1945
Te hol voltál,
amikor a zsidókat elvitték?
…
Még dolgozok rajta… még emésztem… az emészthetetlent… de
talán… talán ez lesz a legjobb film, amit idén láttam. :leborul:
Döbbenet.
Fáj benne-tőle minden: a testem, a lelkem.
És olyan kérdésekre sarkall, amikre… nem _akarok_ válaszolni. Nem merek.
Pedig nem szorít sarokba, nem vádaskodik, nem mutogat rám
ujjal, mégis… „vétkesek közt cinkos, aki
néma.”
Csöndesen hömpölyög ez a mestermű, egyszer sem „ordít”
vagy „gyorsul fel” – de az én gyomrom remegve összeszűkült közben… aztán görcsbe
rántott az ismeretlen kín… halkan, félve, fájdalmasan nyüszítettem, mint egy
megvert kutya… és a végén lélekben felsikoltottam.
És a kérdést magam
köpöm a saját arcomba: te hol lettél volna, amikor a zsidókat elvitték?
Két zsidó érkezik a faluba: a karizmatikus Angelus Iván, és szikár fia, Nagy Marcell.
Két ládát tesznek fel az
ezer titkot tudó, az élet barázdáit viselő Székely
B. Miklós lovasszekerére...
...és némán ballagnak mögötte. Eltökélten – de nem
agresszívan, fáradhatatlanul – de nem dühtől, vagy bosszútól hajtva.
Menetelésük egyszerre felemelő… és félelmetes. Mert
látszik rajtuk, hogy ők már nem félnek senkitől és semmitől.
Túl fiatal vagy?
Nem voltál, nem lehettél ott? És ha mégis? Ha már éltél volna akkor: mit tettél
volna?
És a falu felbolydul, megriad, a leghatalmasabb embertől
a legkisebbig, mindenki összerezzen… és régi sebek, régi bűnök kerülnek
napvilágra… és mindenki másként próbál úrrá lenni a benne feltörekvő… „lelkiismereten”?
Talán…
A Rákosi Mátyásra hasonlító Rudolf Péter élete legjobb alakítását nyújtja, mint a falu „mindenható-mindentudó
jegyzője”:respect: egyszerre iszonyodik, féli, gyűlöli és undorodik tőle az
ember – ő pedig ismeri mindenki múltját és bűnét. A sajátját is, persze. És
mozgatja a szálakat: ha kell, ígér, adakozik, ha kell, fenyeget, ha kell, odaüt.
De a lelkiismeret cudar dolog: mindenkit másra indíttat… „Atyjafiáért számot ad a testvér”.
Te hol voltál,
amikor a zsidókat elvitték? A kapuban álltál, csípőre tett kézzel, kihívóan-pökhendien,
és amikor előtted meneteltek, a lábuk elé köptél azt mormolva: „ideje volt”?
Vagy az ablakodban állva, a függöny mögül lestél, hogy meg ne lássanak? Nehogy
összetalálkozzon a tekintetetek… Vagy már az elhagyott, lezárt házuk ajtajában vártál, hogy te vihesd el elsőként, ami ott maradt? Vagy a náciknál álltál, és
tartottad a markodat…? Vagy csak félrenéztél, félve-remegve, hogy holnap nehogy
te kerülj sorra…
Könnyű lehetne vállat vonni: nem én voltam ott. Én nem
voltam ott. Történt, ami történt. Tették az emberek, amit tettek. Nem az én
dolgom, nem az én saram… nem az én bűnöm.
Mégis… én felteszem magamnak a kérdéseket. De nem merek
rá válaszokat adni…
Hány ilyen falu lehetett még a hazánkban? Hány ilyen
közösség zárt össze, eltaszítva egy kisebbséget – majd egymás között osztva el
a hátramaradt javakat.
…
Számomra a legfélelmetesebb pillanat az volt, amikor a
zsidó temető kapujánál kapára-villára kapva összegyűlt a falusi nép: hogyha
kell, erővel, gyilkolással „védjék meg a zsidók vagyonából nekik jutott koncot”…
Többen ki is mondják a filmben: „ez már az enyém!” – és karvalysikoltással, tíz
körömmel ragadják meg a vértől és gyalázattól mocskos, idegen javakat.
Iszonyú volt ezt látni.
…
Volt, olyan kritikus a neten, aki kikelt a film vélt/valós
üzenete ellen.
Én meg azt mondom, ha rosszul esik, amit látsz, akkor egyrészt
még ember vagy… másrészt meg nem a filmben van a „hiba” a kép miatt, amit
mutat.
„Oly korban éltem én e földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.
Oly korban éltem én e földön,
mikor besúgni érdem volt s a gyilkos,
az áruló, a rabló volt a hős, –
s ki néma volt netán s csak lelkesedni rest,
már azt is gyűlölték, akár a pestisest.
Oly korban éltem én e földön,
mikor ki szót emelt, az bujhatott,
s rághatta szégyenében ökleit, –
az ország megvadult s egy rémes végzeten
vigyorgott vértől és mocsoktól részegen.”
Radnóti Miklós (1944)
Bright
Nagyon vártam… de piszok nagy csalódás… :-///
Szerintem simán olyan, mint bármi más „buddy cop”-os
film, vagy bármelyik, amiben „atombombát, vegyi fegyvert, indítókódot, titkos
kulcsot” kell megszerezni, és ezért megy egy „éjszakai rohanás”, amikor a
gengszterek és a rendőrök is a hősöket üldözik.
Láttam már ilyet párat… és a Bright nem adott a témához olyan pluszt, ami egyedivé tehette
volna.
Pedig szvsz baromi jó háttérvilág állt rendelkezésre, és
az elejtett infók alapján (pl. „az én
őseim 2000 évig harcoltak ezekkel az orosz pusztában”, meg „az orkok a Sötét Úr oldalára álltak”,
meg „a Kilencek Csatája”) itt
lehetett volna egy egészen jól felépített, misztikus világban kalandozni –
ehelyett sima „többet tudó zsaruk menekülnek mindenki elől, hogy mentsék a
menthetőt” lett a főtéma, ami mögött csak elnagyoltan felskiccelve tűnt fel a
lényeg: a fantasy Világ. :-PPP
…
A film utolsó 5-7 perce meg különösen fájt: szerintem, az
már átlépte a gagyi határát, a városházi lépcsősor tetején a polgármesteri
kitüntetéssel. :-PPP
1988-ban (idehaza 1991-ben bemutatva) készült az „Alien
Nation – Földönkívüli zsaru” című film James Caan
főszereplésével: úgy vélem, kb. 100x jobb a témában, mint a Bright.
Nagy év végi durranásnak vártam a Netflix filmjét – de
csak egy halk pukkanás lett belőle… :-///
Hát, szomorúan hallom, hogy a Bright nem egy nagy szám, pedig reménykedtem... :( Azért megnézem majd, de örültem volna, ha - tekintve, hogy nincs akkora "nyomás", mint egy mozikba kerülő film esetében - előállnak egy ütős sztorival.
VálaszTörlésNekem is keserű pirula volt... :-/// Ajánlgattam itt lelkesen Istvánnak, hogy milyen tuti lesz - aztán jól pofára esek. :-(((
VálaszTörlésTényleg érthetetlen, hogy miért nem mernek sztori tekintetében elrugaszkodni a sablontól, meg a kommersztől. :-S
Ez a cikk annyira a témába vág, hogy muszáj ide illesztenem:
VálaszTörléshttp://groszmannlili.xyz/
"„Nem volt ez tervezett, hogy egyszer csak ehhez a témához érek. De mellbevágott, amikor helytörténeti kutatásaim alatt kiderült, hogy a községben zsidók is éltek egykor. Itt voltam több éve a faluban, és soha egy szót sem hallottam erről. Mindenféle sztorikat ismertem a baráti összejöveteleken elhangzott anekdotákból, katonatörténeteket, régi humoros eseteket, politikai nézeteket, de erről soha senkinek még csak egy elejtett mondata sem volt. Mintha ez a történet és ezek az emberek soha nem is léteztek volna a falu számára” – írja a cserépfalvi hallgatásról Tóth Péter és Balázs István a környékbeli zsidóság történetét kutató blogban."
...
Döbbenet.