Свои – Our Own
Kerestem, és találtam. :sör:
Ismét ráleltem egy különleges orosz filmre, ráadásul
micsoda szereposztással, bonyek!
Bogdan Stupka (Taras Bulba), Sergey Garmash (Kray), Konstantin Khabensky (Nochnoy
dozor/Dnevnoy dozor), Fedor
Bondarchuk (igen, ő Sergei Bondarchuk fia: színész, rendező,
producer…). :thumbsup:
Pedig a film nem olyan lett, mint előzetesen vártam,
amilyennek az első 15-20 percben indult: mert az maga volt a nyers, zsigeri
mészárszék…
El is akadt tőle a lélegzetem, de azt mondtam: „ez valami
egészen borzalmas… de igen, valami ilyen őszinte, brutális nyersességet vártam
egy orosz háborús filmtől!”.
Ám aztán hangnemet váltottunk, és teljesen más közegben,
teljesen más, de továbbra is őszinte nyersességgel folyt a film, kevésbé
sokkolóan. Bááár… a nyitójelenetsor után már minden sokkal kevésbé tűnik
sokkolónak az egyszeri néző számára, szvsz…
Három katona esik német hadifogságba: az egyikük a „Cseka”
névre hallgat (Sergey Garmash), a
bolsevik politikai rendőrség tisztje; a másikuk „Livshits” (Konstantin Khabensky) zsidó származású,
politikai tiszt; a harmadik pedig a fiatal Mitya (Mikhail Evlanov), mesterlövész.
Ahogy a hadifoglyokat viszik, Mitya egyszer csak azt
veszi észre, hogy az ő faluja felé tartanak, és ha meg tudnának szökni, odahaza,
apja házában menedékre lelhetnének.
A három katona sikeresen meg is szökik (minimál spoiler,
nyugi! ;-) ), és el is jutnak a faluba, és elrejtőznek Mitya apjánál, Ivánnál (Bogdan Stupka).
És bár a „Cseka” megszokta, hogy tőle szinte mindenki
retteg, és gyakorlatilag azt tehet bárkivel, amit akar, itt kénytelen észrevenni,
hogy a sokat megélt Iván a maga csendes, rendíthetetlen erejének tudatában, már
jó ideje nem fél senkitől és semmitől.
„- How did you know
there were three of us?
- We knew because
the police told us.
- There is a police
already?
- Germans are
civilized people.
- Who deserves this
kind of honour?
- People who has
suffered under the Soviet rule. Like me.
- For what reason you
suffered under Soviet rule?
- For nothing. I was
labelled as a gulak and sent to Siberia.
- But later they
realized their mistake and brought you back?
- Come on, I escaped.
- Through the
country without documents?
- Documents were
drawn. I have lived here for ten years already.
- And nobody has seen
you?
- Why? Everybody has
seen me.
- And nobody...
- Nobody.”
…inkább már tőle érdemes félni…
„- The old man will
kill us tonight.
- Why?
- We are in his
way. He has to save his son.”
De persze nem ennyire fekete-fehér minden, és cseka, a
zsidó komisszár, a mesterlövész fiú, és a tekintélyt parancsoló, a helyi
viszonyokkal tökéletesen tisztában lévő, kőszikla apa sorsa összefonódik.
Ám vannak a történetben nők is, akik a maguk csendes,
nőies, szerelmes/szerető módján nem kevésbé formálják a történetet, mint a
felfegyverzett, ölni kész férfiak: Anna (Natalya
Surkova) és Katka (Anna Mikhalkova).
„- If I live, I'll come back! I am single. And I like her. I
like her alot.
- Well, why so quiet? Answer him!”
- Well, why so quiet? Answer him!”
A megbúvó, kis falvakban lejátszódó drámák nem olyan nagy volumenűek, mint egy hadjáratban egy város elfoglalása, de az ott élők számára nem kevésbé fontosak – és egyáltalán nem kevésbé halálosak…
„- We have to organize an ambush. At the hill. There'll be 6-7 men with him. Police men, not more. They have an automatic, a machine-gun and... and the rest stuff.
(…)
- A machine-gun on
the last wagon. We have to take it out first!
- First the police
chief!
- Sniper, machine-gun
is your target, police chief is mine.”
És valahogy az élet azon egyszerű igazsága világlik ki,
hogy nem érdemes molesztálni egy mesterlövész kedvesét – amíg az él, és nála van
a fegyvere.
Nem olyan háborús film lett/volt ez az alkotás, mint
amilyet vártam – de mégis egy nagyon emlékezetes film élmény lett, köszönhetően a
nagyszerű orosz színészeknek. :respect:
Nekem mindenképpen megérte a ráfordított időt. :sör:
To Save a Life
Keresztény film, de összességében… inkább csalódás. :-/
Az első fele egyértelműen idegesítő, „megszokott”
tinifilm: a suliban menőzik a kosárcsapat sztárjátékosa.
Két kézzel habzsolja
az életet és az élvezeteket – de közben odahaza a szülei között nincs minden
rendben…
…aztán a film második felére, egy tragédia hatására
rájön, hogy értékesebb dolgok is vannak a földön, mint a féktelen/végtelen
bulizás.
Aha. :-/
Bár elismerem, hogy a film a végére feljavult, de az még akkor
sem egy színvonal. :-/
Nem lett sem emlékezetes, sem figyelemre, ajánlásra
érdemes alkotás. :-/
Ennél sokkal jobb keresztény filmek is vannak. Inkább
azokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése