2015. április 18., szombat

St. Vincent & So weit die Füße tragen – Ameddig a lábam bírja



St. Vincent


Nekem már eleve gyanús volt, hogy a mára cool, laza „antisztárrá” ;-) lett Bill Murray valami überfa… überfrankót ;-) fog dobni ezzel a filmmel – de hogy ennyire telibeverten jó lesz, arra azért nem számítottam. :sör: :respect:

Komolyan mondom, épp olyan remekül áll Bill Murray-nek a fergeteges St. Vincent, mint Clint Eastwood-nak a feledhetetlen Gran Torino – és azért ez már jelent valamit. :respect:

Én annyit röhögtem a számolatlan finom és számos durva poénján, hogy az valami elképesztő :-D és bár számítottam rá, hogy lesznek benne „elcsendesítő”, komoly részek is (ami meg is történt :thumbsup: ), azért azon megdöbbentem, amikor hirtelen teleszaladt könnyel a szemem… :megarespect:

Pedig láttunk már olyat a filmtörténelemben, amikor egy idős (vén ;-) ), megkeseredett (cinikus), emberkerülő (embergyűlölő), szókimondó (trágár), piszok alak (szemétláda ;-) ), valahogy találkozik egy kedves/szerethető/elesett/vagány/laza/bezárkózó kissráccal, és barátság szövődik közöttük, amitől mindketten többek-jobbak lesznek.


Hm… sőt, nemhogy „láttunk már olyat”, hanem egész komoly hagyományai vannak ennek témának/szcénának.

Mégis. :thumbsup:

Mégis azt mondom, hogy nem pusztán „nem baj”, hogy a St. Vincent is elkészült – hanem egyenesen megérte, és tök jó. :-) :sör:

De ebben a filmben nem csak Bill Murray a „_jó_” (illetve: ő inkább egyenesen tökéletes :respect: ), hanem a „játszótársa” is, a fiatal Jaeden Lieberher :sör: … izé… :kakaó: :-)


És ami az érdekes, hogy a másik jó pont a filmben nem annyira Melissa McCarthy (Mike & Molly) :-/ hanem sokkal inkább Naomi Watts :thumbsup:

Valamint az általam nagyon csípett Chris O’Dowd is remek a rábízott (sajnos nem annyira jelentékeny… :-/ ) szerepben.

Marha jó film lett a St. Vincent, bakker, minden ízében imádtam, és szvsz egyszer sem botlott meg, vagy nyúlt mellé – és nem torkollt az egész valami banális zsákutcába.

Nagyon bízom benne, hogy Bill Murray-t látjuk még hasonlóan remek alkotásokban – pont ilyen karcos-zúzós, telibetrafálóan tökéletes alakításokkal. :respect:

 Ezt meg azért nézzétek meg - csak a feeling miatt... ;-) :-)



So weit die Füße tragen – Ameddig a lábam bírja


Anno nagyon vártam a „The Way Back” című alkotást, amikor a Gulágról Indiába menekült egy vegyes nemzetiségű csapat egy amerikai szuperprodukcióban (Ed Harris, Colin Farrell, Mark Strong, Jim Sturgess)…

…és emlékszem  csalódásra, amit a film végén átéltem. :-/

Mert nem lehet, valahogy egész egyszerűen szerintem ezt a 4000 mérföldes brutális menetelést nem lehet átadni a nézőnek… mert tudom, hogy fájt nekik minden lépés: de egész egyszerűen _minden lépés_ fájdalmát nem lehet újra és újra átadni anélkül… hogy ez egy idő után ne lenne… hm… monoton. :-/ És az egy filmnek aligha válik előnyére.

És amikor azzal is szembesültem, hogy aligha úgy és azzal történt meg, akinek az „élményei” alapján ezt a történetet filmre vitték… Szóval, kb. … szinte nettó kitaláció az egész. :-P

Ami nem mindig gond: remek „kitalált” filmeket is lehet jól megcsinálni – de ezt nem sikerült. :-/

És most, jó öt évvel később ültem le a jóval korábbi, 2001-es So weit die Füße tragen”-nek, ami szintén a Gulágról, de ezúttal Iránba szökő, magányos Wermacht katona története.

…amit nagyon próbáltak egy orosz (szovjet) biztonsági tiszt elszánt végigüldözésével izgalmassá tenni.


De ez számomra csak még hiteltelenebbé tette az egészet. :-///

Merthogy egy a francnyavalyában lévő büntetőtáborból/bányából (valahonnan a Kamcsatka-félszigetről) miért hagynák/engednék a biztonsági tisztet, hogy az egész országon keresztül, váltott kocsikkal (dzsip, Pobeda, vonat) végigkergessen/keressen egy szökevényt, akiről mindenki azt hitte/hiszi, hogy rég megfagyott/éhen halt/felfalták a farkasok…?!

Persze, „suspension of disbelief” meg minden – de nekem ez nem ment. :-P

Akadtak jó pillanatai a filmnek pl. a jakutok között… de a végére tartogatott több olyan ordenáré, hihetetlenül geil pillanatot, amitől visszamenőleg megutáltam az egészet. :-PPP

Pl. a Jean Valjean és Javert különös kapcsolatának másolását, és több ponton való… hm… „átvételét”. :-P

De legfőképpen nem tudom megbocsátani a botrányosan színpadias és „megcsinált” belépőt, odahaza, a templomban, Szenteste(!), az éjféli mise idején…

…ezt tényleg muszáj volt, bonyek?!?! :-OOO Nem vettétek észre, hogy ez már jóval… „túlcsordul” a befogadhatón?! :-PPP

Hja, és hogy „csak” a feleség, és a lány öleli át az apát a végső jelenetben – a tizenegynimennyi éves, soha nem látott fia meg oda se megy, ill. a többiek oda sem viszik. Ó, ó, ó… Biztosan elfelejtették a készítők, hogy van fia is. Előfordul. :-P

Aztán meg (én marha… :-P) elkezdtem utána olvasni, hogy mi is az igazságtartalma, honnan van az alapja ennek az 1945-től 1952-ig tartó, hét éves Odüsszeiának…

…és amikor azt olvastam, hogy Cornelius Rost, akinek elvileg az „élettörténete” lenne ez a dráma, 1947-ben bejelentkezett Münchenben, a regisztrációs irodán, hogy hazatért a hadifogságból… hááát… valahogy nem is nagyon lepődtem meg. :-PPP

Hja, biztos csak inspirálta a könyvet/filmet, vagy ilyesmi… vagy neki is csak úgy mesélte valaki… aki hallotta valakitől… aki látott valakit… aki éppen az álmodta, hogy valaki… Na, hagyjuk. :-PPP

Talán _lehetett_ valaki, aki _tényleg_ gyalog menekült meg/el a szibériai munkatáborból, több ezer kilométert megtéve, hosszú hónapok, akár évek alatt.

De azt már sosem tudjuk meg. Vagy ha meg is tudnánk – én már biztosan nem hinném el… :-///

És a fenti „jól sikerült” :-P fikcióknak köszönhetően, speciel már filmet se akarok látni róla. :-///

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése