2018. augusztus 14., kedd

A Prayer Before Dawn – A kíméletlen & Inside Llewyn Davis – Llewyn Davis világa


Azt a beborult… ennyire nyomorult, önsorsrontó, szívóágon lévő embereket egy csomóban. :-///


A Prayer Before Dawn – A kíméletlen


Tisztázzunk már pár alapvető, interneten keringő tévinformációt erről a moziról:

1. _Nem_ sportfilm. De rohadtul nem. :-PPP
2. Szó nincs arról, de egy árva hang sem, hogy „csak úgy nyerheti vissza a szabadságát, hogyha a megnyeri a börtönök közötti muay thai tornát”. Senki ilyet nem mond, senki ilyenre nem céloz – ilyen nincs a filmben. :-PPP

Totális átverés az is, hogy ezzel a képpel reklámozzák a filmet.


Mert nem ilyen. Egyáltalán nem ilyen.

Inkább ilyen.
 

Meg ilyen.


Ez egy mocskos börtönfilm: a legmocskosabb, amit valaha láttam. A „Felon – Az elítélt”, a „Papillon – Pillangó”, és az „Escape from Alcatraz – Szökés Alcatrazból” elbújhatnak mellette: pedig mindhármat sokra tartom. :sör:

De ez „A Prayer…” valami egészen borzalmas.

Az első ötven perc nyers iszony: amikor a hülye (önsorsrontó) angol bokszoló, Billy Moore (Joe Cole) drogügyek miatt bekerül egy thai börtönbe. Csupa szénné tetovált, nyers „emberevő” közé.

Komolyan, ha nem tudná az ember, hogy ez egy film, ami Billy Moore önéletrajzából készült, akkor simán elkönyvelné, hogy az első estét sem fogja túlélni.

Szerintem, gyakorlatilag csodaszámba megy még most is, hogy élve kijutott…

Nézed, ahogy peregnek a képkockák, egyre jobban eltorzul a fejed attól, amit látsz – félállati körülmények, félállati-ösztönlény szinten létező rabok, erőszak, brutalitás, mocsok és mocsok… –, és várod, hogy mikor hagyják végre ezt abba. Hogy mikor történik már végre valami pozitív fordulat.

Sajnos, Billy sem egy olyan gyerek, aki megkedvelteti magát az emberrel: amikor nem agresszív hülye, akkor csak szimplán az :-P – de végül is az „menti meg”, hogy annyira ilyen: sokszor észre sem veszi, hogy pengeélen táncol, máskor meg azonnal (és időben) kapcsol az életösztöne, hogy jobb meghunyászkodni.

Az ember szurkol neki, mert egyedüli európai a sitten – de más nem nagyon szól mellette. :-PPP

Oké, ez azért túlzás: ami mellette szól még, az a fafejű konoksága, elszántsága, önpusztító nekifeszülése, hogy ki akar törni a barakkból, ahol bármikor megölheti bárki – és el akar jutni a börtön kiemelt figyelemmel és kedvezményekkel bíró muay thai csapatába.

Persze, bejut – naná, erről szól a film –, de szó sincs olyanról, hogy van valami „torna” (egyenes kieséses, vagy görbén kiszökéses :-PPP), amit meg kellene nyernie.

Két meccse van mindössze: az egyiken fogad magára, és annyi adóssága van a börtönbéli maffia felé, hogy ha élni akar, akkor nyernie kell – a másik meg két börtön közötti „összecsapás”, ahol (a többiek mellett) ő is kap egy (mondom: egy!) súlycsoportjának megfelelő ellenfelet.

És nem, nem a szabadsága a tét: csupán a további helye a börtön csapatában, további jogosultsága a kedvezményezett bánásmódra – azaz gyakorlatilag a túlélése.

(Szép is lenne, hogy valami börtönparancsnok szabadságot ígérne/adhatna egy elítélt rabnak – bakker, az igazi Billy Moore-nak gyakorlatilag maga a thai király(!) adott amnesztiát. És nem azért, mert megvert két másik rabot, bonyek… :-PPP )

Huhhh… ez egy borzalmas film volt. Egy igazi gyomorforgató, véres-mocskos, iszonyú emberdaráló.

Ha nem lenne Billy Moore, mint élő példa, azt mondanám, hogy európai ember ezt túl sem élheti…


Mindenesetre, ha a filmet látva valaki még ki akar menni Thaiföldre, droggal bizniszelni: az méltó a Darwin-díjra. :-PPP


Inside Llewyn Davis – Llewyn Davis világa


A pár nappal korábbi posztomból láthattátok, hogy az érdeklődésem most a country zene felé fordult, ezért is mozdultam rá Llewyn Davis történetére.

…és jól pofára estem. :-///

Oké, már párszor megfogadtam, hogy nem nézek többet olyan filmet, amit a Coen-testvérek jegyeznek – de megint megszegtem ezt a fogadalmat: és megint rá is pacsáltam. :-PPP

Justin Timberlake és Adam Driver nagyon tetszettek – a film két remek dala közül az egyiket velük adja elő a főhős.


De az Oscar Isaac által megformált Llewyn maga volt a szerencsétlen, önsorsrontó nyomorult, aki teng-leng bele a világba, máról holnapra él, egyik díványról szörfözik a másikra, 5-10 dollárnál nincs több pénze sosem, és közben… nem is tűnik különösebben tehetségesnek. :-/

Itt kunyerál, ott gazsulál, egy kicsit itt húzza meg magát, egy kicsit ott – és közben ő saját magát egy meg nem értett zseninek tartja, aki sokkal többre hivatott. (Hát igen, vagyunk ezzel így páran mi is, nem igaz…?! :-P :-/ :-S )

Llewyn… amikor elérhetne valamit, amikor egyről a kettőre juthatna, akkor elgáncsolja saját magát – és sokszor ott, és akkor hülye, amikor pont nem kellene _úgy_.

Mindig ott van a levegőben, hogy túlléphet(ne) saját árnyékán: hogy ki- és feltörhetne, hogy lehetne családja, szerelme, karrierje, élete – de ő csak megy tovább a saját, meg nem értett, semmibe vezető, tengő-lengő útján.

A lehetőségeit elpasszolja, az esélyeit elfecsérli, és igazából… sajnálni sem tudjuk, mert saját maga ellensége. :-///

Ez a mozi másik legjobb dala, és közben a film történései futnak – a zene nekem nagyon tetszik, és a klip se rossz hozzá.


De ne hagyjátok magatokat megtéveszteni: a film az… „nem jó”. :-PPP

Sajnos. :-///

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése