2020. február 28., péntek

Csukás István feledhetetlen emlékére...


Csukás István
(1936–2020)


Csukás István: A kovács

Mázsás kalapácsod még mindig emelgeted,
dalolsz közben, mint régen, s az üllő dalol veled,
hallgatom, míg serceg, pöröl a láng,
fehérre izzik a vas s szerteröppen a csillagvilág.

Szemem elé teszem kezem, alóla figyelek –
Segítettem volna, de nem akartad, hogy kovács legyek,
mindig mondtad, azért ütöd, formálod a vasat,
hogyha felnő, több legyen a fiad…

Gyenge is voltam, mindig csodáltam izmos karod,
tudtam, nem mondhatok ellent, ha te így akarod.
Most könyvek mellett ülök, bent egy álom sajog:
formálnék vasat, izzó tűzön lelket – a fiad vagyok!


Csukás István minden életrajza azzal kezdődik, hogy „egy nehéz sorsú kovácsmester fia”, ezért úgy gondoltam, érdemes a visszaemlékezést ezzel a versével kezdeni.

Még csak négy napja hagytál itt bennünket... figyeltem, már most szürkébb, szomorúbb, ridegebb a világ Nélküled...

Egy utazásra indultál szempilláid mögött, hogy megtaláld gyermekkori álmaid üveggolyóját... és Neked mostantól örökké tart az a feledhetetlen nyár a szigeten…

Meséiden derülve, ámulva, nevetve nőttek fel generációk – Süsü, Mirr-Murr, a Kiscsacsi, a legkisebb Ugrifüles, Pom-Pom és Picur, Pintyőke és a cirkusza, a nagy Ho-ho-ho-horgász és a Főkukac, Süni és barátai… Kece, Tuka, Cseppcsányi, Bádogos, Szinyák és Palánk, Bagaméri, az elátkozott fagylaltos, Kisrece, Süle és maga Lópici Gáspár, az utca hírmondója.

És hogy kicsoda Pom-Pom? Ismerjük. Igazából mindenki ismeri.

Úgy hiszem, én soha nem is fogom elfelejteni...


Csukás István: Hogyan is felejthetném el

Hogyan is felejthetném el,
milyen ősszel a vérkék rét?
Csákós szamártövis illeg,
s lapulnak szeder venyigék.

Kanális partján vakond-domb
talpam rajzát árulkodja,
ugrál s rekeg, mint rossz kolomp,
a pojáca kecskebéka.

Vállamon mogyorófabot
s kóc-horgászfelszerelés ült,
madzagon törpehal lógott,
pirultam a dicsőségtől.

Elszorul a szívem, ha látom:
mezítlábas, eltűnt kölyök
csavarog a rétre omló
szelíd látomások között.

...
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése