2018. december 8., szombat

BlacKkKlansman – Csuklyások & Muškarci ne plaču – A férfiak nem sírnak


Két nagyon komoly, nagyon kemény film… :respect:


BlacKkKlansman – Csuklyások


 
Azt hittem, hogy valami jópofa, vicces dolog lesz, amiben a vagány, afroamerikai nyomozó (meg)hülyíti a csuklyában grasszáló, „white power”-es fajvédőket.

Majd jókat fogok nevetni – gondoltam.

Nos… ezt csúnyán benéztem. De így még remekebb filmmel találkoztam, mint reméltem volna. :repect:

Amikor úgy indulunk, hogy a fehér fajvédő Dr. Beauregard (Alec Baldwin) elmond egy… hm… figyelemfelkeltő szónoklatot, akkor már valahogy elillannak az ember vígjátéki illúziói.

„They say we may have lost the battle but we didn't lose the war. Yes, my friends, we are under attack. You may have read about this in your local newspapers or seen it on the evening news. That's right. We are living in an era marked by the spread of integration and miscegenation.The Brown decision, forced upon us by the Jewish-controlled puppets on the U.S. Supreme Court, compelling white children to go to school with an inferior race, is the final nail in a black coffin towards America becoming a mongrel nation. We had a great way of life until the Martin Luther Coons of this world and their army of Commies started their civil rights assault against our holy white Protestant values. Do you really want your precious white child going to school with Negroes?
They're lying, dirty monkeys, stopping at nothing to gain their equality with white men.
Rapists, murderers, craving the virgin pure flesh of white women. And the Negro's insidious tactics, under the tutelage of high-ranking, blood-sucking Jews, using an army of outside northern black beast agitators determined to overthrow the God-commanded and biblically inspired rule of the white race. It's an international Jewish conspiracy.”

(Ezt egyébként jelenlegi diktátorunk így, szinte szóról-szóra, rendszeresen lenyomja egy átlagos pénteki, lakájrádiós propagandabeszédében… Mert kicsi a világ, ugye.)


Ezek után ismerjük meg a detektív Ront (John David Washington), ahogy dolgozni kezd a Colorado Springs rendőrségén – mint első(!) afroamerikai nyomozó.


Majd megismerjük a fehér, nyomozó Flip-et (Adam Driver), akivel egy különös, ijesztő és veszélyes nyomozásba kezdenek.

Oké, mondtam már párszor, de nem tudom eleget ismételni: Adam Driver marha jó színész – már régen túl vagyok a f*s szerepválasztásán a SW-t tönkretevő Disney pénznyerő automatában :-P –, és Sam Rockwell mellé feltettem arra a polcra, hogy „Ennek a csávónak minden filmjét látnom kell!” :sör: :thumbsup:

Van pár poénja, kikacsintása: de a legkomolyabb, legfélelmetesebb pillanatok is az ő karakteréhez kapcsolódnak.

„- Lose that Jewish necklace around your neck.
- Jimmy, it's not a Jewish necklace. It's a Star of David.
- Okay.
- Flip, you're Jewish?
- I don't know. Am I?”


„Yeah, well, you don't have that little psychopath, Felix, staring at you, asking where you live. I'm Jewish, yes, but I wasn't raised to be. It wasn't part of my life. I never thought much about being Jewish. Nobody around me was Jewish. You know, I wasn't going to a bunch of Bar Mitzvahs. I didn't have a Bar Mitzvah. I was just another white kid. And now I'm in some basement denying it out loud.
I never thought much about it. Now I'm thinking about it all the time. About rituals and heritage. Is that passing? Well, then I have been passing.”



És közben látjuk a klántagokat, akik között akadnak egybites redneckek – és komoly pszichopaták, akik láthatóan és érezhetően mindenre képesek a „white power”-jegyében… és az ember gyomra összeszorul, amikor hallod őket beszélni, és látod mennyire fel vannak fegyverkezve…

Ám látjuk a dühös, fusztrált, parázsként izzó feketéket, akik a „black power” eljövetelét hirdetik…




És az ember azt érzi, hogy ebből nem fog kisülni semmi jó.

Spike Lee pedig nem hagy bennünket kétségek között – olyan éles párhuzamokat húz, mintha késsel vágná a lelkünket.

 
 
Az egyszeri néző pedig nem tud mit csinálni: csak elkerekedett szemmel, iszonyodva-undorodva nézi az őrületet.

…amikor pedig valós, dokumentált események filmkockái peregnek… egész egyszerűen… egész egyszerűen…

 


Döbbenetes film a BlacKkKlansman. Csoda, hogy Trump nem tiltatta be.

Csoda, hogy Spike Lee-nek még nem kellett elmenekülni az országból…


Muškarci ne plaču – A férfiak nem sírnak


Uramisten…


Ez valami nagyon kemény volt.

Többszörös koprodukcióban készült alkotás: Bosznia-Hercegovina, Szlovénia, Horvátország, Németország – és a téma, amihez nyúl, szinte még mindig nyers seb: a jugoszláv háború.

„A háborúnak már húsz éve vége, de ti még mindig benne éltek.”

Egy hegytetőn álló, üres szerbiai hotelben jönnek össze a jugoszláv háború veteránjai – minden oldalról: szerbek, horvátok, bosnyákok, muzulmánok –, hogy egy szervezet, a Békeközpont égisze alatt megpróbálják feldolgozni a háborúban átélt-tett szörnyűségeket.


A pszichodráma segítségével.



Egy kis adalék: egyszer volt alkalmam és lehetőségem, hogy egy pszichodrámára épülő… hm… „beszélgetést”… „kezelést”(?)… megfigyeljek, közvetlen közelről.

Számomra döbbenetes élmény volt. Ijesztő. Azt mondtam, én ilyet soha nem fogok csinálni.

De aki akkor és ott „benne volt”, azt mondta nekem később, hogy neki felszabadító volt, és felemelő.


Szóval, ilyen… előtudással(?) néztem a filmet, ahogy a veteránok a pszichodráma segítségével mesélnek a háborús eseményekről.

„- Most hogy érzed magad?
- Meg akarok halni.
- Ha visszamehetnél az időben, mit mondanál neki?
- Menj a másik helyre, majd én itt maradok. Menj!”



...

„Aztán észrevettem, hogy az egyik terepjáróból kiszállt egy tábornok. Rögtön felismertem. Egyenesen rám nézett. Ő volt a... Mindenki rettegett tőle. Egy iskola előtt álltunk meg. Kihoztak egy pár embert
az épületből. Úgy húszan lehettek. Felterelték őket a teherautóm hátuljába, és indultunk. Az egyik terepjáró előttünk, a másik mögöttünk. Három kilométert mentünk a főúton, és még kettőt az erdőben. A terepjáró megállt, és én is megálltam mögötte. Csak akkor vettem észre.  Egy gödröt.
Egy frissen kiásott gödröt. Egy csapat katona állt az egyik oldalán. Az emberek, akiket szállítottam, rájöttek, mi következik, és jajgatni kezdtek. Nagyon gyorsan véget ért az egész. Az ezredes megparancsolta, hogy menjek vissza az iskolához. Még egy csoportot odaszállítottunk. Őket is megölték. Aztán még egyet. Mikor a harmadik csoporttal odaértünk, az ezredes megparancsolta, hogy szálljak ki a kocsiból. Egy puskát nyomott a kezembe… Tessék. Elmondtam.”


...

„- Hol állnak azok az emberek? Hol vannak?
- Ott.
- Mit csinálnak?
- Az egyikük sír. A másik, aki mellette áll, imádkozik. Van köztük egy nagyon fiatal fiú. Még gyerek. Hatalmas, kék szeme van.”


 ...

„Gyere ide! Itt van a gödör. Itt van eltemetve az a sok ember. Mit mondanál most nekik? Mondd ki!”


A karakterek karcosak, egyediek – és mindegyik álarca alatt (csöndesség, gúnyosság, gyűlölet, megnyugvás) nyers sebek lüktetnek, amiket elég csak megkarcolgatni, és máris spriccel belőle a fájdalom, a félelem, a harag, az öngyűlölet… és mind úgy látszik, hogy sosem fognak elmúlni.

A veteránok közül számomra a horvát Valentin (Leon Lučev) és a szerb Miki (Boris Isaković) drámája volt a legnagyobb hatású. :leborul:

 


 

Döbbenetes alkotás. Feledhetetlen.

Egyszerre nagyszerű és iszonyú – értitek, mire gondolok. :respect:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése