2018. december 23., vasárnap

Mowgli – Maugli & Bird Box – Madarak a dobozban & The House with a Clock in Its Walls – A végzet órája


Hát igen… :-/// Mert nem nagyon vetik elém magukat egymás sarkát taposva a jobbnál-jobb filmek, hogy „nézz meg! nézz meg!”, és próbálkozok a magam szerény, egyvágányú kútfejem után menve keresni-kutatni utánuk.

Amikor meg nem találom „őket”, akkor… hát… meglehetősen enervált leszek. És kevéssé lelkes. :-///

Aztán meg egyre próbálom-próbálom gyűjteni-gyűjtögetni a filmélményeket, hogy majd akkor adjam ki magamból mindet – rivjú formájában –, amikor végre egy _tényleg jó(!)_ kerül az utamba.

És most megesett az az eset, hogy túl sok… hm… kevésbé fellelkesítő, és… hm… nem annyira lelkesen ajánlható megnézett film gyűlt össze nálam, mire – végre…! VÉGRE…!!! – beesett a várva-várt remekmű.

Ezért most letudom a… a fene egye meg, ne kerülgessem már a forró kását… letudom végre a középszert, az átlagost, a „futottak még”-kategóriát, hogy utána (egy önálló posztban) végre írhassak a nagyszerűről.

Mert ez a három fenti (lenti) film korántsem nyerte el a tetszésemet. :-///

És ezért én kérek elnézést. :-P


Mowgli – Maugli


Mindig is (de legalábbis a Disney 2016-os újrája óta… :-PPP :diedisneydie: :-OOO ) egy ilyen Dzsungel könyvét vártam: ami visszaadja – de legalábbis _megpróbálja_ visszaadni a Dzsungel könyve novellák sötét keménységét.

Félreértés ne essék: imádom a 67-es rajzfilmet, és elég gyakran rázendítek arra a dalra, hogy „Amíg van egy-két jó falat, s egy jó falat az csak akad…” :-DDD.

De ha már annyi újrát készítenek manapság: nem lehetne végre egy, csak egyetlen egy, ami megpróbálja követni az eredeti novellákat?!

Andy Serkis tiszteletre méltó igyekezettel erre tett most kísérletet, Callie Kloves segítségével – de szvsz felemás végeredmény született. :-PPP

Egyáltalán: miért éppen Callie Kloves kellett „segítségnek”, bonyek?! Nem tűnik annyira biztos kezű forgatókönyvírónak – mivel az imdb szerint is ez az első(!) ilyen jellegű munkája. Más meg nem is nagyon van, filmes berkekben… :-///

Szerencsére (NEM!!! :-PPP) kitalált egy új szereplőt a történetbe, aki kurrr… tára nem hiányzott eddig belőle, de legalább a hideg kirázza tőle az embert, olyan viszolyogtató a nyomorult.

Igen, Bhoot az, a nyomorult, albinó, pária farkas – igen, úgy hiányzott ő a Dzsungel könyvéből, mint üveges tótnak a hasra esés. :-PPP

Azt sem értem, hogy Tabaki, a sakál (eredetiben: „jackal”) mi a francnak lett egy idegbeteg, punk _hiéna_ (eredetiben: „hyena”)?! Ez is valami művészi át- és újraértelmezés?! Fontos dramaturgiai szerepe van?! Annak, hogy _sakál_ helyett ez most _hiéna_?! Vagy mi a nyű…?!

És ami még rajtuk kívül kicsapta-csapkodta a biztosítékomat: a CGI állatok emberi arckifejezései.

Idegesítő volt, zavaró és kellemetlen, ahogy állatok arcát emberi grimaszokba kényszerítette a számítógép.

Miatta nem állatoknak éreztem Bagheerát és Baloot, hanem valami állati testbe száműzött embereknek – és ez nagyon zavart. :-///

Hathi volt számomra (egyedül) hiteles – és ő meg sem szólalt végig, de legalább pofákat sem vágott.

Amit még egy nüansznyira megemlítenék: Mauglit ki fogadja be Messuaként a faluban?! Hát egy (nyilván száműzött és inkognitóban élő) indiai szépségkirálynő: a gyönyörű Freida Pinto.

Nem, nem a gyönyörűségével van a baj (sőt! :-) ), csak azzal, hogy annyira kirívó(an szép) az Isten háta mögötti faluban, hogy… azt érzi az ember… „nanemááár…!”.

Történetileg (a nyomorult, viszolyogtató Bhoot kivételével... :-P) nem volt baj a „Mowgli”-val.

Igaz, nem adta vissza „A vörös kutya”, a dekkáni dól vonulásának iszonyatát, és azt az élet-halál harcot, amit a Csapattal vívtak a puszta létükért – és amikor Akela, a Ridegfarkas, meghal a csatában.

„– Ugye megmondtam, hogy ez lesz az utolsó harcom? – lihegte Akela. – Jó vadászat volt. Hát te hogy vagy, testvérkém?
– Élek, és sokat megöltem.
– Én is. Most pedig meghalok, és szeretném, ha melletted halhatnék meg, testvérkém.
Maugli a térdére fektette a rettentően összeszabdalt fejet, s átkarolta a megtépett nyakat.”


Nem adta vissza a „Rátok szabadítom a dzsungelt!” rettentő haragját sem, amikor Maugli, egy ember küldi az emberek ellen a dzsungel minden lakóját.

„– Meneküljenek, ahogy a burtpuri mezőkről menekültek az emberek – amíg nem szántja földjeiket, csak az eső, s az orsóik pergése helyett csak az esőcseppek peregnek a vastag levelekről –, amíg Bagira meg én a pap házában nem ütünk tanyát, s az őzbak a templom mögötti víztartóhoz nem jár inni! Szabadítsd rájuk a dzsungelt, Háti!”


Ám benne volt nagyon sok sötétség, fenyegetettség, szikár (már-már rideg) dzsungeltörvények – nem csak valami könnyed énekelgetés és gyermekbarát báj lengte be az egészet.

De lehetett volna még jobb is.

És kár volt egy újonnan kitalált karaktert belehozni – főleg olyat, aki/ami semmi pluszt nem adott a történethez, csak megkönnyíteni hivatott a forgatókönyvíró (és a rendező) dolgát. :-PPP


Bird Box – Madarak a dobozban


Sokáig kerültem ezt a filmet, mivel úgy éreztem (érzem), hogy ez a történet John Krasinski „A Quiet Place” alkotásának… hm… „újraértelmezése”.

Oké, valójában a „Bird Box”-ot 2014-ben írta Josh MallermanBryan Woods és Scott Beck pedig 2016-ban adta el a Paramount Pictures-nek „A Quiet Place” forgatókönyvét, szóval, utóbbiak olvashatták és kaphattak ihletet az előbbitől…

Mégis: először John Krasinski filmje került elénk, így Sandra Bullock második megfilmesítésként az első árnyékában jár, akármit is csinálok. :-/

Szóval, kerültem egy ideig a „Bird Box”-ot, aztán csak rászántam magam.

…és vegyes érzéseim vannak.

Könnyen lehet, hogy „A Quiet Place” miatt, de nagyon sok jelenetnél éreztem, hogy… „ezt mintha már láttam volna valamikor”.

Az elszigetelt túlélők közössége, ahol mindenki a saját pecsenyéjét sütögeti/csak a saját túlélése érdekli, mindenki más dögöljön meg – szülő nők itt is (mint „A Quiet Place”-ben…): és hogy ember nagyobb farkasa az embernek, mint a szörny – ezt a klisét/archetipizálást meg már láttuk rengeteg „túlélős” filmben/sorozatban.

A kisgyerekek itt is értetlenek (mint „A Quiet…” bla-bla-bla :-P ), és _alapvető_ szabályokra hánynak fittyet: miközben évek óta ezek a szabályok teszik lehetővé a túlélésüket. :-OOO

Azt meg kifejezetten utálatos filmkészítési módszernek tartom, hogy bemutatnak egy jelenetet a „jelenből” (Sandra Bullock csónakon elindul a folyón a két gyerekkel, hogy a „Menedékbe” érjen), és utána elkezdik mesélni, hogyan is kezdődött, és hogy jutottunk el idáig – de közben mindig kapunk egy-egy jelenetet a csónakos hánykolódásból.

Szóval, kaptunk már némákat és vakokat is, akiknek az érzékelésük hiánya teszi lehetővé túlélésüket az idegen fenyegetéssel szemben… és bármit is csinálok, újra és újra Galla Miklós remek jelenete jut eszembe erről az egészről. :-)))))

„(…) Tom sajnos vak volt, s eme csapást nagy állhatatossággal viselte, kivált, ha figyelembe vesszük, hogy süketség is sújtotta. (…)
Az élet sötétjében Tomot barátja, Dick kalauzolta. Dick kiválóan látott, és boldogan elvezette volna Tomot bárhová, de sajnos Dick is süket volt, így nem hallhatta, hogy Tom merre akar menni. Dick Tomhoz hasonlóan sosem panaszkodott fogyatékosságáról. Nem is tehette, mert néma volt. (…) E két barát, akik a külvilág zajából semmit sem hallhattak, abban a szerencsében részesülhettek, hogy barátjuk volt Harry. Harry azt is meghallotta, ha egy tű esett a földre. Igaz, mivel vak volt és néma, megkeresni nem tudta, másokat pedig nem figyelmeztethetett, hogy ne lépjenek rá. Tehát külön-külön súlyos fogyatékosságokkal küzdöttek, de együtt minden érzékelés a birtokukban volt.
(…)
Dick látta, hogy jön a kombájn, Harry hallotta, hogy jön a kombájn, de egyikük sem tudott felkiáltani. Tomnak, aki fel tudott volna kiáltani, halvány fogalma sem volt arról, hogy mi ment nekik.”

/Galla Miklós: Az anglikán egyházi beszéd/
:-DDD

Na most, ha a végén a „kombájn” szót behelyettesítjük azzal, hogy „szörny”… megkapjuk „A Quiet Place” és a „Bird Box” alaptörténetét. :-)))))))

Oké, beismerem, hogy a Bird Box vége tetszett. Valahogy felemelő volt. :sör:

…ám nem megy ki a fejemből, hogy hamarosan a halláskárosultak is megkapják saját szörnyfilmjüket, amiben csak azért élik-élhetik túl az inváziót, mert hang érzékelésük nincs, vagy erősen korlátozott.
:-PPP :-)))


The House with a Clock in Its Walls – A végzet órája


Őszintén szólva, már elfáradtam, gondolom, ti is (ma már semmi kedvem/erőm nem lesz rivjúzni a _jó_(!) filmről…), és ezért ezt az utolsó élménybeszámolót össze fogom csapni.

De sajnos nem is nagyon van rajta mit magyarázni: egy annyira sablon varázslós tinifilm, sablon gonosszal, hogy a fal adja a másikat.

És nem, sajnos Jack Black sem tudja megmenteni az érdektelenségtől és a középszertől. :-(((

Egy(!) dolog miatt volt – számomra – érdemes megnézni: Cate Blanchett olyan gyönyörű benne, mint még soha egyetlen egy filmjében sem.

Egész egyszerűen lenyűgözve gyönyörködtem a szépségében.



Nem is kellett volna film köré (főleg nem ez… :-PPP), elég lenne elnézni egész nap az otthonában, ahogy tesz-vesz a házban. Én már attól elalélnék. :-)))

Így viszont a film egészen nagy teher Cate Blanchett szépségének vállán… amit nem is bír el.

Ez egy marha halovány, sablon, gyermek (vagy inkább _gyermeteg_ :-P ) fantasy. Ennél sokkal jobbak vannak a palettán. Ha már, ugye…

Sajnos.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése