2013. július 24., szerda

Gadar: Ek Prem Katha – Lázadás: Egy szerelem története




„A man's greatest religion is to protect his wife and children.”

Ez egy rendkívüli alkotás. :respect:

Bevallom, ha hamarabb „értem meg” a címét – mielőtt még bevállaltam volna a film fordítását… :-) – lehet, hogy meg sem nézem… :shameonme:

Mert „Egy szerelem története”… Ugyan már! :-///

_Minden_ indiai filmben van szerelmi szál: de ezt főtémának felvállaló alkotásokat – annyira azért nem akarok megnézni. Már bocs, annyira romantikusan bevállalós azért nem vagyok. :-)

Szerencsémre, már belevágtam a filmbe, amikor ráeszméltem a címre – és akkorra már be is rántott a gépszíj. :thumbsup:


Ám attól azért óvok minden romantikus, hindi filmre kihegyezett Bollywood-rajongót, hogy a cím láttán vadul belevesse magát a történetbe: mert akkor alighanem sokkot kap a film felütésétől…

Mondjuk, az én kezemből is kiesett a toll az első húsz percet látva.

Ugyanis a történet akkor játszódik, amikor India független lett – és kivált belőle Pakisztán.

Ezt a folyamatot súlyos zavargások követték… illetve… itt egyáltalán nem a „súlyos” a megfelelő jelző: inkább a borzalmas.


Nem tudom, ki lehet-e deríteni valaha (egyáltalán érdemes-e), hogy „ki kezdte”, de a tény az tény: a pakisztáni muszlimok gyilkolták a Pakisztánban élő hindukat és szikheket – az indiai hinduk és szikhek pedig gyilkolták az Indiában élő muszlimokat.

Az áldozatok számát 500.000 és 1.000.000 között becsülik a történészek.

…és a kitelepítések, vagy az élete féltése miatt 8 millió muszlim hagyta el Indiát, és 7,5 millió hindu és szikh pedig Pakisztánt.

A sebek pedig nagyon mélyek mindkét országban.

Azt hiszem, talán ennyi elég a történelmi háttérről.


A film első 20 perce a szétválás a legsötétebb óráit taglalja – ezzel mindent elmondtam.

A film főhőse a teherautó sofőrként dolgozó, Jat szikh Tara Singh, akit a robosztus, az ellenállhatatlan őserőt megtestesítő Sunny Deol formál meg – akit én nagyon szeretek. :sör:

A főhősnő pedig az arisztokrata származású, muszlim Sakina, őt a bájos, törékeny Amisha Patel játssza.


Nyilván ebből lejön nektek, hogy a címben lévő „szerelmi történet” kettejük között zajlik – és ezzel nem is tévedtek. :-)

A történelmi-politikai alaphelyzetből ez nagyon könnyen lehetne egy tragikus „Rómeó és Júlia” történet – aminek az újrafeldolgozásaival már tele a padlás. :-/

A végeredmény pedig az, hogy ez egyrészt az: hiszen egy felemelő, férfiak számára is emészthető ;-)  szerelmi történetről van szó; másrészt meg nem az: mert az indiai/pakisztáni ösvények kanyargósak, és ez teljesen egyedi ízt ad az egész filmnek.

Mint mondtam, a film első húsz perce… sokkoló – de a második húsz perc is tartogat számunkra meglepetést: ugyanis az olyan vígjátéki (már-már bohózati) elemeket tartalmaz (visszaemlékezés a múltra, a szétválás előtti békeidőkre), hogy az egyszeri néző szabályosan meghökken ilyen erős érzelmi-hangulati váltás után. Én legalábbis így tettem. :eeekkk:

Ám az első negyven perc érzelmi hullámvasútja után a Gadar, mondhatni, megtalálja a „saját hangját”, és attól kezdve szerintem egy végtelenül szerethető, izgalmas film kerekedik ki belőle. :respect:

Most meg talán elmondanám, hogy én mit szerettem benne igazán. :-)

Sunny Deol iránti elfogultságom tagadhatatlan: és ezzel az alakítással még jobban belopta magát a szívembe. :thumbsup:


Ahogy egyszerre hozza az érzékeny, a rajongott nővel szemben visszahúzódó (szinte megalázkodó…), szerelmét titkoló, de nagyon mélyen megélő – és a családját oroszlánként védő, szerelméért félelem és megalkuvás nélkül, a végsőkig harcoló férfit.

Ha valakiről, hát róla el tudom hinni azt, hogy tucatnyi embert képes megfutamítani, pusztán az ellentmondást nem tűrő fellépésével; hogy képes egymagában megfékezni a feldühödött, kardokkal hadonászó csőcseléket egy földből kitépett vasrúddal; hogy a lesújtó kard pengéjét képes puszta kézzel megragadni, és kicsavarni az azt tartó kézből…

…és amikor a tekintete elsötétül… érzed, hogy nincs erő, ami megállíthatná.


A film legcsodálatosabb jelenete számomra az volt, amikor családja védelmében egy szál karddal áll ki a támadók elé – de a felesége és a kisfia (Utkarsh Sharma) elé ugranak, hogy testükkel védelmezzék. :amazing:

A legvégső, gőzmozdonyos menekülést pedig nem tudtam megrendülés nélkül nézni: amikor a feleség és a fiú lapáttal és puszta kézzel dobálja a szenet a mozdony kazánjába – Sunny Deol pedig fékezhetetlen oroszlánként harcol a száguldó tehervonat tetején…


Még talán annyi: az őrerejű, szenvedélyes, megtörhetetlen Férfi archetípusa az, aki miatt számomra elképesztő élmény a film – de Kedvesem (aki nálamnál nagyságrendekkel kevésbé tesztoszteronfüggő :-) ) is nagyon élvezte, és végigizgulta az egészet.

Sok mindent lehet mondani a Gadar: Ek Prem Kathára – csak azt nem, hogy egy „nyálas” szerelmes film.

Bemutatásakor Indiában óriási bevételt hozott, rekordokat döntött és állított.

Nem méltatlanul. :respect:


Ui.: Szóval, mint fentebb már utaltam rá, vettem a bátorságot, és a „Yamla Pagla Deewana” után ezt is én „magyarítottam” :-) az ismert helyeken hamarosan elérhető lesz hozzá magyar felirat. :sör:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése