2020. február 9., vasárnap

Jojo Rabbit - Jojo Nyuszi


Jojo Rabbit – Jojo Nyuszi


Nekem azt mondták, hogy ne írjak ilyen történetet: hogy egyszerre vicces, drámai és tragikus.

Azt mondták, döntsem el: vagy viccelődök és komolytalan leszek – vagy komolyra fordítom a szót, de akkor semmi tréfálkozás.

Nos, Taika Waititi-nek és Christine Leunens-nek egész más elképzelésük van a történetmesélésről: és elképesztően jól csinálják. :respect:

Nézi az ember a Jojo Nyuszit, és olyanokat röhög, hogy leesik a székről – majd elhallgat, a mosoly eltűnik az arcáról… és lassan elkomorul – végül sírva fakad (már a szentimentálisabbja, mint én…), miközben majd’ meghasad a szíve…


Hogy lehet ezt keverni-kevergetni-váltogatni?! Ki az, aki így mer játszani az egyszeri néző érzelmeivel…?!

Taika Waititi (rendező, főszereplő, forgatókönyvíró) – Christine Leunens (regényíró)
:respect:

Meggyőződésem volt, hogy a Jojo Nyuszi egy fergetes vígjáték – egy kisfiú képzeletbeli barátja maga a führer…! mekkora ötlet már…! :-DDD –, de már belátom, nagyon beszorítottam egyetlen egy fakkba ezt az összetett művet.

Sokan mondták, mondják és fogják is majd még mondani, hogy semmi tréfás, vagy vicces nem volt a második világháborúban, főleg a nácizmusban. De én meg azt mondom, hogy az is egyfajta „szembenállás” az egésszel, ha gúnyt űzünk belőle és kiröhögjük.

És a Jojo nem marad meg, nem ragad le a gúny és a kiröhögés szintjén – hanem néha olyan jeges simasággal szúrja az egyszeri nézőbe a nácizmus zsigeri valóját, hogy az ember vére megfagy…



De számomra a legnagyobb hatású jelenet mégis az volt, amikor a város ostroma során Jojo egy robbanástól átmenetileg elveszti a hallását, és külső zajok helyett „Michael Giacchino – The Kids All Are Reich” című dalát halljuk, és közben látjuk a rengeteg értelmetlen halált…
 


Ahogy nők, gyerekek, csonkolt katonák, parasztemberek fognak fegyvert, és mennek a pusztulásba… ahogy fanatikus nácik kötöznek gyerekekre kibiztosított kézigránátot, és küldik őket az oroszokra…

...hogy mekkora kib*szott mocskos aljasság is ez...

És közben látni a száz és száz arcot, amik vagy fanatizmust… vagy teljes zavart és értetlenséget tükröznek, ahogy belehullanak a hiábavaló, értelmetlen halálba…
 



Az ostrom végén pedig az oroszok által elfogott katonák között ott látjuk a veterán Klenzendorf kapitányt (Sam Rockwell – egyszerűen nem tud hibázni… :respect: ), aki utolsó cselekedetével megmenti Jojo-t a biztos haláltól…




A „sok nevetés” után a film végére szinte kiürül az ember: mert olyan érzelmi hullámvasúton ment keresztül, annyi érzést megélt, hogy már nem is tud reagálni.

Én végignéztem az end creditet is… csak bámultam a képernyőre, és mozdulni sem bírtam.

Jó filmet vártam a Jojo Rabbit-től – de tökéleteset kaptam.

10/10 – Már januárban. :respect:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése