2015. szeptember 14., hétfő

Heaven Is for Real – Igazából mennyország & ’71 & Inherent Vice – Beépített hiba



Heaven Is for Real – Igazából mennyország


Sokszor nem értem a Jó Istent. Nem értem, miért tesz, hagy, tűr dolgokat. Borzalmas dolgokat…

De ki vagyok én ahhoz, hogy a karomat az ég felé rázva azt üvöltsem: „Magyarázd meg, hogy miért! Követelem! Nekem tudnom kell, hogy miért! Értenem kell! Hogy miért vagy ilyen… kegyetlen… Tényleg, ilyen kegyetlen vagy…?!”.


Persze, mondhatnánk, hogy önmagammal hasonulnék meg, ha nem szerető és gondoskodó Istenben hinnék, hanem egy kegyetlen, bosszúállóban. Akár ezért is mondhatom, hogy nem hiszek a „kegyetlen Isten”-képben.

Vagy mondhatom, hogy azért sem hiszek benne, mert tudom, hogy milyen egy apró porszem vagyok csupán a végtelen univerzumban. Nemhogy a Naprendszerből nem látok ki, de még a Földünket is alig értem, ismerem.

Hogy a fenébe is érthetném meg, hogy Isten miféle terv szerint igazgatja ezt a világot?!

Az, hogy Istennek van terve velünk, az kétségtelen, és számomra az is egyértelmű – mégha sötét pillanataimban ezt dühödten tagadom… :meaculpa: –, hogy Isten szeret engem. Minket, embereket.

Hiszen egyetlen Fiát adta értünk.

Szóval, én a szerető Istenben hiszek. Aki a keblére ölelte már minden eltávozott szerettemet, akik mind odaát fognak várni engem, ha földi létem végére értem.

Eddig is hittem ebben (azt hiszem…), de a Heaven Is for Real vitt el odáig, hogy ki is merem mondani.

Köszönet érte.

A film megtörtént esetet dolgoz fel, amikor is a négyéves Colton Burpo halálközeli élményt tapasztal meg, és felépülése után szüleinek olyan dolgokról kezd el beszélni, amikről egyrészt nem lehet tudomása (egy elvesztett magzat, egy, az ő születésekor már rég halott dédnagypapa), másrészt pedig megdöbbentő: személyes találkozása Jézussal, a Mennyország, Isten közelsége és szeretete.

Az édesapja, Todd Burpo (a filmben Greg Kinnear személyesíti meg) van leginkább megdöbbenve a fia által elmesélt dolgokon, ami őt magát a „szakmájában” is „sérti/érinti”, mivel ő a helyi közösség tiszteletese.

Eleinte mindenre igyekszik valami racionális magyarázatot találni… de aztán jönnek olyan dolgok, amikre már nincs. Se magyarázat, se szó.

Talán még egy dolog, amit megemlítenék a történetről.

Mivel Colton teljesen könnyedén mesélt (a maga négyéves ártatlanságával) az általa megélt dolgokról, Jézusról, akivel többször is beszélt, ezért Todd mutatott a fiának egy csomó Jézus-ábrázolást a világból, de a fiú mindegyikre a fejét rázta: „nem ilyen volt”.

Mígnem egyszer, Colton mintegy véletlenül meglátta Akiane Kramarik a félig litván, félig amerikai lány 8 évesen készített, azóta világhíressé vált, döbbenetesen szuggesztív festményét, aminek „Prince of Peace” címet adta, és akkor annyit mondott: „ő az”.


Az, hogy tényleg ilyen Jézus… csak remélni tudom.

De az, hogy mások is hasonló élményről számoltak be, mint Colton, az tény.



’71
 

(Marha nehéz a Heaven Is for Real után másik filmről is írni… de megpróbálom.)

Ez is egy döbbenetesen jó alkotás, bár – szvsz – talán a drámáját még jobban ki lehetett volna hozni a film befejezésével. Az valahogy olyan… szóval, nem méltó – szvsz! – a film egészéhez.

A magányos, „elveszett” angol katona, Gary Hook (Jack O’Connell300: Rise of an Empire) vesszőfutása 1971-ben, Belfastban… azért elég gyomorbarúgó.

Amikor mások… írek!... önzetlen, önfeladó, már-már önfeláldozó segítségére van szükség, hogy túléljen az _angol_ katona. Amikor gyerekek fognak rá töltött fegyvert, és egy gyerek mutatóujjának rezdülése dönt életről vagy halálról – azért az sokkoló.

Paul Greengrass 2002-es filmje, a Bloody Sunday csapott még bele ilyen értően, és megrázóan ebbe a témába, és (a befejezés fölötti sopánkodásom dacára) Yann Demange rendező, és Gregory Burke forgatókönyvíró alkotása méltó utódja az úton. :respect:


Inherent Vice – Beépített hiba
 

„– Nem vizsgáltátok meg a szúrásokat, van-e bennük arany vagy más?
– Kétlem, hogy nyoma maradna. Az arany vegyileg inaktív, ennyit megtanulhattál volna kémiaórán, ha jártál volna, és nem drogra vadászol!
– Kérd meg a labort, hogy keressenek rezet. Nem egy rezes orrú zsarut, aki összejárkálja a helyszínt, hanem igazi rezet, fémet. Az aranyfog ugyanis nem tiszta aranyból készül. A fogászok rézzel ötvözik. Ha nem lógtál volna kriminalisztikáról, hogy dísztárcsákat lopj, és rákend egy ártatlan hippire, talán tudnád.”
:-)

Szeretném mondani, hogy csupa ilyen jópofa adok-kapokkal teli, vidám, 70-es éveket idéző, füves magánzsarus filmmel van dolgunk, ami remek szórakozás.

De annyira azért nem. :-P

Joaquin Phoenix marha jó az állandóan füvező-drogozó, lazuló, mindenkit ismerő magánzsaru szerepében (már a kinézete is atomkirály! :-D )…
 

…és Josh Brolin is remek a katonafrizurás, köcsög, de mégis havercimbi genya zsaru szerepében.
 

Martin Short is marha jó karakter (te jó ég! hol van már Frank, az esküvőszervező?! ;-) :sör: :-) ), Benicio Del Toro, Owen Wilson, és Reese Whiterspoon hozzák, amit kell, de…

De.

De a sztorit esküszöm, hogy befüvezve hozta össze Paul Thomas Anderson – vagy a forgatásnál hagyott ki pár napot bekábulva (ő rendezte), vagy amikor átírta filmre (ő jegyzi a forgatókönyvet is)  Thomas Pynchon regényét, akkor lapozott át belőve pár fejezetet…

…mert hogy kissé delíriumos-belőtt a sztori, ahhoz kétség sem fér. :-P :-)

Én el is határoztam, hogy még egyszer meg kellene nézni, hátha akkor jobban össze tudom szedni a puzzle-t… Persze, már ha gyárilag megvolt egyáltalán minden darabja, ugye. :-P :-S ;-)

Érdekes, jópofa egy marhaság – talán még feature is benne a zavarosság-ködösség-kábulat, és nem bug. ;-) :sör:



A rivjú végére meg két ordenáré ótvar… valami. :-PPP

Sütik és töltények – Balas and Bolinhos. Nézhetetlen, értékelhetetlen, kőbárgyú. :-PPP
Toscaanse Bruiloft. Erre még Katicám is azt mondta: „ezek azt hiszik, hogyha elmennek Toszkánába forgatni, az elég ahhoz, hogy film legyen?!”. A romantikus szerelmes filmek legbárgyúbb, legsablonosabb képviselője.

Javaslom, hogy messzire kerüljétek mindkettőt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése