2019. július 14., vasárnap

Jó filmek 1. ... Hotel Mumbai & Green Book – Zöld könyv & Glass - Üveg


Nem kezdek bele abba, hogy hol voltam sokáig. Vannak mélypontok, rossz napok, amikor az ember úgy érzi, rá jár a rúd.

Egy ilyen szakaszon vagyok túl. (Remélem…)

Néztem filmeket, jókat, de van, amit már vagy egy hónapja, így nem tudok – és nem is akarok – külön-külön rivjút írni róluk. Távirati stílben: de szólok róluk, hogy érdemesek a rájuk szánt időre.


Hotel Mumbai



Dev Patel filmjeit keresgettem – a bitang jó Lion után :sör: –, amikor rábukkantam erre.

Valami okostojás azt írta a Hotel Mumbai kapcsán: „vajon szabad-e egy terrortámadásból akciófilmet csinálni?”…

…arra gondolok, hogy az illető csökött sznobbal nem ugyanazt a filmet láttuk. :-PPP

Ha a Hotel Mumbai neked „akciófilm”, akkor vannak még bőven hiányosságaid filmkritikusi téren, aranyapám. :thumbsdown:

A Hotel Mumbai nyomasztó volt. Zsigeri. Vérfagyasztó. Kegyetlen. És velejéig aljas, ocsmány.

Mert fegyvertelen, ártatlan, mit sem sejtő embereket hidegvérrel kivégezni, agyonlőni, lemészárolni… az a legnagyobb gyávaság jele. Undorodtam tőlük. Ezektől az embernek látszó férgektől. És iszonyodtam, mennyire képesek elaljasulni.

…és a legvégén, amikor végre rájuk törték a kibaszott ajtót, és lerohanták őket az állig fegyverzett kommandósok, annyi frusztráció gyűlt össze bennem, hogy legszívesebben üvöltöttem volna a gyönyörtől.

Ez nem akciófilm volt: hanem egy gyáva, ocsmány terrortámadás – a fegyvertelenek ellen.

És az embernek minden idegszála remegett tőle és felfordult a gyomra…

Dev Patel-nek pedig egy olyan monológja van benne, ami szíven üti az embert.

„This is my... this is my pagri. To us Sikhs it is... It is sacred. It's a... It's a symbol of... honour. And courage. Since I was a small boy, I've... never gone outside without it. To do so would bring shame to my family. But while we are in this hotel, you are my guest and I am your staff, so if it would make you feel comfortable, I will take it off. Would you like that?”

Tudod, a mostanában a szememben egyre jobban lecsúszó, egyre pökhendibbé váló, valaha „hollywoodi fenegyerek” néven emlegetett Tarantino Kill Bill-jében van egy jelenet, amikor Michael Madsen leveszi kalapját – és még David Carradine is azt mondta róla, az a kedvenc jelenete.

Nos, amikor Dev Patel leveszi a a pagri-jét… az 100% jobban üt, mint _bármi_ Tarantinónál.

Nem mondom, hogy „must see”, mert nem az – megértem, ha valakinek egy ilyen aljasság dramatizálásához nem fűlik a foga.

De nekem látnom kellett. :respect:


Green Book – Zöld könyv


Viggo Mortensen – nekem akkor is jöhet, ha… szóval, bármikor. :respect:

Megint olvastam egy-két okostóbiást a neten, hogyaszongya: „szépíti, devalválja és idealizálja a korabeli afroamerikaiak életét, és a fehér rasszistával való barátsága teljesen nevetséges, klisés és kiszámítható”.

Mondjuk, így bevágni a sarokba Frank Anthony „Tony Lip” Vallelonga Sr. (1930-2013) és Donald Walbridge Shirley (1927-2013) valódi, létező, megtörtént barátságát… szerintem olyan, mintha leköpné valaki az emléküket.


De persze van, akinek ez belefér a munkásságába. :thumbsdown:

Ez egy road movie – és egy barátság kialakulásának története, ami egyszerre felkavaró és gyomronütő a korabeli közeg miatt – másrészt pedig felemelő és emberi.

Viggo Mortensen és Mahershala Ali remek párost alkotnak, útjuk, történetük szerethető és megindító.

Egy remek film, amit csak azok hanyagoljanak, akik túl cinikusak és megkeseredettek a pozitív történetekhez.


Glass – Üveg


Kicseszettül unlak benneteket, Shyamalan-utálók, köpködők és mocskolók. Tele van veletek a tök… födőm. :sux: :thumbsdown:

Ráugrotok minden filmjére, mint tyúk a takonyra, hogy aztán dobáljátok rá a szart.

Ha megengeditek: takarodjatok el a büdös francba. Valamennyien.


Most, hogy egy kicsit leeresztettem a gőzt :-PPP elmondom, mi van.

Én szeretem Shyamalan munkásságát – de lassan megmérgezik az én szememben is őt a mocskolódók, és már majdnem szégyellem és kerülöm a filmjeit.

Így hagytam ki (Istvánnak hála: csak _majdnem_!!!) a Lady in the Water-t, és most (_majdnem_!!!) a Glass-t is.

Mit is mondhatnék én erre nektek, Shyamalan-haters… ?! Hogy klasszikust idézzek:

„Your leechcraft would have had me crawling on all fours like a beast!”
:bastards:

:-OOOOOOOO

A Glass… bitang jó film. Elcseszettül remek. Olyan ütéssel a végén, hogy remeg tőle az ember gyomra.

„I've turned off the water hoses in your room, David. There's only the door left. It's metal. But you can't get through it, because people's bones break against metal, and you're nothing special. A lot of people are going to die, Overseer, if you don't get through that door.”

Ha nem szeretném olyan piszkosul a Lady in the Watert és benne Paul Giamattit – és Freddy Rodríguez döbbenetesen ütős, lelkembe vágó jelenetét… –, akkor azt mondanám, hogy mostantól a Glass a kedvenc Shyamalan filmem.

…de így „csak” a második helyen áll: de oda úgy lépett fel, hogy megremegett alatta a Föld.

Nem mondok róla semmit, mert látni kell – minden szóval csak a film hatásán csorbítanék.

M. Night Shyamalan tud filmet csinálni – és jó filmeket csinál. Figyelni kell rá. Érdemes. :respect.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése