Egy döbbenetesen hatásos, pimaszul jó cseh sorozat az HBO
Europe jóvoltából. :respect:
Bocsánat, meg mea culpa, de én nem nagyon haraptam rá az
új magyar sorozatokra (Aranyélet, Válótársak), sőt,
igazából egyáltalán nem is érdekelnek… :-PPP
Ám a Pustiná-ról
hallva-olvasva, valahogy azonnal rákattantam, hogy ezt meg kell néznem – és
rohadtul nem lőttem mellé. :sör:
Első körben annyi, hogy nekem (bár igazából nem mondanám,
hogy annyira éles a párhuzam, de mégis) leginkább a „Trapped – Ófærð” -hez hasonlított:
ami nálam/nekem nagy szó. :thumbsup:
Ami még piszokul bejött benne, az a totál az arcunkba
nyomuló és torkunkon megakadó milliő, az a fojtogató, nyomasztó feeling, ami a
pusztulásra(?) ítélt kisvárosból, annak lepusztult, elhanyagolt házaiból,
hatvanas-hetvenes éveket idéző szegénységéből (nyomorából?) sugárzott.
Az ember nem tudja magát függetleníteni a látottaktól, és
szinte elakadó lélegzettel nézi, ahogy a 65 fős falu (mert nem is kisváros…)
polgármestere(!) nem trendiből és retro-imádata miatt lakik szinte omladozó,
leginkább bontásra ítéltnek tűnő házban.
De akár elég egy pillantást vetni a sorozat első
képsorain feltűnő falusi óvodára…
…szerintem ez olyan sokatmondó, hogy eleve megalapozza
azt, hogy hol vagyunk.
És a brutális(!) szemmel láthatóan és érezhetően
iszonyú(!!!) környezet rombolással „üzemelő” külszíni fejtés határán vegetáló
falu látványa… legalábbis sokkoló. :eeekkk:
A falu lakónak helyzete legalábbis kilátástalan, amikor
megismerjük őket, és éppen arról megy a kavarás, hogy tartsanak-e népszavazást
arról, hogy a lakosok eladhatják-e a házaikat a terjeszkedő bányának, avagy
sem.
Látszik, hogy vannak, akik már lepaktáltak (nem kevés
pénzért, hatalom ígéretéért, zsíros állásért…) a bányával, és próbálják
megtörni/leszavaztatni a polgármesternőt Hana
Sikorovát (Zuzana Stivínova),
aki próbálja megmenteni a falut.
Az is nagyon hamar nyilvánvalóvá válik, hogy
emiatt (mivel nem akarja, hogy mindenki eladja a házát-telkét a bányának)
mondhatni nincs túl sok barátja a Pustinában…
…ám ekkor egyszer csak kiderült, hogy a polgármesternő kisebbik
lánya, Míša, eltűnt.
A gyermek keresése, majd (spoiler!) a gyilkosa utáni
nyomozás a film története.
És egész egyszerűen ijesztően, gyomorszorítóan és remekül
keverik a kártyákat. :respect:
A történetről többet egy szót sem akarok ejteni.
De három szereplőről muszáj megemlékeznem. :sör:
Az első és legfontosabb a kétarcú, konkrétan bipoláris, sokszor
ijesztő – de még többször pedig számomra igenis nagyon szerethető és
szimpatikus Karel Sikora (Jaroslav Dusek), a polgármesternő immár
különélő férje, Míša apja. Számomra
ő a film főszereplője (bár úgy érzem, hogy a filmkészítők ezt a szerepet a
feleségének szánták… de szvsz nem úgy sült el). Ahogy a karakterének megítélése
változik az egyszeri néző szemében… az azért: minimum egy mestermunka. :respect:
Mint a vérszagot fogott kopó, mint a sebesült állat
csapására ragadt éhes ragadozó, úgy veti magát a nyomokra, hogy megtalálhassa a
lánya gyilkosát. Nem fél senkitől és semmitől, betegsége miatt sokszor nem is
fogja fel, hogy milyen vékony jégen egyensúlyoz – csak megy előre,
megállíthatatlanul, akkor sem adva fel, amikor már mindenki feladta.
Döbbenet, hogy egy bipoláris, konkrétan pszichés beteg
ember mutat példát arról, hogy milyen egy igazi apa, aki igazságot akar.
:leborul:
Jaroslav Dusek
alakítása egyszerre megrázó, ijesztő és felemelő. Messze a legnagyobb alakítás
a filmben. :respect:
A másik, akit szeretnék kiemelni, az Rajner nyomozó (Leos Noha),
akiről eleinte azt vártam, hogy eléri Andri (Ólafur Darri Ólafsson) nagyságát/mélységét
a „Trapped
– Ófærð”-ből, de a történetvezetés ezt nem tette lehetővé, ám végül
mégis emlékezetes karakter lett és maradt. :sör:
A harmadik pedig, aki szeretnék megemlíteni… nos, ő
pusztán egy olyan „nüansz” miatt jön fel bennem, mert egyszerre találom
poénosnak és kissé rasszistának, hogy egy magyar nevű karakter tűnik fel a
filmben: Tibor Balog (Janek Gregor), aki egyáltalán nem
hasonlít az Argo Balogh Tibijére (Kovács Lajos :respect: ), ellenben
egy igazi rohadék tetűláda…
Nem sértődtem meg a dolgon, nyilván nem is lett volna
értelme: csupán elraktároztam, mint érdekes tényt.
Összegezve: szerintem pimaszul és piszokul remek lett a Pustina. Más, mint a „Trapped
– Ófærð”, de mégis, számomra ott lesz/van a helye mellette. :thumbsup:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése