. Hogy szórakoztat. Hogy nem a hibáit látom és keresem, hanem… élvezem a történetet.

Voiceover: Mr. Skate, we appear to be under some kind of attack.
Skate: That's very impressive. You've made a friend.
The Marshall: That's a 60-foot HRM heavy construction bot. Nothin' friendly about it.”

Mert ez nem csak robotok vs. emberek, hanem: hol kezdődik az ember…? Hol lesz belőled érzéketlen gép…?

Lehet-e barátod egy robot – aki (és nem „ami”) megmentette az életedet: saját, önálló döntéséből?

„- How'd you two meet?
- We actually met in the war.
- Weren't you supposed to kill each other?
- We tried.”

Mit teszel meg a testvéredért… meddig mész el érte?

„- Take the bot with you.
- It's not a bot. It's my brother.”

Egy robotokat pusztító emberi terminátor mikor veszi észre, hogy már nem „üres” gépeket, hanem érző lényeket gyilkol…? Mikor veszi észre… hogy kinek dolgozik?

„I finally met someone less human than a robot.”

Ez a film nem robotokról szól, hanem a humanizmusról – és gyönyörű… csesszétek meg…

Skate: So what now? Do I die?
Mr. Peanut: No. We live.”

Ez a film kábé 100x többet ér, mint a Creator… és nagyjából 1000x többet, mint a Borderlands

Divatból, faszfejségből, vélt vagy valós sznobizmusból, lenézésből lehet fikázni, persze. Attól leszel több, nagyobb, menőbb.

…hja… nem. :-PPP

Én simán adom rá a 8/10-et. :sör:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése