2013. december 14., szombat

The Hobbit: The Desolation of Smaug – A hobbit: Smaug pusztasága




Nem kerülgetem a forró kását, kereken kimondom: az első Tolkien-Jackson film, ami után csalódva hagytam el mozit… :-///

Mondhatom, hogy így is nagyszerű menetelés volt, hiszen a szcéna ötödik alkotása az, ami nem ütötte meg a mércét – míg az előző négy döbbenetesen nagyszerűre és emlékezetesre sikeredett. :respect:

Mi tudott nálam ilyen nagyszerű sorozatot elérni? Semmi!

Sem a Star Wars, sem a Star Trek, sem az Indiana Jones, sem a Batman, sem a Spiderman, a Karib tenger kalózai, se a Transformers, se az Alien, se a Predator… Se semmi.

Mind-mind elbuktak az ötödik rész előtt.

Szóval, még akár örülhetnék is a Gyűrűk Ura legendárium ily mesés menetelésének…

…mégse tudok örülni. Sőt. El vagyok keseredve. :-///

A Desolation of Smaug szerintem nyomába sem ér a széria egyik részének se. :-///

Nincs egy epikus, egy heroikus, egy feledhetetlen pillanata sem. :-///

Végig vártam a csodát, a Gyűrűk Ura filmektől immár megszokott és elvárt, magasztos, felemelő, megrendítő pillanatot…

…de nem volt benne ilyen momentum. :-///

Vártam, hogy majd a zene! Hogy majd egyszer felcsendül egy dal, egy dallam, ami aztán éjszakákon át a fülembe cseng, és a hátam beleborsódzik évek múlva is, ha meghallom…

…de nem volt benne ilyen dal, vagy dallam. :-///

A „barrel-rafting” volt benne a legjobban sikerült rész – de úgy, hogy nálam végig a burleszk határán egyensúlyozott. Mint Legolas a törpék fején. :-PPP


Mintha mindenki csupán önmaga kétdimenziós lenyomata lenne, elvesztek az erős-karcos, egyedi karakterek, és minden szereplő rutinból hozta a megbeszélt sablont. :-///

Úgy végigevickéltünk a filmen. Nem nyögve, vérrel-verejtékkel, keservesen – de legalábbis minden eredetiséget nélkülözve, lélektelen rutinból. :-(((

És ami ijesztő felismerés volt: mennyi jelenet köszön vissza a korábbi trilógiából…

Gandalf és Szarumán harca vs. Gandalf és Szauron harca; Théoden és Gamling és Théodred vs. Tóváros Ura és Alfrid és Bard; Bilbo és Gollam beszélgetése vs. Bilbo és Smaug beszélgetése; a Kettétört Kard vs. a Fekete Nyíl… meg ugye a morgul tőr, athelas virág vs. morgul nyíl, athelas virág...

Nekem túlságosan ismerős, újrajátszott mozzanat volt valamennyi. :-///

És a legnagyobb pofont a végére tartogatta – és szvsz ezt nem csak én éltem meg így, hanem az egész mozi: nem a lenyűgözéstől, az élmény nagyszerűségétől, hanem a döbbenettől sújtva néztük a büdös nagy cliffhangert, amit a képünkbe toltak…

…így befejezni egy filmet, hááát… lehetni lehet. Csak nem a Gyűrűk Ura saga szokott így befejeződni. :-///

Egy több embertől hallott kimondott kérdés uralta a nézőteret: „Ez a vége? Így?!”. :-OOO

…ilyen gyorsan én nem hagytam el még a termet Gyűrűk Ura epizód után… és odakint a kifelé sodródó arcokon saját csalódottságom visszfényét láttam.

Keserű szótlanság uralta az előteret is: éreztem a következő előadásra várakozók kérdő-kutató pillantását az arcomon… de inkább lesütöttem a szemem, mert én sem akartam elhinni azt a választ, azt az érzést, amit a tekintetemben olvashattak volna. :-///

Meg fogom még nézni még a Smaug pusztaságát, ebben biztos vagyok – mint ahogy megnéztem többször is a széria összes többi részét –, de nem várom izgatottan a következő alkalmat.

Mert félek a második alkalom hordozta esetleges bizonyosságtól…

…hogy a Hobbit és a Gyűrűk Ura már nem _epikus saga_ többé.

Hanem _lélektelen franchise_... :-///


5 megjegyzés:

  1. Tegnap láttam én is moziban. Azért én kicsit keménynek érzem azt a kritikát, hogy az előzőhöz képest ennyire MINDEN szív kiment volna belőle. Elismerem, a film túlságosan pörgős, akciós lett - kevesebb kellett volna, a végére a sárkánnyak való hancúrozásra én már kicsit elfáradtam - és ez elnyomja az érzelmileg fontos pillanatokat, de azért azok most is megvannak. Az a gyanúm, nálad nem en bloc az érzelmi töltet veszett el, hanem azok a FAJTA katartikus pillanatok, amiket a leginkább szeretsz - azaz a hősiesség (pl. mikor Bilbo szembeszáll Azoggal az előző részben).
    Számomra a regény egyik legemlékezetesebb konfliktusa (ami egész írói pályámra is nagy hatást gyakorolt) Thorin kettőssége, akiben egyszerre él a hős és nemes szívű király és a kincséhez kapzsin ragaszkodó, dacos törpe - meg persze ahogy a kapcsolata alakul Bilbóval ennek mentén. Azaz Bilbo, ahogy láthattuk, eleinte bámulja őt, sóvárogja az elismerését, és Thorin megvetése lassan elismeréssé is változik. De ebben a részben Bilbo már elkezd - döbbenten és szomorúan - szembesülni Thorin sötét oldalával is, és szerintem a film jól fel tudta ismerni és átadni ezt a drámát (amely természetesen az utolsó részben csúcsosodik majd ki). Emellett tetszett pl. a Fili-Tauriel szerelmi szál is, ez teljesen új elem a regényhez képest, de ügyesen játszották ki, végre egy tündenő, aki nekem is szimpatikus (mert nézzünk szembe magunkkal, akármilyen csini Arwen - ki nem feszengett a jelenetei alatt a Gyűrűk Ura nézésekor?).
    Összességében azért elismerem, hogy nem csak az érzelmi töltet JELLEGE lett más, hanem bizony el is nyomódott a túl sok akció alatt (a Bilbo Azog elleni kiállásához hasonló súlyú jelenet valóban nincs, és ez baj).
    Nem érzem azért, hogy elsilányult volna a sorozat, és az utolsó rész - a regény ismeretében - sok hősies katarzist tartogat még...

    VálaszTörlés
  2. Én azóta is rágódok a filmen... és állandóan megkeseredik a szám íze, amikor csak eszembe jut... :-///

    Kereshetnék, és biztosan találnék is olyan momentumokat, mozzanatokat, amik jók voltak, de ÖSSZESSÉGÉBEN akkor is _jóval_ kevesebbnek érzem ezt a részt, mint az előtte lévő összes többit, és a csalódás a meghatározó érzésem. :-///

    Annyira _AKARTAM_ szeretni ezt a részt is... de nem tudom. :-(((

    ...és az a sok "újrahasznosított" fordulat/karakter/jelenet... ehhhh... nem tudom, hogy mit kellene csinálnom ahhoz, hogy ezek ne zavarjanak.

    Talán, ha hangosan elkezdenék salalalázni, valahányszor csak eszembe jutnak a párhuzamok... :-P

    Szerintem, te pedig, meglehet, éppen túl pozitívan vagy elfogult, a könyv iránti feltétlen szereteted és elismerésed miatt - és épp ezért... hm... jóval "megengedőbb/megbocsátóbb" vagy.

    Persze, ez nem feltétlen baj. :sör: ;-)

    Én meg közben birkózok a keserűség démonával... :-/

    VálaszTörlés
  3. Olvasgattam pár kritikát a filmről itt-ott...


    aeonflux.blog.hu

    "Peter Jackson tehát le is győzte saját magát, meg el is bukott a versengésben: a Smaug pusztasága olyan látványt, olyan összecsapásokat kínál - mindezt pazar 3D-ben -, melyekhez foghatót még soha nem láttál (ugyanakkor néha-néha becsúszik egy-egy borzalmas trükk is), de ez a film már nem A Gyűrűk Ura világában, hanem annak minden tekintetben felfokozott, és sajnos eltorzult változatában játszódik, ahol a kín és a szándék, a vágy és az álom eltörpül (ééérted) a színpadiasság és a cirkuszi prezentáció mellett. És ha belegondolok, ez nem csak gyerekes, de helyenként elég unalmas tud lenni."


    filmtekercs.hu

    "Ez a baj az egésszel: a készítők egyféleképpen tudják megoldani az izgalmakat, fenntartani a feszültséget: jöjjenek az orkok! Meg, najó, egyszer a pókok. De egyébként minden öt percre, amin halad előre a történet, jut negyedóra hiperlátványos ork-kaszabolás. Ettől kéne izgalmasnak lennie… Hát, ez siralmas.
    (...)
    Ehhez hozzájön, hogy a történet (nyilván, mert egy rövidke mese középső része, in medias res) nem kerek – hanem egy nyúlfarknyi egyenes, ami a semmiből kezdődik és a semmibe tart. Cserébe ki van csicsázva rengeteg akciójelenettel.

    Egyszóval minden egyedi ötlet, ami ízt adott a Hobbitnak, ki lett gyomlálva belőle, pótlékként pedig műízű, „már a könyökünkön jön ki” kaszabolást kapunk, meg olyan tucat-dramaturgiai eszközöket, mint egy teljesen felesleges szerelmi szál, meg a versenyfutás az idővel – amiknek semmi köze az eredetileg komótosan, törp- vagy hobbitléptekkel haladó meséhez.
    (...)
    Félreértés ne essék: világos, hogy egy filmnek mozgalmasabbnak kell lennie, mint egy írott történetnek. Éppen ezért az előző rész kapcsán sem volt (khm, nagyobb) kifogásom a betoldott eksönök ellen. De itt arról van szó, hogy egy jól működő, sok szempontból különleges, egyedi dramaturgiai szerkezet elemeit cserélték le ezerszer látott, unalmas tucat-eszközökre. Ez a sablonhalmaz már cseppet sem tolkieni – ennyi erővel bármilyen más, közepesen rossz fantasyfilmet nézhetnénk, vagy tolhatnánk valami sárkányos tematikájú játékot a számítógépünkön-konzolunkon.
    (...)
    Nem akarom én elvitatni a Smaug pusztasága érdemeit – azok is vannak számosan. Sárkányok. Tündék. Harcok. Szép Új-zélandi tájak. Meg az a csomó szép dolog, amit Peter Jackson át tudott vinni az eddigi filmjeibe Tolkientől. Igaz, pont ez utóbbiaktól távolodik el – benne vannak ugyan, de immár hangsúlyosan csak díszletként – de aki nem Tolkien-fan, az ezt úgysem fogja zavarni. És végül is, igaza van annak, akit ez nem zavar – ha ettől eltekintünk nem is olyan rossz film ez a sárkányos-kardosak között. Csak olyan átlagos."

    /folyt.köv./

    VálaszTörlés
  4. geekz.blog.hu

    "Hogy mást ne mondjak, akárkinek az ötlete volt is a tünde-törp szerelmi szál, azt illene megverni, a sárkányos finálé videójátékszerű boss-dramaturgiája (most idemegyünk, ezt kinyitjuk, a szörnyet odacsaljuk, azt a kart meghúzzuk, aztán odamegyünk, majd…) pedig már olyan kínosan elnyújtott, hogy egy idő után inkább megint azt néztem volna, ahogy a törpök vacsoráznak. És ez már talán csak apróság, de mindegyik korábbi Középfölde-filmben sokkal elegánsabban, természetesebben vágták el a sztorit, itt szinte a közepén szakítanak meg több akciójelenetet is.

    Hiába gördülékenyebb, élvezetesebb a második rész, mint az első volt, az egészet már a koncepciónál megette a fene. Igaz, Tolkien könyvének vannak harapósabb részei, és az Öt Sereg Csatájával egészen eposzi magasságokba emelkedik, de alapvetően mégis egy kedves, bájos kis gyerekmese, ami hangvételében, stílusában mérföldekre van a LOTR-tól. Mindig megvédem Peter Jacksont, amikor utóbbi adaptációja kapcsán megalomániával vádolják, mert ez hülyeség, a LOTR csak hű és méltó a saját témájához. A Jó és a Gonosz mitikus erejű összecsapásáról szól, ezt nem lehet, nem is szabad visszafogottan elmesélni. Ellenben A hobbit filmváltozata, amiben tizenhárom törp és egy hobbit mennek megölni egy hegynyi kincsen trónoló sárkányt, na, az bizony igencsak megalomán.
    (...)
    Ha legalább maga a sztori nem lenne kínosan széthúzva, elnyújtva, felkoncolva ennek a megalomániának az oltárán, vagyis végig, és nem csak eleinte vinné a lendület, és maximálisan működne a fantasy varázsa, akkor talán el lehetne feledkezni arról a mesterkéltségről, ami az egészet belengi. De olyan ember még nem született, aki meg tudna győzni róla, hogy egy 250 oldalas regényt – akárhány mellékszálat és karaktert adnak is hozzá – kilenc kibaszott órában kell elmesélni.

    Ez már nem az a lehengerlő, izzó kreativitás, ami a LOTR-filmeket naggyá tette. Ez a totális pénzéhség, a „sajtoljunk ki belőle minél többet” mentalitás, ami kreativitás helyett csak motorikusan mímeli elődje sikerét („mindenki szerette, ahogy Arwen ragyogott, amikor megmentette Frodót, tegyünk bele egy ilyet most is – de most nincs tündelányunk – akkor írjunk egyet”), hiába látja amúgy a vak is, hogy nem kéne."


    Ezeket végigolvasva, azt futott át a fejemen - hogy én még nem is voltam olyan kemény...

    Csak keserű, szomorú, csalódott... mint egy gyerek, akitől pont az vette el a kedvenc játékát, aki korábban nekiadta. :-(((

    VálaszTörlés
  5. Jó, nyilván sok kritikát lehet előásni a netről, én az SF Magosat láttam, ami meg dicséri (egyébként épp az elsőhöz képest) :)
    MIndkét filmben sok hibát tudnék említeni, és nem hinném azt sem, hogy a regény szeretete elvakítana - annál is inkább, mert ép a regény ismerői a film legkeményebb kritikusai (ami valahol érthető, hiszen azért úgy fel lett spécizve Jackson garázsában a sztori, hogy csak pislog, aki olvasta a regényt...).
    Igazán nem azzal akarok én vitába szállni, hogy valakinek tetszik-e vagy sem, vagy hogy mennyire fogadja el a Tolkien-mű kifejtetlenebb részeinek bő (túl bő?) kifejtését és akció-fantasyvé átkalapálását.
    Én momentán azon vitatkoznék el, hogy a Hobbit filmváltozat első részéhez KÉPEST valóban olyan óriási zuhanás-e a második, vagy az első erőteljes felül-, ill. a második alulértékeléséből (ill. a kettőből egyszerre) fakad. Nekem ez a gyanúm.

    VálaszTörlés