Nagy rajongója vagyok Quentin
Tarantino munkásságának, ezt rögtön le kell szögeznem.:sör:
Nálam az „Inglourious Basterds – Becstelen brigantyk”
a „non-plus-ultra”, amit a legkiforrottabb, legösszetettebb és legemlékezetesebb
filmjének tartok. :megarespect:
És most roppant kíváncsi voltam, hogy mit fog dobni erre:
mivel tudja, nem hogy überelni, de legalább megközelíteni…
Nos, a végeredményt tekintve valahogy úgy vagyok vele, mint Clint
Eastwood-dal: a „Gran Torino” csodálatos volt, de a „Trouble
with the Curve” igazából… egy klasszissal le van mögötte maradva.
Szóval, szerintem nem annyira jó a Django, mint vártam, mint szerettem volna, mint lehetett volna… de
a dolog ennél összetettebb, megpróbálom kifejteni.
A 165 perces(!) játékidőből 135 perc egész egyszerűen
zseniális. :respect:
Köszönöm Tarantinónak,
hogy felfedezte nekünk, és a mozi számára Christoph
Waltz-ot, aki itt is tanúbizonyságot tesz arról, hogy színészi
kvalitásoknak nincs híján. :sör:
Igaz, hogy a karaktere sokban hasonlít a korábban általa
alakított Brigantys német tiszthez: modoros, cifra körmondatokban beszél, a
félmosoly szinte mindig az arcán ül, akkor is, amikor éppen öl, és nyugalma
kizökkenthetetlen…
…de ezért én nem kárhoztatom, nekem így tetszik. :-)
A filmet javarészt ő viszi a vállán. :respect:
És hogy ki a film másik alappillére? Nem, nem Jamie Foxx… :-P
Leonardo DiCaprio.
:respect:
Ahogy hozza az ellenszenves, kegyetlen, de körmönfont
rabszolgatartót… igazán méltó ellenfelévé válik Christoph Waltz-nak, és mindjárt tétje van a játéknak. :sör:
Ők ketten teszik ezt a filmet naggyá – és persze Tarantino
ötletei és dialógusai. :thumbsup:
A KKK-s megbeszélés alatt végig hangosan röhögtem:
döbbenetesen humoros volt, maró gúnnyal átitatva, igazi Tarantinós. :-D
A lövöldözések véresek voltak, kegyetlenek és remekül
megkomponáltak: pisztolypárbajokból ilyen pokoli vérfürdőt még a nagy
kedvencem, a „Wild Bunch – Vad banda” sem tudott kihozni. :leborul:
Mondjuk, ami megdöbbent az az, hogy hallom-olvasom: az
afroamerika közösségből sokan kikérték maguknak a film tónusát, és az állandó
„niggerezést”…
Ehhez három dolgot fűznék csupán a magam egyvágányú, csapott
homlokú, neandervölgyi módján:
1.) Könyörgöm, 1858-ban a déli államokban szerintetek mégis
hogyan szólították a rabszolgákat?! „Colour gentleman”, vagy „my fellow afro-american
citizen”?! Miért nem azon vagytok kiakadva, hogy még 1960-ban, több, mint 100
évvel később is (amikor a rabszolgatartást rég eltörölték), a buszon és a
vonaton is elszeparálták a feketéket, és nem használhatták ugyanazt a mosdót
sem, mint a fehérek?! És ez a film idegesít benneteket?! Valaki keresse már meg
a gyógyszerét, és vegye be, könyörgöm… :eeekkk:
2.) Tarantino ezzel a filmmel olyan keményen teszi le a garasát
a rabszolgatartás, a rabszolgatartók _ellen_
(nem csupán „szemben”, hanem _ellen_!!!),
hogy csak úgy csattan. :respect: Aki ezt nem látja, az egész egyszerűen vak és
süket. Az ne járjon moziba és ne nézzen filmeket… inkább menjen politikusnak.
Ott dívik ez a mentalitás. :-PPP
3.) Akik felszólaltak a túl sok „n”-szó ellen (nem írom le még
egyszer, mert még engem is beperelnek… :-PPP :-) ), azok hallgattak
mostanában kortárs afroamerikai rappet?! Ott a kedves, kortárs, afroamerikai
rapperek szájából _ömlik_ az „n”
betűs szó… Majd alkalomadtán be kéne őket is perelni (saját) közösség(ük)
elleni izgatásért… meg az összes fajgyűlölőt, akik megveszik a lemezeiket. :-P
Nahhh… most, hogy ezt kiadtam magamból :-)
rátérnék a „fekete levesre” – ami az én szememben lehúzta a film pontjait… :-(
Írtam fentebb: „A 165
perces(!) játékidőből 135 perc egész egyszerűen zseniális” – nade ekkor még
nem volt vége az alkotásnak… és következett 30 perc következetlen, hiteltelen,
random kapkodás… :-(
Miért nem ölik meg rögtön?! Miért nem tépetik szét
kutyákkal?! Miért nem vágják azonnal darabokra?! Stephen magyarázkodása…
legalábbis fogfájós… de az biztos, hogy mindkét lábára sántít is. :-///
Mi az, hogy megdumálja a bányatársaság fogdmegjeit?! Amikor
délen emberszámba sem veszik a négereket?! Ezek meg leállnak vele bizniszelni,
mint maguk közül valóval! A film 135 percig azt építette fel, hogy mennyire
semmibe veszik a feketéket, és hogy Waltz karakterének viselkedése Foxx-szal
mennyire sokkol és megdöbbent mindenkit. Erre főhősünk öt perc alatt megdumál
három rutinos rabszolgatartót… :eeekkk: Ne essünk már hasra a saját lábunkban,
ember… főleg, ha mindkettőre sántítunk, ugye. :-PPP
A „végső leszámolás” meg… nekem már inkább irritáló volt,
mint „cool” vagy „kemény”.
Mint tehénen a gatya… :-///
A film csúcspontja a szerződés megkötése volt, ez
kétségtelen: és onnan szerintem már csak lefelé vitt az út… :-(
Talán a kevesebb több lett volna, nem?! Ha nem akar
Tarantino mindenáron 2 óra 45 perces filmet forgatni, hanem megelégszik egy
„csak” 135 percessel (mert ne mondja nekem senki, hogy nem lehetett volna _akkor és ott_ egy remek befejezést
rittyenteni!), talán nem keseredett volna meg a végére a szám íze…
De most már mindegy.
Nem volt rossz film, sőt, de a tarantinói zsenialitás kapott
egy 30 perces „púpot”, ami alatt szerintem egy kicsit… legalábbis „meghajlott a háta”. :-/
Szerintem kár érte. :-(
Akkor ez is olyan lesz, mint a legtöbb Tarantino egy ideje: vannak zseniális RÉSZEI. Mert én már rég álltam fel úgy Tarantino-film elől, hogy ne azt gondoljam, hogy volt ebben egy egész csomó jelenet, ami egyszerűen óriási... de a film mint egész nagyon nem áll meg a lábán, a zseniális alkotóelemekből nem lesz még zseniálisabb egész. És pl. a Becstelen Brigantyk iskolapéldája volt ennek.
VálaszTörlésDe persze megnézem Djangót...
Justin
Látod, engem még a Brigantyk megvett kilóra - ott még működött bennem a "suspension of disbelief"...
VálaszTörlés...de itt már kiestem belőle, és a szememet szúró szálka a végére a torkomon akadt. :-P ;-)