Most le vagyok törve, mint a bili füle… Mindjárt mondom
is, hogy miért.
Réttur – Case –
Gyilkosság Reykjavikban s01 (s03?)
Az egyik legelcseszettebb magyar címferdítés, amihez
balszerencsém volt… :-/
Menet közben tényleg történik benne 1-2 gyilkosság
(amikor bedurvulnak a dolgok), de cseszd meg, a „Case” címben pont az a lényeg, hogy _nem_ utal direktbe gyilkosságra!
Persze, ha úgy vesszük, akkor az _ön_-gyilkosság is lefedhetné a címet… de hagyjuk már ezt, hogy
azért lett „gyilkosság” a cím, mert az „Öngyilkosság Reykjavikban” nem túl
nézővonzó – és ne feledjük, van egy „Gyilkosság/Killing” című több
évados stuff, ami elég menő volt nemrégiben… Lovagoljuk már meg ugyanezt a
hullámot! :-PPP
Egyértelmű, hogy a cím szenzációhajhász és
figyelemfelkeltő akar lenni, mint a bulvársajtó hírei, hogy „Jóska Pista kitálalt a szomszédjának
Nagymenő Celebnek!” Aztán a harsogó cím alatt kiderül, hogy Jóska Pista
együtt főzött egy hétvégi haveri kertipartin, és tálalta a pincepörköltet
Nagymenő Celebnek, aki azt jóízűen meg is ette. Hogy mik vannak már, nem?!
:eeekkk: :-PPPP
Szerintem a „Gyilkosság
Reykjavikban” helyett lehetett volna a cím: „Ez is egy menő izlandi krimi,
mint a Trapped, eskü!”, vagy „Ugyanolyan izé, mint a Broen, meg a többi
svéd-finn(ugor)-norvég-dán sorozat! Nézzétek!” vagy „Igen! Ez az izlandi „Killing”
jól látjátok! Nosza!”. :-OOO
Ha már harsányság, meg a tényekkel szóba sem állás, ugye…
:-PPP
Nah, ha már ezt a dolgot kifújtam (túllihegtem… :-P)
magamból, rá is térhetnék a főtémára.
A befejező részt követően a neten kutakodtam egy kicsit –
és hoppá! Hoppácska! :eeekkk:
Van ennek a sorinak egy előzménye is! Pontosabban: 2
(kettő!!!) _évad_, bonyek (2x6 rész)!
:eeekkk:
Ahol úgyszintén Logi
(Magnús Jónsson) és Brynhildur
(Jóhanna Vigdís Arnardóttir) a főszereplők, és ugyanezt a két karaktert
hozzák.
…azért ez egy nagy pofára esés volt, utólag ezzel
szembesülni. :-(((
Oké, a Case-ben
(nevezzük inkább így a Réttur 3.
évadát :-PPP vagy spin-off-ját…?!) _próbálják_(!!!)
a főszereplőség súlyát Gabríelára (Steinunn Ólína Þorsteinsdóttir) és Högnire (Þorsteinn Bachmann) a két
legellenszenvesebb, legszürkébb, legsúlytalanabb, a minimális kémiát is
nélkülöző nyomozópárosra tenni – de ez rohadtul nem működik: és a két karakter
nemhogy nem szimpatikus, hanem inkább ellenszenves. A játékidőt nézve, azt
hiszem, ugyanannyi képernyőidőt kapnak, mint Logi: aki egész egyszerűen egyedül viszi a vállán/hátán a
sorozatot.
A hangsúlyok elvesztése, két minimum középszürke,
egymáshoz alig szóló nyomozópárosnak pont annyi képernyő időt adni, mint a
dolgok sűrűjében járó, excentrikus, alkoholista, agresszív, szabályokat
kívülről ismerő, de azokra nagy ívben tevő Loginak,
akkora dramaturgiai baklövés, hogy a fal adja a másikat… :-OOO
A legkínosabb(!!!), legidegesítőbb(!!!),
legfeleslegesebb(!!!) jelenet az a kettő, amikor Gabríela és Högni nyögvenyelősen
spanolni próbálnak munkaidő után… Édes Jó Istenem… :-OOO
Nem tudom, ki írta azt a két jelenetet… de valaki vagy
nagyon lesz… szedált valakit a
stábból :-P, vagy az anyja tántikájának a térde kalácsa, de az is meglehet,
hogy egy kölyökcsimpánzt hoztak ki arra az időre az állatkertből. Hogy
levegőzzön már egy kicsit. Amíg nyomkodja a számítógépet… :-PPP És a végén:
nahát! Ez a hülye „mazsom” írt egy szkriptet, gyerekek! Le kéne forgatni! :-PPP
Mondjuk, már az gyanús lehetett volna, hogy valamiről
lemaradtunk (hja, két teljes _ÉVADRÓL_ bakker!!!), amikor az első részben
„megkapjuk” Logit: Katicámmal
mindketten csak pislogtunk egymásra hülyén – hogy ki a fene ez?! Magánnyomozó?
Kirúgott rendőr? Vagy valami volt bűnöző, aki…?!
Ezek aztán mélyvízbe dobtak minket – gondoltuk –, itt
aztán a dolgok sűrűjébe csapunk!
Hát igen. Ezt érezheti mindenki, aki a harmadik(!!!)
évadban csatlakozik „rá” egy sorozatra… :-PPPP
…de én vagyok a hülye, ugye?! Mert miért nem tájékozódok
előre! :-OOO :gyagya:
Vannak gondok, nem?! Hja, tudom, hogy velem is ;-) node
ezzel…! (Hogy még mindig nem írtam a sorozatról: dehogynem! Ne kötözködjetek!
:-OOO ;-) )
Azt fontosnak tartanám megjegyezni a szériával
kapcsolatban: ha nem lett volna ennyire „direkt ráutaló” a magyar cím, akkor
eszembe se jut, hogy Izlandon játszódik: olyan színházi, belső, műtermi
felvételekkel operáltak szinte végig, hogy bárhol lehetett volna a cselekmény
helyszíne. Egyáltalán nem volt „izlandi” íze az egésznek. :-///
A sztoriról: olyan undorító, ocsmány dolgokat tárgyal,
hogy sokszor szó szerint úgy éreztem, hogy tele van a szám iszappal, és nem
kapok levegőt – és egy-egy epizód végén úgy éreztem, meg kell fürdenem, mert
annyira mocskosnak éreztem magam attól, amit láttam…
Döbbenetesen nyomasztó: nem olyan „Fortitude”-osan
horror-ocsmány, hanem emberi aljasság ocsmány… És az a rengeteg,
pszichológusra-pszichiáterre szoruló, lelkibeteg, antiszociális, morális nulla
szereplő, amennyi benne volt… hááát… szerintem, nem akadt benne egy karakter
sem, akin egy másfél-két éves pszichoterápia, vagy egy 4-6 hónapos, intenzív gyógyszeres
kezelés ne segített volna. :-///
Tipikusan olyan sorozat volt, hogy „nem akarom látni!... de ha nem nézem tovább, és _itt_ ragadok, akkor
biztosan depressziós leszek…” – és az ember nyelt egyet, és tolta tovább.
Nagyon sötét, nagyon lehangoló lett a vége is (különösen,
ahogy a végére totál ellenszenvessé vált Gabríela
nézett lebiggyedő szájjal, megvetően Logira), ám Logi utolsó, sötét, mégis
katartikus tette… csak hozott/okozott egy kis megváltást. Nem sokat, de éppen
annyit, hogy az ember a mocsár fölé tudja emelni a fejét. Az is valami…
Úgy vagyok vele, minden sorozatnak van un. „üzenete” –
akár szándékkal akartak „üzenni” a készítők, akár nem.
A Réttur 3.
évadának nagyon sötét, gyakorlatilag kilátástalan üzenete volt: hogy az aljas,
gátlástalan ragadozók megtehetnek mindent a préda többséggel – és az ember csak
drogosoktól, alkoholistáktól, világmegvetőktől várhat megváltást: és csak
reménykedhet, hogy valamelyikben, a drogok és a pia, meg a gyűlölködés alatt
hátha megcsillan valami emberi…
…mert a ragadozóktól soha nem várhatunk irgalmat. Csak
Isten irgalmazhat nekünk azzal, hogy nem vezet bennünket a vadászmezejükre.
Nem hiszem, hogy valamikor is fel fogom emlegetni ezt a
sorozatot. Inkább el akarom felejteni. :-///
És még egy apró nüansz: magyar szinkronnal néztük, és
végig úgy hallottuk, hogy Logit „Loi”-nak, vagy „Lui”-nak, esetleg „Loki”-nak
nevezik. Egyszerűen elképedtem, amikor megláttam az imdb-n, hogy valójában_LoGi_
volt a neve. :eeekkk:
Triple 9
Szintén zenész… :-///
Mármint abból a szempontból, hogy nagyon szépen
bemutatja, hogyan tud az ember, egy bűnöző rendőr, egyre jobban
elembertelenedni, és már-már valamiféle lélek nélküli démonná, ördöggé
aljasulni, aki már nem nézi/tartja emberi lénynek a saját társát sem.
A farkasok közé vetett bárány, a bűnöző rendőrök közé vetett
jó zsaru (Casey Affleck) története
nem egy „sétgalopp” és kell hozzá az egyszeri nézőnek gyomor. Bár azért a
végkifejlet azt hiszem, végig sejthető…
És hogy hová aljasodhat le egy ember: végig arra gondolsz „ááá! ezt már csak nem teszik meg! csak
maradtak még annyira emberi lények! csak van bennük valami csírája, halovány
lenyomata még a tisztességnek, emberségnek, csak a felszínre fog egyszer
törni…! legalább az egyikükből…!”…
…de nem így van.
Amikor a döbbenetes zúzós, mélyütés, de mégis megindító „End of Watch”-t néztem, abban is végig ott volt az aljasság… hajajajjj, de
még mennyire!... mégis Jake Gyllenhaal és Michael
Peña barátsága olyan erős volt, és olyan igaz, hogy az ember érezte, zsigereiben
tudta, hogy tűzön-vízen kiállnak egymásért, és amíg vállt-vállnak vetve állnak
a barikádon, addig van még remény
számunkra. :respect:
A Triple 9 nem
sugall ilyet. Szerintem az ő üzenete az, hogy: „Meg fogtok mind dögleni – és az fog hátba szúrni, akitől a legkevésbé
várnád. Nincs remény. A végén minden ember állattá aljasul.”
…
Fájdalmas, sokkoló
film volt.
Pont illik a Réttur mellé…
Kell egy kis idő, amíg feldolgozom mindkettőt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése