2016. november 14., hétfő

The Night Of – Aznap éjjel s01




István ajánlására vágtam bele ebbe a soriba – és nem bántam meg. :sör:

Kemény volt, borzasztóan véres, nyers és zsigeri, nagyon nyomasztó.

Igazából számomra a John Turturro által alakított (zug)ügyvéd adta el a showt: mert a főszereplő Naz (Riz Ahmed) egyszerűen… nem tudott szimpatikus lenni, már a kezdet-kezdetén sem… a sorozat előrehaladtával meg főleg nem. :-/


Sőt, többet mondok: mert ahogy próbálom összeszedni a gondolataimat (az utolsó részt már vagy két napja néztük meg…) egyre inkább arra jövök rá, hogy nem nagyon tudok sok jót mondani a sorozatról.

Igazából csak kettőt: az Ügy (összetettsége, és feltárásának izgalma) és John Turturro.


Ám – mint nyitómondatomból kiderül – ez a két dolog elég ahhoz, hogy pozitív előjellel kerüljön ki az ember a végén…

…bár… ha belegondolok, és a legeslegvégén nincs ott a macskás-pillanat, akkor szerintem eléggé megkeseredett volna a szánk íze.

De szerencsére ott volt.

A filmben taglalt gyilkosság minimum borzalmas, és az örvény, amibe Nazt saját ostobasága, ostoba döntései sodorják olyan ijesztő, mintha az ember a vihar szemébe nézne.


És ebből az egészből azt látod, hogy simán „bedarálhat a rendszer”, és igazából egymagadban vagy azzal, hogy ártatlanságodat hangoztatod – de rég rossz, hogy még abban sem vagy, nem lehetsz biztos…

Csak John Turturro, az ekcémája, és a macska tartanak a „jó oldalon”: és az a teljesen normális, emberi vágyad, hogy ne derüljön már ki az Naz-ról, hogy bestiális gyilkos.

Ezért a részemről nagy-nagy piros pont a készítőknek: hogy a befejezés sem lett csak fekete, vagy csak fehér. Imádtam a befejezést, köszönet érte. :respect:

Ám közben… hááát… legalábbis, akadtak gondjaim a dramaturgiával. :-///

Eleinte amolyan „(ki)oktatófilmnek” tűnt az egész: „látod?! ne drogozz, ne igyál, ne kösd el apád kocsiját, ne menj bele egyéjszakás kapcsolatba, mert a következő pillanatban már a börtönben fogsz rohadni!”. Egyáltalán nem mondom, hogy nincs igaza ennek az üzenetnek – csak ne rágják már a képembe, pépesítve, mert az nem nagyon tetszik… :-///


Illetve, hogy miért ment el olyan időhúzó-álművészies irányba a forgatás, hogy a rendőrségi gyűjtő és a börtön, meg a börtön és a bíróság közötti rabszállításokat minden alkalommal hosszú percekig „csodálhattuk”. Az első ilyennél azt gondoltam: biztos fogolyszöktetés lesz, vagy baleset, esetleg harc a rabszállítón lévő rabok között – de nem. Csak néztük az utazásaikat. Minden egyes részben legalább 2-3 alkalommal. Ne már… :-///

…meg a csapban lefolyó vizet… meg a kitömött szarvas fátyolosan poros üvegszemét, amiről azt hittem, majd kiderül, hogy kamera van benne, de nem – csak néztük-nézegettük, hogy „ha ezek a szemek beszélni tudnának!” melankóliával… :-PPP

Meg a vágások. Leírok egy másodpercre pontos példát:

9p 37mp – 9p 47mp: Naz drogozik a sitten
9p 48mp – 10p 14mp: Naz anyja otthon családi képeket néz
10p 15mp – 10p 46mp: a bíróságon tanúskodik egy rendőr
10p 47mp – 11p 40mp: John Turturro a futópadon a konditeremben

Lehet, hogy ez a két percen belül, négy különböző helyszínen lezajló, négy különböző jelenet másnak menő, vagy ideillő, netán művészi önmegvalósítás – engem szimplán idegesített. :-OOO

A másik, ami gyomorrúgással ért fel a számomra: amikor a hatodik rész úgy ér véget, hogy John Turturro egy vascsővel a kezében áll a pincében, és az egyik gyanúsított, többszörösen elítélt fegyveres bűnöző zörög valahol a sötétben. Cliffhanger! Hű, mi lesz itt! – gondoltam.

Erre a következő rész úgy nyit, hogy John Turturro otthon, a konyhájában, a konyhapulton(!) szedi ki éppen a macskaszart a macskaalomból (ahogy minden normális ember, ugye… :eeekkk: :-OOO ), és egy rohadt hang nem hangzik el azzal kapcsolatban, hogy mi a fene volt előző este a fekete gengszterrel a pinyóban! :aaahhhh: Na ne már! A Tortúrában ennél kevesebbért vágták le James Caan lábát, csesszétek meg…! :-OOO

A film végén meg mindenki kapott egy kis utóhangot: hogy ki mit csinál(t) később, hogy alakult a sorsa.
Csak az Amara Karan megformálta ügyvédnő nem. :-PPP
 

Csöndesen kérdezem meg, hogy ő miért maradt ki…?! Kellett a képernyőidő a kitömött szarvasfejnek? Vagy a lefolyónak?! :-PPP
 
Box nyomozó (Bill Camp) számomra sajnos a végére sem lett szimpatikus.


Az, hogy az ügyvédnő (Amara Karan) rávezetése, és szembesítése nélkül simán figyelmen kívül hagyott volna szemtanukat és bizonyítékokat, az a szememben legalábbis pofátlanság.

Nekem ő már ne tetszelegjen a „derék, becsületes zsaru” képében. :-PPP

De egyébként én sok mindent képes vagyok elhinni: mondjuk, azt nem nagyon tudtam, hogy az ügyvédnő ilyen pikk-pakkra odadobja magát egy legalábbis erősen gyanús, éppen vád alatt álló alaknak (aki akár még simán lehet, hogy el is követte, amivel vádolják), és szemrebbenés nélkül megtesz neki olyanokat, ami nem pusztán az ügyvédi karrierjét, hanem az egész életét, jövőjét tönkreteheti. :-OOO

Hiszem, és tudom, hogy a szerelmes rengeteg ostobaságot megtesz a szerelméért: de nekem _ez a „szerelem”_ teljesen hiteltelen, minden előzményt nélkülöző, erőltetett volt. :sux:

Na, igen.

Most, hogy bekezdések során át soroltam a nekem nem tetsző dolgokat, gondolhatjátok, hogy… szóval, azt, amit akartok. :-P :-) De mondom: mindezek ellenére, mégis tetszett a sorozat egésze.

De ehhez kellett a sötét, és ezernyi részlettel teli Ügy – és John Turturro. :sör:

Meg a macska. :-)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése