2024. március 27., szerda

"Átlátszó víz legyen..." - Cseh Tamás Emlékest Pusztaberkiben

 Múlt hét pénteken Pusztabekiben járt az Ascher Oszkár Színház két művésze, Hegyi Norbert és Joós Tamás, és tartottak nekünk egy Cseh Tamás Emlékestet...


...nem akartam írni róla.

...

Úgy gondoltam (...eddig...), hogy senkinek semmi köze hozzá, hogy milyen bensőséges, milyen intim a kapcsolatom Cseh Tamás és Bereményi Géza dalaival... hogy milyen érzéseket szított fel bennem ez a Koncert... és hogy napokig nem tudtam utána normálisan aludni, mert egyre csak a dalok jártak a fejemben...

"Éltek-e még, régi lányok?
Vagy alusztok már, vagy alusztok már?
Vizes homokban, sárból ágyon,
Sok fehér babáim,
Fehér babáim,
Fehér babák."

 ...én döbbentem meg a legjobban, mennyire fájt ez az egész... hogy mennyire csontig hasított... hogy milyen lélekrázó hatással volt rám...

Úgy voltam vele: ezután soha többé nem fogok Cseh Tamást hallgatni. Mert tényleg belehalok.

Így mondtam le már évekkel ezelőtt Máté Péterről is: csak akkor veszem majd újra elő... ha érzem már, hogy... közeleg a végefőcím...

Hegyi Norbert és Joós Tamás hoztak magukkal pár általam alig ismert számot is - de felcsendültek torokszorító, feledhetetlen dallamok is...

"Emlékszem, átmentünk
Bélatelepről
Révfülöpre egy nyári napon.

Ó, a régi, égi Balaton
régi nyarakon
bár nem volt vitorlás hajónk.
Ó, a régi, égi teraszon
ültünk nyarakon,
úgy néztünk végig a tavon."
 
 Hazafelé sajnáltam, hogy pár nagy kedvencem nem csendült fel... de jobban belegondolva... jobb volt ez így...

...kár lett volna, ha akkor és ott megszakad a szívem: bár... kétségkívül nem kívánhatnék magamnak szebb halált: Cseh Tamás dalára elmenni az életből... de talán még van itt egy kis dolgom...

Köszönet Hegyi Norbertnek és Joós Tamásnak ezért a döbbenetes élményért - és köszönet annak az ötven, értő embernek, akikkel megoszthattam ezt...

 

Füst a Szemében törzsfőnök... remélem, találkozhatok majd Veled az Örök Vadászmezőkön...

Cseh Tamás
(1943-2009)


Cseh Tamás - Bereményi Géza

Ballada öcsémről

"Jöttek sokan írek elé,
lengyelek elé, zsidók elé,
de egy magyar sem - hm - egy magyar elé,
az én öcsém, ezt észlelé,
hogy egy magyar sem - hm - egy magyar elé,
az én öcsém, ezt észlelé."


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése