2013. július 27., szombat

Rectify s01e05-e06 Drip, Drip and Jacob’s Ladder




„Doesn't seem so black and white, Ted.”

Oké, szerintem ott szúrtam el, hogy „nyomozós krimiként” kezdtem nézni ezt a sorozatot – holott lélektani dráma. :meaculpa:

Annak meg nagyon jó. :respect:

Nem, továbbra sem történt benne… különösebb fordulat, vagy esemény. Először azt akartam írni, hogy „továbbra sem történt benne semmi” – de azzal végtelenül igazságtalan lennék.

Mert a nyomozás tényleg nem halad előre, sőt, gyakorlatilag nincs is nyomozás.

Látjuk-tudjuk, hogy akadnak olyanok, akik többet tudnak, mint amennyit elárulnak, de ezt senki nem feszegeti – sőt, ezek az emberek okkal hallgatnak is.

Csak a hangulatot érezzük: hogy vannak, akik szemében Daniel akkor is gyilkos lesz és marad, ha ezer bizonyíték lesz/lenne az ártatlanságára – és vannak, akik szerint ártatlanul szenvedett.

De Daniel különös viselkedése mindenkit zavarba ejt…

…ám az vesse rá az első követ*, aki 100%-ra biztos benne, hogy 19 év halálsor után ő simán beilleszkedne.

*= biztos vagyok benne, hogy akadnak ilyenek közöttünk jó páran…

Ijesztő, ahogy az emberek ítélkezni tudnak: ahogy képesek vagyunk egyszemélyben vádlóvá, bírává és… ítéletvégrehajtóvá válni – és ennek megfelelően, a meggyőződésünk szerint, öntelt magabiztossággal ítélni és cselekedni.

Mert nem, a DNS vizsgálat eredményén kívül nincs semmi tény, vagy bizonyíték Daniel mellett. Ráadásul mondd néha olyanokat, hogy azt érezzük… tényleg, akár valóban elkövethette azt, amivel vádolják.

Még a vallásos Tawney (Adelaide Clemens) is bármennyire hinni akar Danielben, még ő is elbizonytalanodik néha…

…és bármennyire is tenyérbemászó Ted Jr. (Clayne Crawford), olyan kérdéseket feszeget, amikre nem lehet nemtörődöm módon legyinteni.


Nem is tudom, hogy elmondjam-e nektek, hogy mi volt az, ami miatt egyszer meg is állítottam a filmet, és mondtam kimondtam azt a Kedvesemnek, ami a szívemet nyomta.

Ő is megdöbbent, hogy ilyet hall tőlem – és én is megdöbbentem, hogy ezt én mondom… de akkor is ezt éreztem… és most így érzem.

Pedig én – próbáljak bármennyire is hívő keresztény lenni… – mindig is a „szemet-szemért elv” pártján voltam.

A csudába… csak kibököm. Aztán kezdtek ti is azt vele, amit akartok.

Szóval… hm…

Szerintem, nem követte el Daniel azt, amivel vádolják… de ha netalán mégis elkövette volna… úgy vélem, tizenkilenc év a halálsoron… már megváltotta a bűnét.


Azt hiszem, közrejátszik ebben az is, ahogy a Gadar: Ek Prem Kathában beszél Sunny Deol – nemzedékről-nemzedékre, apáról-fiúra örökíthetnénk a (vér)bosszút, és soha, senki nem mondaná azt egy percre sem, hogy „na, most vagyunk kvittek!”.

Nem tudom… lehet, hogy hülyeség.

De ahogy látom, Daniel mennyire „földönkívüliként” mozog, mennyire idegen, sérült és sebezhető a hétköznapok világában – és látom, hogy sosem lesz már belőle lelkileg egészséges férfi, kiegyensúlyozott családapa… –, nem tudom nem azt gondolni, hogy…

…már megbűnhődött.

És hogy joga van az élete hátralévő részét „nyugodtan” végigélni.

Úgysem lesz nyugodt: a 19 év halálsor emléke úgy beleégett , hogy élete végéig kísérteni fogja az az ablaktalan négy négyzetméter… És, legyen ez bármennyire is őrült gondolat, hiányozni fog neki a napi börtönrutin biztonságos monotóniája, dresszúrája.

Őszintén szólva, én is el vagyok képedve, hogy egy tévésorozat ilyen gondolatokat kelthet bennem…


…de a Rectify képes erre. :respect:

Nagyon várjuk a következő évadot. :sör:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése