2017. április 11., kedd

Hidden Figures – A számolás joga & Kong: Skull Island – Kong: Koponya-sziget & Gong fu yu jia – Kung Fu Yoga



Ez egy nagyon vegyes felvágott lesz: fentről haladunk lefelé, ha ez segít valamit…


Hidden Figures – A számolás joga



„No refuge could save the hireling and slave
From the terror of flight or the gloom of the grave”

Gondolom, nem nagyon ugrik be nektek erről semmi… de a vers következő két sora talán segít:

„And the star-spangled banner in triumph doth wave
O’er the land of the free, and the home of the brave”


Nos, igen.

Nem tudom, hogy csak nekem disszonáns-e egy versen belül említeni a „hireling and slave” és a „land of the free” kifejezéseket – talán igen, én a mi rezsimünk alatt most úgyis elég fusztrált vagyok :-P :-O –, de úgy hiszem, hogy eléggé jól leképezi azt a „szabadság hazáját”, ahol 1964-ig kormány és törvényi szinten rendeltek alá egy rasszt a másiknak.

Talán körbe lehetne nézni maga körül, a saját történelmében, mielőtt nagyon veri valaki a mellét, azt hiszem…

Valahogy olyan zsigeri, belső remegéssel néztem végig a „Hidden Figures”-t, olyan szinten taszító, arcpirító, gyilkos mosolyú, de ordenáré módon aljas (erről megint a mi jelenlegi rezsimünk ugrik be… :-PPP) elnyomását, másod(harmad? sokad?)rendű állampolgárrá rekesztését, és azt, hogy mennyi megalázást kellett szótlanul, szemlesütve tűrniük.

2011-ben a The Help is hasonló vonalon mozgott, de az valahogy nem érintett meg ennyire.

Mindenesetre rendesen felidegesítettem magam rajta, de azért az adott némi reményt, hogy már akkoriban is akadtak olyan emberek, mint a filmbéli Al Harrison (Kevin Costner) és John Glenn (Glen Powell), akik már akkor is egyenrangú emberként kezelték az afroamerikaikat.

És valahogy büszke is lettem Katherine G. Johnson-ra (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan-ra (Octavia Spencer – The Help), Mary Jackson-re (Janelle Monáe), hogy milyen hősiesen dolgoztak még ebben a végtelenül antidemokratikus, rasszista közegben is. És hogy csak azért is megmutatták, hogy milyen sokat érnek. :respect:

Aztán utána olvastam a dolgoknak a neten, mint minden egyes olyan film megnézését követően, ami felkelti az érdeklődésemet: hogy milyen/mekkora a valóságalapja.

És jól pofára is estem… :-///

Mivel a valóságban _semmi_ nem utal arra, hogy a történet esszenciális és epikus pillanatai valóban megtörténtek volna: amikor (egyedüli űrhajósként!) John Glenn kezet fog az afroamerikai dolgozókkal – vagy amikor Al Harrison nemes gesztussal leveri a „fekete nők kijelölt vécéje” táblát – vagy abból, amikor John Glenn kijelenti, hogy addig nem száll fel az űrhajóval, amíg „az okos fekete lány” újra ki nem számolja a koordinátákat.

A vécé táblájának leveréséről konkrétan Katherine G. Johnson mondta ki, hogy ilyen gesztus nem volt semelyik NASA vezető részéről: ő külön engedélyt kapott, hogy használja a „white only” női vécét…

…a többi „epic pillanatról” meg diszkréten hallgat.

Én a film után azt hittem, hogy milyen elkeserítő, de mégis felemelő emberség van ebben a történetben.

Most meg azt gondolom, hogy a „whitewashing” egy speciális esetével állunk szemben: amikor a „white” közösség megpróbálja magáról lemosni, hogy mennyire rasszista is volt valamikor – „mert akkor és ott is voltak derék emberek, akik nem vettek ebben részt”.

Nos… a tények (nem az orbáni alternatív tények! :-PPP) azt mondják, hogy… de. Sajnos, igen.

Mindenki szépen elfogadta a „rendszert” és szépen tűrt benne – avagy pont élvezte az afroamerikai rassz megalázását, mert attól „nagyobbnak és jobbnak”, felülállónak érezte magát. :-PPP

Amikor felálltam a film elől, arra gondoltam, milyen remek, hiánypótló alkotás.

…most meg, hogy elolvastam az eredetéről jó pár oldalt, a szám íze rendesen megkeseredett. :-///

Ráadásul, a három főszereplőről is megtudtam olyan dolgokat, amik alapján elmondható, hogy valóban rendkívüli, kiemelkedő emberek, nagyon okos tudósok – de… talán nem minden igaz, amit a filmben nekik tulajdonítanak.

Igazából, ez egy „túlfényező” alkotás: persze, a mozi mindig más, mint a valóság, és persze, nem kell szolgaian lekövetni a történéseket – de a tények alapján úgy tűnik, mind a fekete, mind a fehér karakterek körül „legendákat” építettek. Amik szépek, és megkönnyítik a pirula lenyelését… csak sajnos valójában tényleg nem történtek meg. Jó lett volna, szép lett volna, milyen emberi nagyságról árulkodott volna, ha így történik – de... nem így volt.

Ez van.


Kong: Skull Island – Kong: Koponya-sziget


Valahogy… úgy vártam ezt a filmet. Valahogy bíztam benne, hogy ütős lesz, hogy emlékezetes lesz, hogy valami újat, valami… valami igazán jót hoz.

Nem is tudom, miért voltam így vele… de reméltem.

…aztán végül, elismerve benne pár remek dolgot (részletet) azt kell mondanom, hogy nem sikerült kilépnie a „King Kong filmek” skatulyájából. :-(((

Igazából két szóra érdemes karakter van benne.

Az első a főszereplő: John C. Reilly.



Hja, bizony. Mert ő a főszereplő. Nem őt szánták annak, de úgy mosta le a színről Tom Hiddleston-t (és Samuel L. Jackson*-t…), hogy csak úgy nyekkent(ek).
Egyértelműen ő a főszereplő: és vitte is a hátán a filmet, nem vitás. :respect:

A másik érdemes karakter pedig Brie Larson.
 

Akinek eszméletlen dögösen áll a testén keresztben vetett tarisznya pántja.

Hát igen, róla ennyi – tudom, szexista hozzáállás, de mit csináljak: Joey vagyok. ;-) :-P :-)

Hja, és el kell ismernem, hogy a CGI is nagyon ott van a filmben, egyáltalán nem „gagyi” érzetű, látszik, hogy profik pakolták oda. :sör:

Egyszer simán meg lehet nézni: de a franchise Tom Hiddleston-nal a főszerepben… eléggé érdektelen vállalkozásnak tűnik.

Mondjuk, ha a CGI lesz a „főszereplő”, akkor viszont… még minden lehet!

Főleg, ha visszahozzák John C. Reilly-t. :sör:


*= egyébként Samuel L. Jackson főkatona karaktere Stephen Lang avatáros ezredese mellett legfeljebb zupás őrmester lehetne. :-P :-/ Marhára kiábrándító. :-PPP


Gong fu yu jia – Kung Fu Yoga



És a végére a feketeleves… :-OOO

Ez egy kusza, átgondolatlan zagyvaság. :-PPP

Mintha Jackie Chan 63 évesen le akarná zülleszteni a saját renoméját. :shameonhim:

Van benne pár (legfeljebb 3-4…) olyan remek poén, ami a régi Jackie-re emlékeztet, de ezek úgy tűnnek az ide-oda kapkodás, a zűrzavar és a szimpla hülyeség tengerében, mint a süllyedő hajó. :-(((

A CGI meg kritikán aluli. Igazi ijesztően rossz, közröhejes amatőrizmus, amiről nem lehet eldönteni, hogy tényleg ennyire hülyék, és komolyan gondolták ezt – vagy szerintük, ami ilyen alávalóan gagyi, az már vicces.

Bármelyik is, a CGI még nagyobbra üti a léket a film hajóján – így pedig már több a lyuk, mint amennyi a hajó. :-PPP

Kerüljétek messzire.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése