2017. június 26., hétfő

The Shack – A viskó & Wazir – Vezér



The Shack – A viskó


Korábban kétszer találkoztam WM. Paul Young könyvével: először akkor olvastam el, amikor még nem voltam hívő, aztán megtérésem után ismét elővettem, és újjászületett lélekkel ismét elolvastam.

Mindkét alkalommal tetszett, de másként: szóval, mondhatom, hogy pozitívan elfogult/elfogódott vagyok vele kapcsolatban.

Nagyon vártam a filmet is – főleg, amióta tudom, hogy Octavia Spencer (The Help, Hidden Figures, Red Band Society) alakítja „Papát”, akinek a megszemélyesítését korábban senkitől sem tudtam volna elképzelni – de amikor megtudtam, hogy Octavia Spencer alakítja, azonnal arra gondoltam: „ő tökéletes lesz!”. :respect:


Gondolkoztam azon, hogy egyáltalán írjak-e valamit a tartalomról, amikor a napjaink keresztény „bestsellerének” megfilmesítéséről van szó – de úgy gondolom, a rövid tartalom felvázolásra csak érdemes időt szánnom. Hátha közületek nem mindenki olvas keresztény műveket… ;-) :sör:

Mack Phillips (Sam Worthington) tragikus körülmények között elveszíti legkisebb gyermekét, ami miatt az addig hívő ember meghasonul Istennel. Ám az egyik napon különös, megdöbbentő üzenetet kap valakitől:

„Mackenzie!
Hosszú idő telt el. Hiányzol.
Ha akarod, hogy újra találkozzunk, a következő hétvégén ott leszek a viskóban.
                                                                                              Papa”

Ez a levél több okból is döbbenetes Mack számára, de a két legfontosabb: „a viskó” arról nevezetes, hogy eltűnt gyermekének véres kardigánját ott találták meg… és hogy a családban csak egy valakit emlegetnek úgy, hogy „Papa” – Istent.

Mack egyszerre dühös, sértett, bosszúvágyó és zavarodott, de elhatározza, hogy fegyverrel a kézben elmegy a tragédia legemlékezetesebb, központi helyszínére – mert várakozásai szerint a gyermekének gyilkosa fogja ott őt várni…

Ám ott egy (az?!) é(É)denkertet talál(ja), ahol jelen van Papa (Octavia Spencer/Graham Greene), Jézus (Avraham Aviv Alush) és Saruyu (Sumire Matsubara)…


…és Mack minden elfojtott haragja, mélyben izzó érzelme a felszínre tör – és Isten, Jézus, meg a Szentlélek körbeveszik és beszélgetnek vele.

Egyszerre zavarba ejtő és megrendítő ez a találkozás – és nem mondom, hogy hívőként nem vágytam/vágyok erre minden pillanatban, hogy egyszer én is beszélhessek Velük…

Nem szeretnék ehhez valami szörnyű tragédiát (mint Macké…), de nem is bánnám, ha még életemben történne velem ilyen – ami után azonnal nem kell meghalni.

Különös „fintora” a sosnak, vagy a Szentléleknek, hogy egyszerre tudom elmondani, hogy mit jelentett ez a könyv nekem ateistaként és hívőként.

Felkavaró volt. Megrázó. Ami egyszerre taszított és egyszerre vonzott. Nem akartam elfogadni Isten érveit – de valahol… mélyen, legbelül… megértettem Őt, és az igazságát.

A könyvet olvasva elmentem a falig, fejemben ordítottam az _én_ olvasatomat, az _én_ „igazságomat”… És a végén nem „koppantam a falon”, hanem rájöttem, csak nálam, bennem van a fal.

Istennél nincsen.

Ezt pedig évekbe(!!!) tellett megérteni és feldolgozni. Sokszor még most sem vagyok képes felfogni: de tudom, hogy így van.

A színészek csodálatosan festették a vászonra ezeket a megfoghatatlan Megtestesüléseket.

Octavia Spencer és Graham Greene olyan csodálatos emberek, színészek, akik képesek elhitetni a nézővel, hogy ők a Mennyei Atya.

Avraham Aviv Alush pedig, mint Jézus… hááát… nem kicsit rendültem meg, valahányszor megszólalt, vagy csak ránézett, rámosolygott Mackre.


Mondjuk, ez nyilvánvalóan belőlem fakad – annyira szeretem Jézust, hogy minden egyes alkotás, amiben megjelenik, az számomra hatalmas pozitívummal esik latba: és minden színészt imádok, aki megpróbálja megszemélyesíteni Őt.

Igen azt hiszem, hogy ez egy outcomingolás volt. Jól esett kimondani. :-)


Elfogódottra sikeredett ez a rivjú, tudom. Túl „keresztényiesre”, túl „hívősre”.

Az ateisták megnyugtatására ;-) mondanám, hogy keresztényi berkekben nem egyértelműen pozitív a regény fogadtatása: sokan még eretnekségnek is kikiáltották (most klikkeltem csak rá néhány nevében keresztény oldalra – hááát… legalábbis ijesztő, amit az ott publikáló keresztények(?!) láthatóan/érezhetően habzó szájjal és Isten bocsássa meg, gyűlölettel írnak/mondanak A Viskó kapcsán…).

…ha pedig nem tudjuk elfogadni, hogy WM. Paul Young ilyennek képzeli az Istennel való találkozást (ami szvsz egyáltalán nem eretnek, vagy blaszfémia, ami ellen fel kellene lépni), akkor ne nagyon verjük a mellünket arra, hogy (mekkora „Nagy”) keresztények vagyunk. :-(((

Szerintem „A Viskó” mindenkinek képes mondani valamit: hívőnek, nem hívőnek egyaránt.

Érdemes próbát tenni vele, hogy neked mit mond. :sör:


Wazir – Vezér


Igen, a Pink után rákerestem, hogy milyen Amitabh Bachchan film van, amit szívesen megnéznék: így találtam a Wazir-re. :sör:

Amitabh Bachchan egy amputált lábú sakknagymester alakít, aki összebarátkozik egy gyermekét gyászoló, feleségétől különélő, antiterrorista különítményes rendőrrel (Farhan Akhtar)… és lassan mindkettejük számára kiderül: van egy közös ellenségük.


Igazából kellemes, érdekesen izgalmas a film – de nem túl izgalmas… és egészen végéig nem tartogat különös fordulatot: ám akkor viszont ad egy elég jó gyomrost. ;-) :sör:

Nem lesz nekem túl meghatározó élmény a Wazir, de a csoda vigye el, jó volt látni Amitabh Bachchan-t egy újabb karaktert megszemélyesíteni: megszerettem ezt a színészt, na, nincs mese. :sör:


És a végefőcímre most egy dalt tartogattak nekünk, amit a két főszereplő adott elő, közösen: és ami olyan volt számomra, mint hab a tortán…

 
Jó film volt a Wazir. :sör:

Amitabh Bachchan. :rulez:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése