2014. február 8., szombat

The Book Thief – A könyvtolvaj




„One small fact: you are going to die. Despite every effort, no one lives forever. Sorry to be such a spoiler. My advice is, when the time comes, don't panic. It doesn't seem to help. I guess I should introduce myself properly. But then again, you'll meet me soon enough. Not before your time, of course.”

Első alkalommal kb. 5 perc után kikapcsoltam.

Második nekifutásra a 30. perc környékén telítődtem, és hosszan gyűrögettem a távkapcsolót, azzal a felindulással, hogy „na, most már elég ebből”. :-/

Az első alkalommal a Halál narrálása csapta ki nálam a biztosítékot… ami eszméletlen nyomasztó volt.

Másodikra pedig az egész taszító-ijesztő-megszállott (mai szemmel inkább „elmebetegnek” nevezhető… :-///) németországi hangulat buggyant ki a torkomon.

De szerencsére a második „felindulásomon” lassan átküzdöttem magam… és egyre inkább érdeklődéssel néztem a filmet.


Bár feszültségem nem enyhült, inkább csak „stagnált”. Ugyanis a megszeretett szereplők iránt érzett aggodalmam egyre erősebb lett – látva, ahogy ebben az őrült világban bárkivel-bármikor megtörténhet bármi. És ezt az érzést, hogy állandóan ott leselkedik mindenkire a halál, nem enyhítette azt sem, hogy a Halál folyamatosan kommentálta a történéseket.

Ám el kell ismernem, hogy a Halál… még talán a legnormálisabb, legésszerűbb figura volt a náci téboly közepette – és ebben nem kevés szerepe van Roger Allam (Endeavour) nagyon karakterisztikus hangjának, aki megszólaltatta őt. :respect:

„It's always been the same, the excitement and rush to war. I've met so many young men over the years... who have thought they were running at their enemy. When the truth was, they were running to me.”

A gyerekszereplők eszméletlenül el lettek találva – minden elismerésem. :respect:


Liesel (Sophie Nélisse) nagyszerű központi karakter, és legjobb barátja, Rudy (Nico Liersch) egy igazi, csupaszív, szeretnivaló kissrác. :thumbsup:

Csupán az én, egyéni, kifacsarodott, különc ízlésem – és elfogultságom :-) – mondatja velem azt, hogy én legjobban mégis Geoffrey Rush-t szerettem ebben a filmben.

Olyan szeretettel, emberséggel, és empátiával formálja meg a mostohaapa, Hans karakterét, hogy az ember azonnal a szívébe zárja, és valahogy arra gondol – bárcsak én is ilyen jó ember lehetnék. :respect:

De igazságtalan lennék, ha nem említeném meg a film végére majdnem ugyanannyira megszeretett Rosá-t, a mostohaanyát (Emily Watson), aki… az egyszeri néző szemében, talán a legnagyobb átalakuláson megy át. :respect:


Talán a bujkáló, betegeskedő, menekülő Max (Ben Schnetzer) a legkevésbé „erős” karakter – mindamellett, hogy nagyon sok mély, bölcs gondolat/mondat hangzik el tőle.
 

Ám a film „legkeményebb”, legmegindítóbb jelenete mégis egy brutális bombázás – amit szintén maga a Halál narrál végig…

„No one intended to destroy a street named after Heaven. It was a misread on a map. No sirens that evening. First were Rudy's brothers. I read their simple dreams. Then, I kissed his mother.”

Akartam, de ide nem lehet többet beidézni a monológjából – ott és akkor kell találkoznotok nektek is vele először. :sör:

Markus Zusak szemtelenül fiatal ahhoz, hogy egy olyan regényt tegyen le az asztalra, amiből ez a film készült. :respect:

Minden borzalma, nyomasztó, fájdalmas és taszító pillanata ellenére – a végére ez egy gyönyörű film lett. :leborul:

És „hiába” narrálta végig a Halál – aki egyszerre félelmetes, mégis a maga módján emberséges – ez a film akkor is az Életről szólt. :respectagain:

„Everything we did. We were just being people. That's what people do.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése