2016. május 15., vasárnap

Killing Fields s01 – Gyilkos mező s01



Mostanában lehet pár olyan sorozatot találni, ami régi, megtörtént gyilkossági ügyeket elevenít fel.

Nem kevesen dicsérik is ezeket a neten – és most én is megtaláltam köztük a „magamét”.


Döbbenetesen jónak találtam a Discovery Channel dokusorozatát, a hét részes Killing Fields -et. :respect:


Sajnálatos módon, a magyar Discovery csak hatot adott le a hét részből, ugyanis kimaradt a „s01e07 Special Episode: The Case Continues”, amit így kénytelen voltam a netről pótolni – és angol felirat híján a déli akcentussal súlyosbított eredeti verziót megnézve az élmény… hááát… legalább 30%-át elvesztettem közben. Ha nem többet… :-(((

Valamint lemaradtam az első részről is (amit még márciusban adtak le), így azt is a netről néztem meg pótlólag. Hja, ezügyben próbáltam felvenni a kapcsolatot a Discovery-vel is, de ők nem nagyon akartak kommunikálni velem… :-/// Persze, nem várató el a _közönségszolgálattól_, hogy egyfolytában a nézőközönséggel foglalkozzon. Nyilván van nekik jobb dolguk is annál, mint egy hülye néző (rajongó) hülye kérdéseire válaszolni. :-PPP

Na, mindegy. :sux:

Visszatérve a sorozatra: a végére egészen komoly kellemetlen érzésekkel küszködtem – mert szégyelltem, hogy annyira tetszik a sorozat, annyira izgatottan vártam minden új részt, minden új revelációt, hogy többször is kénytelen voltam magam figyelmeztetni: „ez nem csak egy tévésorozat, ember! egy valódi gyilkosság valódi áldozatának ügyében nyomoznak! nem a Killing-et nézed, kapj már az agyadhoz!”. :shameonme:

De.

De annyira jó volt a dramaturgia, annyira döbbenetesen jók a kiválasztott zenék, olyan nyomasztó-fojtogató, mégis gyönyörű képek villannak – és annyira eszméletlenül karakteres, és szimpatikus a két főszereplő nyomozó, hogy egész egyszerűen nem lehet a sorozat hatása alól kikeveredni! :respect:

„Megcsinálták” ezt a nyomozást nekünk, nincs ezen mit szépíteni – de azt meg főhajtva el kell ismerni, hogy eszméletlenül jól csinálták meg. :respect:

És végig azért szorított az egyszeri néző, hogy kapják el végre az Iberville, Parish rendőrőrs nyomozói azt a rohadt gyilkost!

1997-ben tűnt el a 34 éves Eugenie Boisfontaine, Iberville Parish-ben, holttestét két hónap múlva, a Baton Rouge mellett, egy folyó mocsaras mellékágában találták meg. Megerőszakolták és valami súlyos tárggyal betörték a fejét.


A nyomozás abban az időben holtvágányra jutott, ám 2015-ben a régi nyomozásban is részt vevő, jelenleg nyugalmazott detektív, a kőből vésett arcú, átható tekintetű Rodie Sanchez visszatér, és kéri a „cold case” újranyitását, hogy az új rendőrségi módszerekkel (DNS, stb.) megtalálhassa a gyilkost.


A vén róka Rodie narrálja majdnem végig a filmet, a magyar verzióban Vass Gábor szinkronhagján: ami elképesztően jól áll neki. Mint fentebb írtam, ismerem Rodie eredeti hangját is – de esküszöm, Vass Gábor hangja egy egészen más tónust, egészen fantasztikus feelinget ad az egészhez. :respect:

Számomra Vass Gábor hangját meghallani akkor volt utoljára ilyen döbbenetes élmény, amikor 1983-ban (számomra) először szólalt meg a „Five Mile Creek – Ausztrál expressz” című sorozatban, amikor Rod Mullinart szinkronizálta.

Az is feledhetetlen élmény volt számomra – ez is az lett: és mindkétszer nagyban Vass Gábornak köszönhetően. :megarespect:


Rodie a nyomozásban új partnert is kap a gyilkosságiak főnökétől, a fiatal, vagány, kigyúrt Aubrey St. Angelo személyében, akivel már az első pillanattól remekül együtt tud dolgozni, és kettejük között nagyon jó a kohézió. :thumbsup:

 
Egyik jelenetben reggeliznek a kajáldában.
Aubrey döbbenten nézi, ahogy Rodie minden falás kiflire fél kiló vajat ken, mielőtt beleharap.
- Jézusom - mondja Aubrey -, szinte hallom, ahogy szűkülnek össze az ereid. Nem akarsz inkább egy kis gyümölcsöt? (Aubrey előtt valami gyümölcskoktél van)
- 61 éves vagyok - szól rezignáltan Rodie -, de még az életben nem ettem gyümölcsöt.
:-)))

Szóval, vannak ilyen kedves, emberközeli pillanatok is – de szerintem nagy szükség van rájuk, mert egyébként a sorozat hangulata olyan nyomasztó-fojtogató-fullasztó, hogy az ember szinte érzi a „bayou” párás, mocsárszagú, iszapos bűzét, és van, hogy elfelejt levegőt venni… vagy éppen hogy pont levegő után kapkod.

Fentebb már említettem a „Killing”-et, nem is véletlenül, hiszen az egész miliőjében ahhoz hasonlít legjobban. Szóval, ha valaki belekezd, valami ahhoz hasonlóra számítson.
Nincs minden rész végén döbbenetes cliffhanger, fordulat, vagy nyomozási mérföldkő – hiszen az élet sem ilyen –, de mindig van valami olyasmi, ami felcsigázza az embert a folytatásra.  :respect:
 

2,5 millió ember nézte végig a sorozat fináléját az USÁ-ban, és a Discovery már bejelentette, hogy lesz második évad is – bár azt, hogy az miről fog szólni, nem említették –, amiben továbbra is Rodie és Aubrey lesznek a főszereplők.

És hogy mire számítsatok a végén? Hogy meglesz-e a gyilkos?

Nos, a rendőröknek nagyon kell vigyázni minden szavukra…

- Soha nem láttam még olyat, hogy egy érkező tanú három ügyvéddel üljön be a kihallgató szobába – mondta elképedve Aubrey a sorozat hatodik részében, „Judgement Day – Az ítélet napja”.

…de a magam részéről bizton mondhatom: a sorozatot megnézve én már _tudom_, hogy ki ölte meg Eugenie Boisfontaine-t.

Tudom (és szerintem Rodie és Aubrey is hasonlóan vélekednek), de ezt bizonyítani is kell. Ahogy a kerületi ügyész mondta nekik: „sziklaszilárd bizonyítékokkal”.
 

Elképesztően remek sorozat volt a „Killing Fields”. :respect:

Búcsúzóul pedig a hetedik „special episode”-ban felcsendülő „Blues Saraceno: Evil Ways” dal sorait idézném:

„It’s been so long,
Long hard days
They don’t say
God’s changed my ways
Changed my ways
Those evil ways

So I set out
cross that way
Strike them down
to make them pay
Change their ways
Their evil ways”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése