2015. július 2., csütörtök

天注定 – Tian zhu ding – A Touch of Sin – A bűn érintése




Nemrégiben a geekz.444.hu-n, a Wu ren qu - No Man's Land című kínai film kapcsán Rusznyák Csaba azon polemizált, hogy a kínai cenzúra „mennyit rágcsálta” a 2009-ben forgatott filmet a 2013-as bemutatásáig, hogy mennyire meg kellett vágni/változtatni, és hogy ez mennyire nem látszik meg a végeredményen.

Én meg így, A Touch of Sin után, azon merengtem el, hogy vajon hogy a búbánatos égbe sikerült ennek a filmnek elkerülnie a cenzúrát. (Elkerülnie?! Kínában?! Irónia!!! :-P)

Mert ha ezt cenzúrázták, öcsém, akkor én nem tudom, milyen félvak-félsüket-féleszű cenzúrázhatta… :eeekkk:

Vagy tudod, mit mondok?! Hát azért nem cenzúrázták, mert ez egy kínai propaganda film! És jócskán kilóg benne a lóláb, hogy mennyire is dicséri a kommunista diktatúrát! :neeeem: :-P

Mindegy, nem is hülyülök tovább ezen :sör: csak annyit mondok: a kemény, „belemenős”, bitang dél-koreai filmek méltó kínai párja került elém. :respect:

Zhangke Jia, aki a forgatókönyvet jegyzi, és rendezte is a filmet, számomra piszkosul letette ezzel az asztalra a névjegyét. :leborul:

És hogyha ebből nem üvölt (legalábbis, egy kicsit is vájt szeműek által észrevehetően) a rendszerkritika, akkor semmiből. :sör:


Nemrégiben dühöngtem baráti körben pár _általam_ szemétnek tartott hollywood-i film kapcsán, és megdöbbenve szembesültem azzal, hogy vannak a barátaim között olyanok, akik kifejezetten remeknek tartják az általam… hm… „rendkívül alacsonyan értékelt” :-P műveket.

Az egyikről megfogadtam, hogy soha többet szóba se hozom, és a címét sem vagyok hajlandó kiejteni (MMFR :-P ;-) ), a másikkal viszont nincs ilyen fogadalmam, szóval, ide is hozom menten, hogy összeméressék és könnyűnek találtassék A Touch of Sin mellett.

A kutyája megölése miatt egy fél várost kiirtó John Wick esztelen gyilkolásorgiája számomra végtelenül taszító, mint ahogy a The Raid 2: Berandal-é is… :-///, és csupán az az „eszmei” (Jézusom…  ezekkel egy szövegkörnyezetben az, hogy „eszmei”… :eeekkk: ) mondanivalójuk, hogyha profi gyilkos/harcművész vagy, képességeidnek teljében, akkor bárkit/mindenkit megölhetsz. Bárhogyan. A lehető legváltozatosabb módokon. :-///

A Touch of Sin – bár van benne halál és gyilkolás bőven… no, azért korántsem annyi, mint a fent említett két filmben – valójában arról szól, hogy egy ember hogyan juthat el arra a szintre, hogy kioltson egy emberi életet. És hogy ez mekkora dráma is, eljutni az ilyen kényszerű, vagy vállalt lealjasulásig…


…és ember legyen a talpán közöttünk az, aki a főhőseink helyzetében, lelkiállapotában, képes lenne (_ott és akkor_) másként, jobban dönteni…


A Touch of Sin egy antológia, végtelenül laza szállal összefűzött, négy önálló történet, négy teljesen különböző emberről, akik mind eljutnak az emberi élet kioltásáig – ebben talán csak Zhou San (Baoqiang Wang), a Chicago Bulls sapkás motoros a kivétel, akinek az emberi élet kioltásában rejlő drámája egy egészen másik szinten van…


Súlyos, nyomasztó, fojtogató film A Touch of Sin, ami közben egyáltalán nem fest idilli képet korunk Kínájáról. (Cenzúra?! Egy nagy lófüttyöt, azt…) :sör: A No Man’s Land szerintem a lába nyomába nem érhet.

Basszus, és én, aki nem nagyon tartom magam a kínai rendszer „barátjának” :-S :-P , most kénytelen vagyok egy újabb kínai filmre azt mondani, hogy: must see.
:respect:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése