2016. május 6., péntek

Jägarna (1996) – The Hunters – Friss nyomon & Jägarna 2. (2011) – False Trail – Hamis nyomon



Megint két régi filmet csíptem fel, amik – ahogy nyilván a címből is egyértelmű – szervesen összetartoznak.

Kár, hogy eddig kimaradt az életemből, de jó, hogy most végre mindkettőt be tudtam pótolni. :sör:

Nagyon nyomasztó, nagyon sötét film mindkettő – két egymást követő estén megnézni pedig, hát… legalábbis eléggé súlyos teher…


Jägarna (1996) – The Hunters – Friss nyomon
 

„Az a bajom vele, hogy a többi „eszement gyilkolós” filmedet azért tudom megnézni, mert annyira elrugaszkodnak a valóságtól, hogy nem érintenek meg. Ez viszont nagyon durva volt, mert el tudom képzelni, hogy megtörtént… vagy megtörténhet” – mondta a végén, mintegy összegzés gyanánt Katicám. :-)

És nem tudok nem egyetérteni a mondandójával.

Engem utoljára az 1971-es Sam Peckinpah és Dustin Hoffman fémjelezte „Straw Dogs – Szalmakutyák” vágott ennyire gyomron, ahogy látod benne az egyre jobban kitüremkedő, lassan mindent elborító erőszakosságot, kegyetlenséget és végtelen emberi aljasságot. Amitől szvsz az ember legszívesebben hányna, annyira fáj nézni a kiszolgáltatottak nyomorát… és olyan tehetetlen düh gyűlik össze az egyszeri néző gyomrában, hogy napokig nem tud tőle aludni. :-OOO

Eszméletlenül ijesztő, amikor látod, hogy valakik, akiknek megvan az eszköze/fegyvere, a gátlástalansága, az önzősége, az aljassága, valamint morális és erkölcsi kérdésekben a béka segge alatt vannak, ha falkában/csoportban vannak, és erőfölényükkel visszaélve lehetőségük nyílik más emberek testi-lelki kihasználására, testi-lelki eltiprására, akkor azt habozás nélkül meg is teszik.

Ettől az embertípustól kell talán a legjobban félni: akinek fizikai ereje, fegyvere, hatalma van – de erkölcsi-emberi normái meg nincsenek.

Kjell Sundvall rendezte a filmet, aki Björn Calström-mel a forgatókönyvet is jegyzi: nem annak nem találtam nyomát, hogy netalán tényleg megtörtént esetet dolgoztak volna fel…

…de ettől függetlenül bitangul horzsol a végeredmény. :respect:

Erik (Rolf Lassgård), stockholmi rendőr, erőszakos apja temetésére hazautazik a messzi északra, Lappföldre, a szülővárosába, Älvsbyn-be, ahol öccse, Leif (Lennart Jähkel) jelenleg is él.


A temetés után kiderül, hogy Erik (egy stockholmi lövöldözés miatt, ahol szolgálat közben megölt egy embert) áthelyezésre került a helyi rendőrségre, ahol rögtön orvvadászok után kell nyomoznia – akik (ez már a kezdet-kezdetén nyilvánvaló) régi cimborái, rokonai közül kerülnek ki.

És mivel Erik nem egy megalkuvó-szemet hunyó, sógor-koma típus, így az összeütközés elkerülhetetlen.

Elképesztő látni, ahogy a könnyű pénzhez szokott, brahiból-vagánykodva, mindent és mindenkit lesza… harva, a helyi lakosok hallgatólagos szimpátiáját élvezve, a rénszarvasokat szórakozva lemészárló „vadász-gang” saját hülyesége miatt, és a megszokott vastag pénz féltése okán hogyan süllyed egyre mélyebbre, és a „Vezér” nyomában hogyan követnek el egyre kegyetlenebb, elvetemültebb tetteket, csak hogy a lebukást elkerüljék, és Eriket ellehetetlenítsék, elüldözzék.


Ijesztő, sötét film, az emberi lélek _emberi_, legsötétebb bugyrából tör elő – nem csoda, hogy Katicámnak a „torkán is akadt” ez a teljes elembertelenedés, ez a zsigeri lecsupaszítás.

De mégis, mindkettőnknek tetszett annyira, hogy látni akarjuk a „sequelt”:


Jägarna 2. (2011) – False Trail – Hamis nyomon


A filmek „idejében” is eltelt 15 év, és Erik (Rolf Lassgård) kiemelt gyilkossági nyomozóként Stockholmban dolgozik – és ismét szülővárosába, Älvsbyn-be szólítja a rendőri szolgálat.

Ugyanis egy hajtóvadászat során gyilkosságra utaló jeleket találnak a helyiek: és bár tudják, hogy ki lehet az áldozat, de sem annak holttestét, sem a gyilkos fegyvert nem találják.

Erik hazaérkezése, és a nyomozás megkezdése után rögtön találkozik a város „legkeményebb” zsarujával, Torsten-nel (Peter Stormare), akivel – mint kiderül – nem egyezik sem a nyomozásról, sem a feltételezett elkövetőről alkotott képük.


Ám családi kapcsolat is van köztük, ugyanis Torsten a mostohaapja Erik unokaöccsének, Peter-nek (Kim Tjernström) – és ettől csak fokozódik kettejük között a „ki az erősebb kutya” című villongás.


Ezt a filmet is Kjell Sundvall jegyzi, a forgatókönyvet pedig ismét Björn Calström írta, de ebben ezúttal Stefan Thunberg a partnere.

Úgy érzem, próbálták még brutálisabbra venni a történetet, mint az 1996-os „alapfilmet”, de úgy érzem, hogy talán ez csak a gyomorforgatásban sikerült: az első rész „falkája” szvsz jóval fenyegetőbb, mint a magányos, ám de mégoly brutális gyilkos a sequelben.

Valamint, míg tetszett és helyénvalónak éreztem (itt álljunk meg! „tetszett” és „helyénvalónak éreztem” – kérem, hogy ezt kezeljétek a helyén: a film történéseinek előrehaladtával megértettem és elfogadtam, nem pedig…! ugye, megvan ez? köszönöm! :sör: ) az első rész végén történteket, a második rész végén mindezt (valamilyen szinten) megismételni… hááát… legalábbis egy hümmögős szemöldökráncolásra késztetett.

A Jägarna 2. elvetemült gyilkosa kellően erőszakos, hatalommal bíró, és pszichés eset: mindent és mindenkit eltipor, ha a saját biztonságáról van szó.

Nem tudom elhinni, hogy abban a svéd faluban minden eszement, gátlástalan gyilkos a legvégén ugyanarra a döntésre jut…

Nyomasztó, sötét film volt ez is: másként nyomasztó, mint a ’96-os, de ugyanúgy az emberi lélek legmélyebb, legfeketébb bugyraiba vitt… amit az egyszeri néző nem bír látni sem, mert olyan, mintha maga az ördög nézne vissza rá belőle.

Megérte megnézni: de álmomban se jöjjön elő.

(Szép egy ajánlás, tudom: de most ez a legtöbb, ami tőlem telik. :sör: )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése